95 мільйонів за перевантаження: як система WIM змінює контроль на українських дорогах
14 Жовтня 16:34
За дев’ять місяців 2025 року завдяки системі автоматичної фіксації WIM (Weigh-in-Motion) до державного бюджету надійшло понад 95 мільйонів гривень штрафів за перевищення вагових норм на дорогах.
Про це повідомило Агентство відновлення, яке відповідає за впровадження системи разом з Укртрансбезпекою, передає «Комерсант Український».
«За цей період працівниками Укртрансбезпеки складено 4 345 постанов. Найбільше порушень — у Київській, Дніпропетровській та Миколаївській областях», — йдеться в повідомленні.
Загалом за чотири роки роботи системи автофіксації до бюджету вже надійшло понад 591 мільйон гривень.
Як працює система WIM
Система Weigh-in-Motion — це комплекс датчиків, камер і програмного забезпечення, що фіксує порушення без участі людини.
Датчики, вмонтовані у дорожнє покриття, зважують автомобіль у русі, а камери фіксують габарити, швидкість і номерні знаки. Відповідні дані передаються в Центр обробки інформації Укртрансбезпеки, де автоматично формується постанова про штраф.
Такий контроль дозволяє цілодобово відстежувати перевищення допустимої ваги вантажівок — без корупційного впливу чи людського фактора.
«Завдяки системі моніторингу навантаження на вісь і загальної маси транспортних засобів вдається запобігати руйнуванню доріг і мостів», — зазначили в Агентстві відновлення.
Чому це важливо
Перевантажені вантажівки — одна з головних причин руйнування українських доріг, особливо після воєнних навантажень і активного використання шляхів військовою та гуманітарною технікою.
Відновлення одного кілометра пошкодженого покриття може коштувати від 10 до 20 мільйонів гривень.
За оцінками агентства, WIM допомагає зберегти сотні кілометрів автошляхів і зменшити потребу у ремонтах.
Нагадаємо, що система WIM почала працювати в Україні у 2021 році як частина державної стратегії збереження дорожньої інфраструктури.
- Перші комплекси були встановлені на ключових міжнародних трасах — М-06 «Київ—Чоп», М-03 «Київ—Харків—Довжанський» та М-05 «Київ—Одеса».
- На початку 2024 року мережа WIM уже налічувала понад 60 активних пунктів контролю.
- У планах — розширити її до 100+ локацій на магістралях, де спостерігається найбільша інтенсивність руху вантажівок.
Паралельно уряд працює над посиленням відповідальності перевізників, зокрема — за ухилення від сплати штрафів або спроби втручання у роботу датчиків.
Війна, відновлення і контроль
Після початку повномасштабної війни логістичні навантаження на дороги суттєво зросли:
- гуманітарні вантажі,
- евакуаційні колони,
- військова техніка.
Тож уряд посилив контроль за перевантаженням, щоб не допустити швидкого зношування покриття, яке масово ремонтують у межах програми відновлення транспортних коридорів.
«Це не лише додаткові кошти, а й інвестиція у довговічність доріг», — підкреслили в агентстві.
У 2026 році планують збільшити кількість WIM-пунктів щонайменше до 120, інтегрувати систему з камерною автофіксацією швидкості МВС, створити єдину платформу аналітики транспортних потоків, що дозволить відстежувати стан доріг у реальному часі.
Окрім того, агентство відновлення зараз визначає критичні ділянки, де потрібно встановити антидронові сітки — насамперед над мостами та об’єктами інфраструктури, які контролюються системою WIM.