Албанія стала новим хабом контрабанди російської нафти: як Кремль обходить санкції
15 Жовтня 14:23
Нафтопродукти, що походять із росії та Лівії й перебувають під санкціями, масово потрапляють до Європи через албанські порти — під виглядом цементу або приховані в перероблених корпусах риболовецьких суден. Про це йдеться в розслідуванні Балканської мережі журналістських розслідувань BIRN, повідомляє «Комерсант Український»
Європейський Союз із грудня 2022 року повністю заборонив морський імпорт російської нафти, а з лютого 2023-го — і нафтопродуктів. У відповідь Кремль почав застосовувати обхідні схеми.
Зокрема, пальне постачається до Туреччини, яка потім реекспортує його до країн ЄС як «власну» продукцію. При цьому використовуються порти без потужностей для переробки, що дозволяє приховати справжнє походження нафтопродуктів. Частина цих вантажів потрапляла до нафтопереробних заводів у Греції, які забезпечували пальним американські військові кораблі та літаки на європейських базах.
Албанія, де розташований Porto Romano, має сухопутний кордон із Грецією та знаходиться неподалік узбереж Хорватії й Італії, що робить її зручною точкою для транспортування контрабандних вантажів.
600 тисяч літрів «цементу»
У січні цього року два судна — Besart і Aya Zanoubya — зайшли до порту Porto Romano біля міста Дуррес на узбережжі Адріатичного моря.
Офіційно вони перевозили цемент, але албанські слідчі, отримавши оперативну інформацію, виявили всередині Aya Zanoubya 600 тисяч літрів незадекларованого дизельного пального.
Це вже був не перший рейс: за три тижні до цього те саме судно заходило в порт із фальшивими документами і тим самим «цементом».
Порт, що приймає санкційні вантажі
Як з’ясував Балканський центр розслідувальної журналістики (BIRN), приватний порт Porto Romano систематично приймає постачання нафтопродуктів із країн, що перебувають під санкціями ООН, ЄС або США — насамперед із росії та Лівії.
Директор італійського проєкту IRPI Лоренцо Баньолі зазначає, що приблизно третина всього контрабандного пального в регіоні має російське походження.
Офіцер поліції порту Дуррес розповів журналістам, що контрабандисти здебільшого використовують фальшиві декларації вантажів, а для постачань обирають порти з послабленими перевірками. За його словами, малоймовірно, що така діяльність відбувається без участі або принаймні мовчазної згоди корумпованих чиновників.
Старі судна, нові схеми
Besart і Aya Zanoubya — застарілі судна 1980-х років, зареєстровані у Танзанії, що відома «відкритим» реєстром для іноземних власників.
Обидва кораблі були зафрахтовані компанією Batimarine Owner Ship, яка базується в Дурресі.
Після попередження з Чорногорії про підозріло великі закупівлі пального албанськими суднами, прокуратура з’ясувала ще одну схему: рибальські човни виходили з Дурреса під приводом «вилову риби», а натомість отримували дешеве пальне без податків у чорногорському порту Бар.
У результаті за 2013–2016 роки в Албанію було незаконно ввезено 1,7 мільйона літрів дизелю, що завдало державі збитків на понад 1,7 млн євро.
Зв’язок із Лівією та хабарі
Ключова фігура розслідування — адміністратор компанії Eduart Skora, який наказував екіпажу заповнювати баластні баки паливом під виглядом технічних потреб.
Під час спроби перетину кордону з Косовом його затримали, але він заперечує провину.
Слідчі також встановили, що частина учасників схеми пов’язана з лівійськими компаніями, а деякі підозрювані, зокрема Юхін Кока та Сержіо Сула, втекли від арешту.
Судно з Бенгазі
У вересні 2022 року албанські правоохоронці затримали судно Queen Majeda, що прибуло з лівійського Бенгазі.
На борту виявили 2,6 мільйона літрів забороненого до обігу пального Marine Gasoil 1000 PPM.
Офіційним отримувачем у документах значилася компанія Kastrati Sh.a — найбільший імпортер пального в Албанії та власник порту Porto Romano.
Підприємство заперечує будь-яку причетність до контрабанди.
Розквіт контрабанди в розділеній Лівії
За даними ООН, між березнем 2022 і жовтнем 2024 року з порту Бенгазі вийшло щонайменше 185 підозрілих рейсів із нафтопродуктами.
Нестача власних переробних потужностей робить Лівію ідеальним майданчиком для схем із залученням російських партнерів генерала Халіфи Хафтара.
Прибутки від контрабанди пального йдуть на фінансування збройних угруповань.
Рибальські човни з паливом
Італійська фінансова гвардія неодноразово фіксувала випадки, коли албанські рибальські човни в нейтральних водах отримували пальне з лівійських танкерів.
Судна Leon, Geni та Anyway були переобладнані для перевезення від 30 до 70 тисяч літрів дизелю, який формально купували «в обмін на рибу».
З 2022 року албанські правоохоронці вилучили понад 750 тисяч літрів контрабандного пального.
Російсько-лівійська тіньова коаліція
Албанія, яка межує з Грецією і розташована поблизу Італії та Хорватії, стає ключовою точкою перевалки контрабандних нафтопродуктів із росії та Лівії.
Такі операції не лише підривають санкційний режим Заходу, а й приносять Кремлю додаткові прибутки, що напряму фінансують війну проти України.
За словами експертів, боротьба з контрабандою ускладнена через корупцію, слабкий контроль портів та залучення міжнародних компаній, які формально діють у межах закону.