Автотренди: як електромобілі змінюють український авторинок

1 Жовтня 17:26
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Електромобілі на українських дорогах вже не рідкісне явище, а звична картина. Але “наступ” електромобілів найближчим часом може бути зупинено. Що впливало і впливатиме на розвиток цього сегменту авторинку, — з’ясовував «Комерсант Український».

У серпні 2025 року на територію України завезли 9 274 електромобілі, що більш ніж удвічі перевищує показник аналогічного місяця минулого року у 4 146 авто. Такі дані, що засвідчують триваюче зростання попиту на електромобілі в Україні, навела днями Державна митна служба.

Подібна динаміка мала й інший прояв. Як констатує  видання AUTO-Consulting, у серпні частка електромобілів на ринку нових автомобілів вперше сягнула показника 28%, але у першій половині вересня було вже зафіксовано новий рекорд у 36%. Пояснюється такий електромобільний ажіотаж… невизначеністю. Під великим питанням залишається продовження після 1 січня 2026 року дії “нульового” ПДВ на імпорт електрокарів. Митні та податкові преференції для електромобілів, зробивши їх більш доступними, посприяли розвитку електромобільності. Хоча вплив мали не лише вони.

Як електромобілі освоювались на українському ринку

За вісім місяців 2025 року в сервісних центрах МВС зареєстрували 47 307 електромобілів. І цей показник вже майже зрівнявся з тією кількістю електрокарів, які були зареєстровані упродовж всього минулого року.

Виконавчий директор асоціації “Укравтопром” Георгій Овсянников, дуже стрімке зростання попиту на електромобілі підтверджує такими даними.

Якщо у 2021 році український автопарк поповнили 8,9 тис. батарейних електромобілів (легкових та комерційних), то у 2024 році — 51,7 тис. од. Частка нових авто в цих обсягах становила: 14% — у 2021 році., 20% — у 2024 році, — зазначає фахівець.

Керівник Української електромобільної асоціації EV-UA, засновник і СЕО “Луаз Моторс”, єдиного в Україні виробника електромобілів Вадим Ігнатов називає темпи зростання кількості електромобілів шаленими й констатує, що зараз в Україні вже майже 190 тисяч електромобілів. Він також розповів, що розвиток електромобільності в Україні відбувався в декілька етапів. 

Перший етап був початковий, десь з 2014-15 років, коли і почали у нас з’являтися перші електромобілі. Це були “биті” електромобілі з США – Nissan Leaf та Tesla. І ринок почав потроху розвиватися завдяки ентузіастам, людям, які повірили в електромобільність. Потім, десь з 2017 року, до цього процесу підключилася держава через запровадження пільг. Це створило грунт для наступного етапу — офіційних продажів, коли зайшли на ринок такі бренди, як BMW, Renault, Nissan, Hyundai зі своїми офіційними електромобілями. І потім десь приблизно у 2020 році почався розвиток і імпорт китайських електромобілів. Вони постійно нові моделі випускають. З точки зору ціни та якості китайські електромобілі є більш  конкурентоспроможними. І це третій етап, — зазначає Вадим Ігнатов

Він також наголошує, що держава давно опікується розвитком електромобільності і згадує про ухвалення Транспортної стратегії розвитку України до 2030 року, програми з енергоефективності і енергозбереження, де електромобільності було відведено велике місце. Власне, переваги електротранспорту добре відомі. Для України – це зменшення паливної залежності, зважаючи на те, що країна повністю імпортує пальне. І зрозуміло, екологічність. Як нагадує Вадим Ігнатов, електромобілі на 75% чістіші за будь-яке авто з двигуном внутрішнього згорання, включно з гібридами. Але не лише ці “плюси” можуть визначати державну політику.

ПДВ — під питанням

Пільговий режим для електромобілів нині передбачає відсутність стягування податку на додану вартість і мита. Не сплачується також внесок у Пенсійний фонд при першій реєстрації. Акциз встановлений на рівні 1 євро за 1 кВт годину ємності батареї. Дехто називає його символічним, Для порівнння: найбільший акциз для електромобіля зараз становить приблизно 150 євро, тоді, як акциз для авто з двигуном внутрішнього згоряння десь на рівні 2-3 тисяч доларів. І ось з 1 січня 2026 року при ввезенні електромобілів можливо доведеться сплачувати податок на додану вартість у 20%. І очікувати відповідного подорожчання авто. 

Пільга на ПДВ діє до кінця цього року і продовжуватись не буде.

Таким попередженням поділився в середині липня Голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. Звертаючись до імпортерів електрокарів, він тоді заявив: 

Майте порядність в країні, що кожну копійку збирає на армію, не піднімати питання про звільнення від ПДВ окремої категорії дорогих товарів. Конкуруйте за споживача якістю та маркетингом, а не шкурними податковими правками, — наголосив Гетманцев.

Хоча в парламенті є й ті, хто нагадує: сучасний світ стоїть перед завданням швидкого переходу на “зелений” транспорт задля зменшення викидів парникових газів, покращення екологічної ситуації та диверсифікації джерел енергії та наполягає на продовженні пільгового режиму. Ці депутати зареєстрували два законопроєкти під номерами 13351 та 13351-1. Одним з них пропонується продовжити дію пільги на ввезення до 1 січня 2027 року, а другим — до завершення військового стану та ще на один рік після цього. Хоча… про перспективність таких пропозицій побічно може говорити той факт, що головним комітетом з цього питання значиться саме той, що очолює Данило Гетманцев, який свою категоричну позицію щодо не продовження пільг на ПДВ вже озвучив і навіть порадив прихильникам електромобільності поспішити з купівлею авто. Автолюбителі його почули. 

Вадим Ігнатов, керівник Української електромобільної асоціації EV-UA, погоджується з тим, що нині деякий сплеск попиту пов’язаний саме з невизначеністю щодо надання пільг зі сплати ПДВ, але також нагадує, що мито, акциз, нульова ставка при першій реєстрації – всі ці пільги зберігаються, оскільки були прийняті безстроково. Він же оцінює і те, як припинення дії пільги з ПДВ вплине на ринок. 

У цьому разі можна очікувати подорожчання авто на 20%. Як стверджується у дослідженні науковців Західноукраїнського національного університету, очікується падіння продажів від 50% до 70% в загальному обсязі. Тобто якщо, за моїми прогнозами, в цьому році 65 тисяч електромобілів пройдуть першу реєстрацію, то далі буде лише приблизно 30% в кращому випадку. І відновиться ця історія тільки до 2030 року, — зазначає Вадим Ігнатов

Голова Української електромобільної асоціації EV-UA також наголосив, що асоціація виступає за подовження пільг для електромобілів до 2030 року. 

Чому саме до 2030 року? Тому що та ж транспортна стратегія, і стратегія сталого розвитку, вони всі розраховані до 2030 року. І в 2030 році в Європі показники переходу на електромобілі вже мають бути на рівні 55%. І тому нам потрібно також рухатись в тому ж напрямку. З огляду і на те, що до 2035 року Україна, сподіваюсь, вже стане членом ЄС і нам потрібно буде в будь-якому випадку приймати закони ЄС, — пояснив фахівець. 


Не пільгами єдиними

Міністерство розвитку громад та територій України цими днями якраз анонсувало початок роботи над Концепцією розвитку мережі електрозарядних станцій. Це офіційно передбачено Національним планом дій з відновлювальної енергетики до 2030 року. 

Як повідомив заступник міністра Сергій Деркач, аби чітко розуміти, скільки станцій є зараз, де вони розташовані і чого не вистачає, відомство проводить детальне дослідження ринку. Долучитись до участі в ньому можна до 15 жовтня 2025 року.

Європейський Союз визначив електромобільність як ключовий пріоритет. За Регламентом (EU) 2023/1804 вздовж основних коридорів TEN-T станції мають бути кожні 60 км, із потужністю щонайменше 400 кВт. Це — стандарт, до якого ми теж маємо прагнути, якщо говоримо про справжню інтеграцію з ЄС, — зазначив посадовець. 

Мета дослідження оцінити поточний стан ринку зарядної інфраструктури та визначити ключові потреби користувачів.

Також за участю Міністерства енергетики буде створено   інтерактивну мапу зарядних станцій. Як пояснив керівник Української електромобільної асоціації EV-UA Вадим Ігнатов, посадовці розробляють карту місць, де будуть можливими підключення електрозарядних станцій. 

У чому ідея: за рахунок держави знайти можливості підключення зарядних станцій, а вже встановлення і експлуатація зарядних станцій буде на комерційних засадах зійснюватись приватними компаніями. Тобто це така собі історія державно-приватного партнерства, коли держава надає можливості і сприяє, а вже приватний бізнес розвиває. Це також вихід, якщо в нас немає таких можливостей, як, наприклад, в багатьох європейських державах, де зарядна інфраструктура розвивалася повністю за рахунок держави, — зазначає фахівець.

До речі, як приклад для наслідування, Вадим Ігнатов згадує  Норвегію, де дуже зрозуміла і стала політика щодо розвитку електромобільності. Вона розписана на багато років і не змінюється так, як у нас. Там є фіскальні стимули і нефіскальні, є прямі пільги, як у нас з ПДВ та з реєстриційного внеску, а є і такі пільги, як, наприклад, безкоштовний проїзд на паромах та паркування в містах. Як результат такої політики, за даними Норвезької адміністрації автомобільних доріг, у червні 2025 року частка авто на електротязі склала рекордні 96,9%.

Які ж електромобілі завойовують український ринок

Чотири роки тому на ринку електромобілів домінували американські та європейські авто, а бестселером був NISSAN Leaf. На сьогодні ж, як констатує виконавчий директор асоціації “Укравтопром” Георгій Овсянников, ситуація змінилась. 

На ринку нових електромобілів панує Китай: понад 90% реалізованих з січня по серпень нових електромобілів були ввезені з КНР. Найпопулярніша модель серед нових електромобілів в цьому році — BYD Song Plus. Головним чинником зростання попиту на китайські електромобілі є їхня ціна. Вживані електромобілі частіше потрапляють в Україну з США — 36%. В цьому сегменті найпопулярнішим електромобілем є TESLA Model Y, — зазначає експерт.

Згідно з інформацією “Укравтопрому”, в Україні у ТОП-5 нових електромобілів серпня потрапили: 

  • BYD Song Plus – 358 авто;
  • VOLKSWAGEN ID.UNYX – 206 авто;
  • HONDA eNS1 – 202 авто;
  • BYD Sea Lion 07 – 154 авто;
  • AUDI Q4 e-tron – 109 авто.

ТОП-5 імпортованих електромобілів з пробігом склали:

  • TESLA Model Y — 827 авто;
  • TESLA Model 3 — 651 авто;
  • NISSAN Leaf — 562 авто;
  • KIA Niro EV — 367 авто;
  • RENAULT Zoe — 263 авто.

До речі, не лише в Україні на ринку електромобілів все більше домінують китайські виробники. Приміром, частка BYD на іспанському ринку електромобілів, включаючи повністю електричні моделі та плагін-гібриди, у липні зросла до понад 10% попри мита ЄС на електромобілі китайського виробництва. Це більше ніж удвічі перевищує середній показник по Європі та втричі перевищує частку Tesla, яка становить 3,3%.

Згідно з даними компанії JATO Dynamics, завдяки своїй широкій та конкурентоспроможній лінійці, BYD вже випередив відомі європейські автомобільні бренди, обігнавши за продажами Fiat, Dacia та Seat у Великій Британії, Fiat і Seat у Франції, Seat в Італії та Fiat в Іспанії. 

Автор — Сергій Василевич

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз