Нові коефіцієнти до зарплат: що зміниться для військовослужбовців
8 Липня 19:46
Низка народних депутатів запропонували переглянути грошове забезпечення військовослужбовців у бік підвищення. Серед основних аргументів, з якими не можна не погодитися, що ВР підвищила військовий збір з 1,5 % до 5 %, проте це мало позначилося на зарплаті військових, тоді як силовики та чиновники вже відчули зростання доходів. Як пропонують збільшити виплати військовим, досліджував «Комерсант Український».
Минулого тижня до Верховної Ради було зареєстровано проєкт Закону “Про внесення змін до деяких Законів України щодо проходження військової служби в умовах воєнного стану та оновлення рівня грошового забезпечення військовослужбовців”. Як зазначають його ініціатори, військові несуть підвищені ризики, служать без належної ротації, під постійною загрозою для життя і здоров’я. Загибель десятків тисяч військовослужбовців та тисячі зниклих безвісти ставлять під сумнів необхідність перегляду умов служби в умовах воєнного стану та рівня грошового забезпечення військових як правової основи соціального захисту самої армії і її сімей, а також як стимулу до оборони країни.
Нинішній комплекс законів і нормативно-правових актів, що регулюють грошове забезпечення військових, згідно зі ст. 2 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”, відносить їх до категорії державних службовців та передбачає єдину систему нарахування, як для інших держслужбовців. Проте цей механізм не враховує екстремальні умови служби, ризики для життя та здоров’я, що фактично дискримінує військових у порівнянні з іншими держслужбовцями.
Додаткові виплати (премії, надбавки, коефіцієнти) передбачені для інших категорій службовців, але не враховуються для військових, хоча інтенсивність і екстремальність умов служби у зоні бойових дій очевидні — цілодобова служба, тяжкі втрати, участь у боях, ризик полону та смерті, — зазначається у пояснювальній записці.
Що нардепи пропонують змінити
Народні депутати вважають, що потрібно переглянути підходи до грошового і пенсійного забезпечення військових як інструмент мотивації, моральної підтримки та турботи з боку держави.
Нинішня система забезпечення військових застаріла: оклади не змінювалися з 2018 року і прив’язані до прожиткового мінімуму 1 762 грн, що не враховує інфляцію та ризики служби. На відміну від інших категорій держслужбовців (НАБУ, ДБР, БЕБ), для військових немає динаміки підвищення окладів, надбавок за інтенсивність та екстремальні умови служби. Згідно із законом, військові мають право на забезпечення з урахуванням інтенсивності служби, але не існує чітких критеріїв, особливо щодо наявності бойових завдань.
Згідно зі ст. 9 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”, до складу грошового забезпечення належать: посадовий оклад, оклад за звання; щомісячні додаткові виплати (надбавки, премії тощо); разові додаткові виплати.
На думку авторів, до підстав визначення рівня інтенсивності проходження військової служби необхідно віднести її здійснення в умовах воєнного стану, безпосередньо в районі бойових дій військової частини, де проходять службу військовослужбовці:
а) незалежно від займаної посади (медики, водії, кухарі та ін, кожен з яких виконує завдання із забезпечення боєздатності військової частини);
б) безпосередньої участі в боях по стримуванні та відсічі збройної агресії.
Таким чином, пропонується виокремити рівень інтенсивності, як чинного фактора, на розмір грошового утримання при проходженні військової служби:
а) в/ч що територіально перебувають в районі бойових дій;
б) безпосередня участь військовослужбовців в боях та виконання бойових задач іншого характеру на лінії зіткнення.
Пропонується передбачити в умовах воєнного стану (війни, військової агресії), стримуванні та протидії збройної агресії, застосувати коефіцієнти для визначення розміру додаткових доплат військовослужбовцям під час проходження служби у військових частинах в районах безпосереднього ведення бойових дій (коефіцієнт 3) та коефіцієнт за безпосередню участь в боях на лінії зіткнення з військовими підрозділами агресора (коефіцієнт 5).
Коефіцієнт «3» — до щомісячного грошового забезпечення (оклад, звання, вислуга, постійні надбавки, премії) для військових, які несуть службу чи забезпечують боєздатність підрозділів безпосередньо в районах бойових завдань під час воєнного стану.
Коефіцієнт «5» — до щомісячного забезпечення (оклад, звання, вислуга, постійні надбавки, премії) для військових, які безпосередньо беруть участь у бойових діях на лінії зіткнення або виконують завдання з оборони України в районах бойових дій, на тимчасово окупованих територіях, між позиціями сил оборони та військ агресора або на території держави-агресора під час воєнного стану — за кожну добу виконання таких завдань.
Це зміцнить патріотичну, ідеологічну та матеріальну мотивацію, а також усуне дискримінаційні відмінності між військовими та іншими держслужбовцями, — впевнені автори законопроєкту.
Додаткові виплати
На сьогодні Постановами КМУ № 168 від 28 лютого 2022 та № 419 передбачені додаткові винагороди (100, 70, 50, 30 тис. грн), однак їх застосування ускладнено бюрократією і відсутністю єдиних критеріїв. Водночас для інших держслужбовців надбавки за інтенсивність праці входять до складу зарплати та становлять до 40 %. Військові, перебуваючи у цілодобових боях і під загрозою, не отримують аналогічних надбавок, що суперечить принципам справедливості та рівності.
Пенсії
Виплати за Постановою № 168 (за участь у боях) нині трактуються як одноразові та не включаються у пенсійні нарахування. Водночас Верховний Суд постановив, що доплати за участь в АТО є щомісячними та мають включатися до пенсії. Отже, всі надбавки за участь у війні та стримування агресії РФ мають системний характер і повинні враховуватися при призначенні/перерахунку пенсій.
Податки підняли, а виплати військовим — ні
Як зазначають депутати, кошти для підвищення виплат військовим є, і не лише за військового збору з 1,5 % до 5 %. У разі додаткових витрат реалізацію законопроєкту можна здійснити коштом державного бюджету, передбачених у програмі «Резервний фонд» (КПКВ 3511030) або за рахунок грантів і допомоги ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій і кредитів.
Зволікання з вдосконаленням системи грошового забезпечення військових, які перебувають у важких бойових умовах, не відповідає потребам у зміцненні обороноздатності та відновленні боєздатності та здоров’я військових. Саме тому пропонується невідкладно внести зміни до чинного законодавства України.
Військові підтримують ідею, але побоюються, що нічого суттєво не зміниться.
У кожній частині — 45–60 % особового складу — отримують бойові, але ніколи не були на бойових, а 10–12 % взагалі ніколи в частині не були, і ніхто з «керівників» їх не бачив. Ці 10–12 % — це бандюки, депутати, комерсанти і так далі. Якщо всім підвищать виплати, значить і їм теж. Тобто, той хто безвилазно воює, буде отримувати стільки ж, скільки і той, хто лише числиться, а по суті, стануть багатшими тільки панове офіцери, — вважає військовий із позивним “Козак”.
Як доказ своїх слів, він навів направлений до суду обвинувальний акт щодо командира батальйону однієї з військових частин у Донецькій області. За встановленими працівниками ДБР фактами, з січня 2023 до листопада 2024 року командир підробляв документи про участь військовослужбовиці в бойових діях у Донецькій області, хоча ця жінка весь час перебувала на Дніпропетровщині і не виконувала бойових завдань. На основі фальшивих документів їй неправомірно виплачували додаткові винагороди, передбачені для військових на передовій. Загальна сума незаконних виплат перевищила 1,7 млн грн. І таких випадків уже десятки.
Автор — Алла Дуніна
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко