$402 з гектара: чому агробізнес у 2024 році став рекордно прибутковим

22 Липня 23:04
ІНФОГРАФІКА

Аграрії заробили більше попри війну. Прибутки сільгоспвиробникам принесли посіви соняшника, ріпаку й кукурудзи, передає «Комерсант Український» із посиланням на дослідження Agrohub.

Аналітики підбили підсумки ефективності агровиробництва за сезон-2024. Вони провели два етапи дослідження серед 14 найбільших агрохолдингів України. Загальна площа полів, що увійшли до аналізу, склала 1,7 млн гектарів, охопивши вісім макрорегіонів країни. Дослідження показало позитивну динаміку реалізації продукції та прибутковості навіть попри кліматичні виклики і війну.

Так, продажі агропродукції у 2024 році йшли значно швидше, ніж торік. На кінець січня 2025 року понад 60% кукурудзи й соняшнику вже реалізували, тоді як у січні 2024 реалізація цих культур становила лише 25% і 27% відповідно. 

Особливо активно продавався соняшник: його частка в структурі посівів зменшилася, але попит на перероблення зріс, а кількість маслоекстракційних заводів збільшилася. Також на цю культуру зріс попит з боку внутрішнього ринку, що стало важливим компенсатором нестабільного експорту.

Одним із ключових факторів зростання темпів продажів залишався стабільний морський експортний коридор. Попри обстріли портової інфраструктури, він залишався найефективнішим каналом збуту експортних культур. Оператори ринку відзначають, що середня вартість логістики морем була нижчою, ніж альтернативні шляхи через сухопутні кордони, що додатково підвищило маржинальність операцій.

Ще один важливий показник — прогнозний рівень EBITDA на гектар. У 2024 році він сягнув 402 долари, що суттєво перевищує аналогічний показник попереднього сезону — 94 долари/га. Розрахунки охоплювали такі культури: 

  • озиму пшеницю (403,5 тис. га), 
  • озимий ріпак (169,5 тис. га), 
  • озимий ячмінь (18 тис. га), 
  • соняшник (302,5 тис. га), 
  • кукурудзу (363,4 тис. га), 
  • сою (411,2 тис. га).

Дані щодо об’єму збуту сільськогосподарських культур за результатами 2024 представлені з досліджень компанії Agrohub, проведених серед 83 польових компаній із загальною площею 1,7 млн га у січні-травні 2025 р. Площа досліджуваних культур: 302,5 тис. гектарів соняшнику, 363,4 тис. гектарів кукурудзи, 411,2 тис. гектарів сої, 403,5 тис. гектарів озимої пшениці, 169,5 тис. гектарів озимого ріпаку та 18,0 тис. гектарів озимого ячменю.

Зростання рентабельності відбулося попри падіння урожайності. Посуха та спека в центральних, південних і східних регіонах України негативно вплинули на врожай — температура ґрунту влітку підіймалася вище 60°C, а локальні опади не врятували ситуацію. У західних регіонах урожайність знизилася не суттєво через кращі погодні умови.

Ціни ж на агропродукцію зростали протягом 2024 року, що компенсувало зниження врожаю і підняло рентабельність. Найбільш прибутковими культурами виявилися соняшник, кукурудза та ріпак.

Щодо витрат, то агровиробники змогли частково їх скоротити. Витрати на вирощування соняшнику та ріпаку зменшилися приблизно на 8% завдяки дешевшим добривам (ціни на них повернулися до рівня 2021 року після пікового зростання у 2022). Також на 11% знизилися витрати на засоби захисту рослин для соняшнику та кукурудзи, зокрема через меншу потребу в обробках у посушливих умовах.

Читайте також: Лідери агросектору: хто заробив найбільше у 2024 році

Урожайність упала, але й вологість зерна також зменшилась, що дало змогу зекономити на сушінні й транспортуванні. Наприклад, середня вологість кукурудзи у 2024 становила 16,7%, у порівнянні з 19,8% у 2023.

Сезон 2024 став ілюстрацією того, як аграрний бізнес в Україні вчиться адаптуватися до комплексних викликів — від війни й нестабільної логістики до зміни клімату та нестачі ресурсів. Зростання рентабельності та ефективності в таких умовах — це результат гнучкості, стратегічного планування та правильної агротехніки, — прокоментувала ситуацію на агроринку керівниця напряму Agrohub Benchmarking Оксана Боброва.

Таким чином, 2024 рік показав, що навіть в умовах війни та екстремальної погоди агросектор України здатен залишатися прибутковим завдяки стратегічному підходу, оптимізації витрат і гнучкому реагуванню на ринкові умови.

Agrohub — це платформа у розвиток сільськогосподарських інновацій. Agrohub проводить діагностику та аналіз аграрних компаній, навчає керівників агробізнесу інноваційним підходам та просуває культуру інновацій в агросекторі за допомогою освітніх програм та засобів масової інформації.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз