Автоцивілка для учасників бойових дій: чи потрібно її оформлювати у 2025 році

7 Січня 15:49

В Україні внесли зміни до Закону «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Вони набули чинності з 1 січня 2025 року та тепер стосуються і учасників бойових дій, повідомляє «Комерсант Український».

У документі зазначено, що з початку цього року немає категорій громадян, які звільняються від обов’язкового страхування в Україні. Тобто тепер автоцивілку потрібно буде оформляти всім, зокрема учасникам бойових дій, ветеранам та представникам інших пільгових категорій. До 1 січня 2025 року їх було звільнено від необхідності придбання поліса автоцивілки, але лише за умови наявності відповідного посвідчення.

Замість повного звільнення від придбання автоцивілки Законом запроваджено 50-відсоткову знижку на страховий платіж. Нею можуть скористатися такі категорії громадян:

  • учасники бойових дій;
  • постраждалі учасники Революції Гідності;
  • учасники війни;
  • особи з інвалідністю І-ІІ груп;
  • особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (І та ІІ категорії);
  • пенсіонери.

Але є певні обмеження для отримання цієї знижки. Зокрема, документом передбачено, що під пільгу підпадає лише один транспортний засіб, навіть якщо в учасника бойових дій або у представника іншої пільгової категорії їх кілька. В авто повинен бути робочий об’єм двигуна до 2500 куб. см або потужність електромотора до 100 кВт. Воно повинно належати страхувальнику за правом власності, а ще саме він повинен його використовувати, причому без мети надання платних послуг.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Інші зміни в “автоцивілці”

Зміни щодо обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників (ОСЦПВ) з 1 січня торкнулися не лише пільговиків, а й усіх власників автівок.

Підвищення лімітів страхових виплат

З 2025 року максимальні суми компенсацій збільшуються:

  • для відшкодування майнової шкоди — до 250 тис. грн на потерпілого (1,25 млн грн на подію);
  • для компенсації шкоди здоров’ю — до 500 тис. грн на потерпілого (5 млн грн на подію).

У 2026 році (або після скасування воєнного стану) ліміти зростуть ще більше:

  • по шкоді майну — до 2 млн грн на подію;
  • по шкоді життю і здоров’ю — до 1 млн грн на потерпілого та 20 млн грн на подію.

Пряме врегулювання збитків

Якщо водій не є винуватцем ДТП, його збитки відшкодовуватиме страхова компанія, з якою укладено поліс. Страховики самостійно стягуватимуть кошти з компанії-винуватця аварії. Наразі ця опція доступна лише як додаткова послуга, але з 2025 року стане базовою.

Скасування франшизи

Франшиза, тобто частина збитків, яку винуватець покриває самостійно, більше не застосовуватиметься.

Вільне ціноутворення

Вартість полісів формуватимуть самі страхові компанії за індивідуальними тарифами. Вони враховуватимуть такі фактори, як вік і досвід водія, історія ДТП, тип та вік автомобіля, місце реєстрації тощо.

Чому дорожчає “автоцивілка”?

На ринку прогнозують, що з 2025 року середня вартість полісів зросте в 2-2,5 раза. Якщо сьогодні ОСЦПВ для автомобіля з невеликим двигуном у Києві коштує близько 2,2 тис. грн, то у 2025 році сума може становити від 4,4 тис. до 5,5 тис. грн.

Основні причини подорожчання

  • Зростання витрат на відновлення авто через інфляцію та підвищення вартості запчастин і ремонту.
  • Збільшення кількості ДТП на 20% унаслідок інтенсивнішого використання транспорту.
  • Відсутність державного регулювання тарифів: страхові компанії самостійно враховуватимуть ризики кожного водія.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Остафійчук Ярослав
Редактор

Читають зараз