Бізнес-прогнози на 2025 рік: чи бачать українські підприємці кінець війни
25 Лютого 08:42
Український бізнес продовжує працювати в умовах війни, адаптуючись до нових викликів та нестабільної економічної ситуації. Керівники компаній оцінюють перспективи завершення бойових дій та готуються до можливого затягування війни. Про це свідчать результати нової хвилі опитування «Бізнес під час війни», проведеного Європейською Бізнес Асоціацією серед своїх членських компаній, повідомляє «Комерсант Український»
Попри складну економічну та безпекову ситуацію, більшість компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації (ЕВА) продовжуватимуть працювати в Україні, незалежно від тривалості бойових дій. Згідно з результатами нового опитування, 77% компаній заявили про намір залишатися на українському ринку, 19% ще не визначилися, а лише 4% припускають можливий вихід у разі затяжної війни.
Бачення перспектив закінчення війни у 2025 році
Щодо прогнозів на завершення бойових дій, думки бізнесу розділилися.
Лише 32% опитаних вірять, що війна закінчиться у 2025 році, 25% не поділяють цього оптимізму, а 43% не можуть відповісти на це питання.
Робота бізнесу в умовах війни
На початку 2025 року 75% компаній функціонують у повному обсязі, тоді як 24% мають певні обмеження у діяльності, а 1% – не працює взагалі.
Головними викликами для бізнесу залишаються:
- нестача кваліфікованих працівників через мобілізацію (75%),
- обмеження географії діяльності (55%)
- необхідність призупинення роботи під час повітряних тривог (41%).
Водночас частка компаній, що працюють без обмежень, зросла порівняно з попереднім опитуванням. Нагадаємо, пів року тому повноцінно працювали 64% компаній, і 36% працювали з обмеженнями.

Оптимістичні настрої у бізнесі
За останні шість місяців збільшилася кількість керівників, які позитивно оцінюють стан свого бізнесу – таких уже 40% проти 27% у попередній хвилі опитування. Водночас 46% оцінюють ситуацію як задовільну, а 14% – негативно.
Прогнози щодо динаміки бізнесу також стали більш оптимістичними. Якщо пів року тому 56% очікували погіршення ситуації, то нині ця частка скоротилася до 29%. Водночас кількість компаній, що прогнозують покращення, зросла вдвічі – з 16% до 32%. Ще 39% не очікують суттєвих змін.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко
Фактори найбільшого негативного впливу на бізнес
Найбільшими проблемами, з якими стикаються підприємці, є:
- нестача кваліфікованих кадрів через мобілізацію (75%),
- війна та окупація територій (63%),
- економічна нестабільність (54%).
У попередній хвилі опитування до топ-3 викликів входили атаки на енергетичну інфраструктуру, проте зараз цей фактор відійшов на четверте місце.
Фінансова стабільність компаній
Попри складні умови, компанії нарощують фінансові резерви.
Наразі 72% опитаних мають резерви, яких вистачить щонайменше на рік (проти 53% пів року тому).
Ще 22% компаній мають резерви на пів року, 5% – на кілька місяців, а 1% заявили про повну відсутність резервів.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко
Втрати бізнесу від війни
Втрати бізнесу залишаються значними.
Станом на початок 2025 року для 25% опитаних компаній вони складають до $1 млн. 24% повідомили про втрати в межах $1-10 млн, а 16% – понад $10 млн.
Жодних втрат не понесли тільки 11% опитаних компаній Асоціації, а 24% важко їх оцінити.
Підтримка ЗСУ та мобілізація працівників
Бізнес продовжує підтримувати Збройні Сили України. 72% компаній допомагають своїм працівникам, що воюють у лавах ЗСУ, 56% надають фінансову допомогу, а 35% підтримують армію продукцією. Також 23% підприємств долучаються до відновлення громад та регіонів.
У 85% компаній серед працівників є мобілізовані до лав ЗСУ. Частка підприємств, де кількість мобілізованих сягає 10-20% персоналу, зросла з 28% до 36%. У 8% компаній цей показник перевищує 20-30%.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко
Близько половини, а саме 48% компаній повідомляють, що серед мобілізованих або добровольців є критичні для роботи підприємства спеціалісти.
Релокація бізнесу
Лише 9% компаній проводили релокацію офісу або виробництва через війну, з них 7% перемістили активи в межах України, а 2% – за кордон.
86% не проводили релокацію і не планують, тоді як 5% не релокувались, але наразі розмірковують над цим.
Потреби бізнесу
Серед ключових потреб, які зараз є найбільш актуальними для бізнесу:
- покращення умов бронювання працівників,
- пом’якшення валютних обмежень,
- мораторій на перевірки,
- покриття військових ризиків
Загалом результати дослідження демонструють стійкість українського бізнесу, зростання рівня оптимізму та адаптацію до нових реалій, що сприяє збереженню економічного потенціалу країни в умовах війни.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко