Бізнес порівняно високо оцінив роботу митниці. Але не на відмінно
22 Квітня 09:42
Інтегральна оцінка «Митного індексу» зросла до 3,40 балів з 5-ти можливих, що є найвищим показником за всю історію проведення дослідження (3,24 балів було у 2023 році). Такими є результати нової хвилі відповідного опитування за 2024 рік, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією та DHL Express в Україні, інформує
При цьому в Асоціації уточнили, що попри зростання, Індекс залишається у нейтральній площині: два з трьох компонентів Індексу продемонстрували покращення – якість митних послуг та рівень корупції. Водночас оцінка роботи системи «Єдине вікно» на митниці дещо погіршилась.
Наскільки якісною є робота митниці
Оцінка якості надання митних послуг та професіоналізму посадових осіб залишається найнижчою серед складників індексу – 3,08 балів (2,76 балів у 2023 році). Більшість респондентів, а саме 60% вважають якість митних сервісів задовільною.
Водночас зменшилась кількість незадоволених – низькими якість послуг та професіоналізм вважають 14% опитаних, і дуже низькими 2% (у минулому періоді таких було 25% та 6% відповідно). При цьому 22% вважають якість послуг високою, і 2% – дуже високою.
Чи є підстави говорити про корупцію на митниці
Оцінка рівня корупції склала 3,53 балів (3,20 балів у 2023 році). Хоча 53% вважають, що рівень корупції лишився незмінним, 23% мають підстави стверджувати, що він дещо зменшився, а 18% – що істотно зменшився.
Тільки 6% схиляються до думки, що прояви корупції на митниці посилились (14% було минулого року).
Які «плюси» та «мінуси» в організації митного контролю
Оцінка роботи системи «Єдине вікно» традиційно залишається найвищою серед усіх компонентів індексу, попри деяке скорочення цього року – до 3,59 балів (3,77 балів – у 2023 році). Так, 45% оцінюють роботу системи добре, а 12% – дуже добре. Ще 33% вважають її задовільною. Негативні оцінки роботі системи дали 10% цьогорічних респондентів.
Найбільше дорікань від бізнесу під час митного оформлення отримав контроль з боку Держпродспоживслужби та взаємодія з відділом митної вартості. Наразі 60% респондентів повідомили, що мають проблему з коригуванням митної вартості. Кількість компаній, що повідомляють про цю проблему щороку зростає – у 2023-му таких було 46%, у 2022-му – 37%.
До того ж, 39% опитаних компаній стикаються з додатковим митним контролем, 34% – із затримками без чітких причин, 22% – із фізичним оглядом та повним вивантаженням товару.
Місце митного оформлення за останній рік змінювали 30% опитаних компаній, втім у 71% випадків це не було пов’язано з проблемами з митним оформленням.
Нагадаємо, «Митний індекс» визначається Європейською Бізнес Асоціацією з 2010 року. Інтегральний показник індексу складається з трьох компонентів: оцінки рівня корупції, якості митних послуг, роботи «Єдиного вікна». Індекс вимірюється раз на рік. Позначка 3 вважається нейтральною, максимальна оцінка складає 5 балів.
Опитування проводилось за період 2024 року, у ньому взяли участь 50 митних експертів з компаній-членів Асоціації. Опитування проводилось з 17 до 31 березня 2025 року.
Черги на кордоні залишаються головною проблемою для бізнесу
На 1-му місці в списку проблем у роботі митниці за оцінками експортерів та імпортерів є черги. Це один з висновків щорічного опитування українських експортерів та імпортерів, проведеного Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій.
Хоча варто констатувати, що важливість проблеми з чергами на митниці зменшилась порівняно з 2023 роком – з 67,7% до 48,8%. Це свідчить, що заходи з врегулювання черг на кордоні, зокрема запровадження Е-Черги, мають позитивний результат.
Недостатня прозорість митних органів стала другою за важливістю проблемою (43,8%), піднявшись із 4-го місця у 2023 році (36,4%).
Третє місце займає «недосконалість митного законодавства» – 37,6% опитаних згадали про це. Цю «недосконалість» бізнес пов’язує з неузгодженістю з нормами ЄС, неоднаковим застосуванням правил, а також можливістю їх суб’єктивного трактування.
Проблема корупції на митниці у цьому рейтингу опустилась на четверте місце: 30,3% у 2024 році проти 38,4% у 2023 році, поступово повертаючись до довоєнного рівня – 24,7% у 2021 році. Зменшилася і актуальність недостатньої спроможності пунктів пропуску: з 39,3% у 2023 році до 28,5 у 2024 році.