Чашка за ціною золота: чому в Україні дорожчає кава — і що буде далі

19 Червня 12:10
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Кава давно перестала бути розкішшю — для багатьох українців вона стала щоденним ритуалом. Але за останній рік її ціна в магазинах і кав’ярнях помітно зросла. Чому це сталося, чого чекати до кінця 2025-го і яку каву сьогодні п’ють українці «Комерсант Український» розповіли обсмажчики та кавові експерти.

Так, за даними біржових аналітиків, упродовж останніх 12 місяців світові ціни на каву зросли на понад 30%, а сорти арабіки подекуди подорожчали на 40% — до найвищих показників за останні 2 роки. В Україні ситуація ускладнюється ще й логістикою, курсом валют і митними витратами: імпортована кава за рік зросла в ціні щонайменше на 25–35%, а в кав’ярнях чашка напою подорожчала в середньому на 5–10 гривень.

Зростання цін на каву має кілька причин, і ведуть вони далеко за межі України — до плантацій Бразилії, Гватемали, В’єтнаму та Ефіопії, розповідає власник мережі кав’ярень Kava Avenue Андрій Хоменко.

Фото: власник мережі кав’ярень Kava Avenue Андрій Хоменко

Неврожай через посухи, зміни клімату й стихійні лиха скоротили обсяги пропозиції. А оскільки ціна кави регулюється біржою, навіть проблеми в одній країні впливають на ціни у всьому світі, додає він.

«Фермерам в Коста-Риці не вдалося добрати близько 20% запланованого врожаю. Як наслідок – в Бразилії, Колумбії, В’єтнамі кава дорожчає», — пояснює Хоменко.

Ще одна причина — глобальна економічна турбулентність, продовжив він.

«Зростає ціна на все — від золота до біткоїна. Ринок кави реагує на ці процеси», — додає Хоменко.

Ще один фактор зростання цін на каву — стрімке зростання світового попиту, розповідає кавовий експерт, обсмажчик, дегустатор та засновник бренду Penyora Specialty Coffee Іван Пеньора.

Фото: експерт, обсмажчик, дегустатор та засновник бренду Penyora Specialty Coffee Іван Пеньора

«В азійських країнах, особливо в Китаї та Японії, значно виросло споживання кави. Це створює додатковий дефіцит на світовому ринку», – інформує він.

Крім того, з його слів, кілька років тому кава майже не дорожчала, і тепер ринок «наздоганяє» справжню вартість.

«Це органічне зростання. Просто питання було, коли воно станеться. Зараз саме цей момент», – додає Пеньора.

Одна з менш очевидних, але важливих причин здорожчання кави, є логістика.

«У минулому році була історія з доставкою кави морем. Судна, які везли каву з Ефіопії, Кенії, Танзанії, були змушені змінювати маршрути через піратів у Карибському морі. Їх постійно тероризували — це сильно затягувало логістику. У звичайних умовах доставка кави з Африки до Європи триває до двох місяців. Але були випадки, коли кава йшла півроку. Це сильно вплинуло на ринок: чим довше кава в дорозі — тим більший ризик, тим вища ціна. А ще — нестабільність у портах і брак контейнерів», — пояснює Пеньора.

Він зазначив, що станом на сьогодні ситуація нормалізувалася і кава «їде» швидше.

Тенденція до подорожчання збережеться й надалі, попереджають у галузі.

«До кінця 2025 року кава подорожчає ще на 5–10%», — вважає Хоменко.

Він додав, що повернення до колишніх цін — малоймовірне.

«Якщо і буде спад, то не більше 10–15%», — уточнює він.

Разом зі зростанням цін змінюється і культура споживання кави, каже Пеньора.

«У світі дедалі більше п’ють арабіку, а не робусту. В Україні — так само», — каже Іван Пеньора.

Смаки споживачів теж змінюються — попит зміщується в бік якісніших сортів кави.

«Стрімко набирає популярність «спешелті кава» (найякісніші зерна з оцінкою 80+ балів за шкалою SCA, – ред.). А головний тренд — фільтр-кава. У нас у кав’ярні фільтр-кава — топ-продажів. Це не та гірка розчинна з 90-х — а чистий, легкий, ароматний напій, який, до речі, можна приготувати вдома. Для цього достатньо фільтр-кавоварки — багато українців вже перейшли саме на такий формат»,  — додає Пеньора.

Хоч кава й стає делікатесом за ціною, українці від неї не відмовляться. Просто стають вибагливішими, розумнішими споживачами — і обирають не лише бренди, а й якість, метод приготування і навіть країну походження зерна.

Читають зараз