Чому погано працюють мобільний зв’язок та Інтернет під час відключення світла
17 Травня 2024 16:37
Під час аварійних або планових відключень електропостачання трапляється так, що погано працює мобільний зв’язок та інтернет. «Комерсант Український» з’ясував у мобільних операторів, чому зникає інтернет.
Українці скаржаться, що під час відключення електроенергії мобільний зв’язок і доступ до Інтернету спочатку працюють, але поступово слабшають, а потім можуть зовсім зникнути.
Зникнення мобільного інтернету пояснюється тим, що під час відключення світла більшість користувачів перемикається з домашнього Wi-Fi на мобільний інтернет. Мережа зазнає значного навантаження і швидкість уповільнюється. На початку зберігається доступ до 4G-мережі, згодом доступ знижується до 3G і 2G EDGE.
Це пояснюється тим, що при відключенні електроенергії мобільні оператори часто вимикають частину обладнання, щоб зменшити навантаження на мережу і продовжити автономну роботу. Наприклад, базові станції вимикають окремі частотні діапазони або стандарти, щоб надавати пріоритет голосовим послугам. Це пояснює, чому Інтернет спочатку переходить з 4G на 3G і далі на 2G.
У пресслужбі мобільного оператора Київстар розповіли «Комерсант Український», що серед головних причин поганого інтернету та мобільного зв’язку після вимкнень струму – відсутність живлення, заряду акумуляторів та доступності, адже мережі розраховані на певну кількість користувачів.
“Відключення електроенергії безпосередньо впливає на роботу телекомунікаційних мереж, оскільки обладнання мобільного та фіксованого зв’язку потребує стабільного енергопостачання. Київстар використовує усі технічні можливості, щоб максимально забезпечувати потреби абонентів у послугах навіть під час блекаутів”,
– йдеться у відповіді на запит
У Київстарі зазначили, що починаючи з 2022 року компанія здійснює заходи із модернізації джерел автономного живлення, і встановлює на базових станціях нові акумулятори, які можуть працювати до 6 годин без підзарядки.
“Наразі встановлено 113 тисяч таких акумуляторів. Додатково триває робота щодо забезпечення живленням від генераторів критично важливих обєктів, визначених РНБО. Всього генераторів у компанії вже 2,3 тисячі – це майже у чотири рази більше, ніж до 2022 року. Для роботи генераторів за час повномасштабного вторгнення компанія вже використала понад 1 мільярд літрів дизпалива та півмільярда літрів бензину”,
– пояснили у Київстарі.
У компанії додали, що для того, щоб під час блекаутів були доступними послуги фіксованого інтернету, Київстар обладнав будинкові комутатори джерелами безперебійного живлення.
Такі системи наразі встановлені у 90 тисячах багатоквартирних будинків в Україні, де проживає понад 60% користувачів «Домашнього Інтернету» компанії.
“Київстар продовжує підготовку до зими 2024-2025 року, і здійснює додаткові закупівлі акумуляторів та збільшує парк генераторів. Для забезпечення енергонезалежності мережі компанія за останні два роки витратила вже понад 1 млрд грн”,
– розповів мобільний оператор.
У Київстарі підкреслили, що компанія готова до блекаутів, однак у випадках, якщо відключення електроенергії будуть масштабними і довготривалими, будуть змушені встановлювати пріоритети у забезпеченні базових станцій автономним живленням, оскільки через технічні обмеження 100% забезпечення базових станцій генераторами є неможливим.
“Тому ми сподіваємось як на ощадливе ставлення громадян до користування електроенергією, так і на зважений підхід з боку місцевих адміністрацій до забезпечення послуг зв`язку у випадках запровадження графіків відключень”,
– резюмували у Київстарі.
Як залишатися на звʼязку в критичній ситуації: рекомендації Держспецзв’язку
Нагадаємо, що у 2022 році після масованого обстрілу критичної інфраструктури наприкінці листопада були застовані аварійні відключення еклектроенергії, тож вишки мобільного зв’язку були перевантажені – це стало ще однією проблемою, із якою стикнулися українці.
У звʼязку з цим Держспецзв’язку рекомендувало обмежити споживання мобільного зв’язку до мінімуму:
- використовуйте фіксовані мережі звʼязку завжди, якщо є така можливість – до речі, деякі укриття облаштовані мережею Wi-Fi;
- за можливості відмовтесь від відео на користь текстових форматів;
- віддавайте перевагу текстовим повідомленням перед дзвінками та відеодзвінками;
- скоротіть всі розмови до мінімуму, адже, можливо, у цей самий час хтось намагається використати мережу, щоб викликати рятувальників або швидку;
- встановіть обмеження трафіку в налаштуваннях застосунків, найменшу роздільну здатність в налаштуваннях відео на Youtube;
- вимкніть режим автоматичного завантаження медіафайлів у месенджерах:
Налаштування месенджера → Дані та сховище або Медіафайли → Вимкніть опцію «Фонове завантаження» / у розділі «Через мобільну мережу» вимкніть «Автозавантаження медіа» - якщо не працює мережа вашого оператора, скористайтесь національним роумінгом;
- завантажте всю необхідну інформацію в памʼять смартфона або запишіть на папірці.
Національний роумінг
Якщо зникає зв’язок у мережі вашого оператора, можна скористатися послугою національного роумінгу, яка доступна на мережах операторів Vodafone Ukraine, Kyivstar, lifecell та 3mob. Інструкції з підключення нацроумінгу доступні на сайтах відповідних операторів.
Таким чином, зникнення зв’язку та Інтернету під час відключення світла має технічні причини, пов’язані з обмеженими можливостями резервних джерел живлення. Знаючи ці особливості, можна ефективніше користуватися зв’язком під час блекаутів.