Чистий стандарт: завдяки чому українська органічна продукція відвойовує своє місце під сонцем

15 Жовтня 17:20
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Екологічно чисті, натуральні, без хімії та ГМО — такі асоціації виникають у споживачів, коли йдеться про органічні продукти. І вони мають для таких уявлень достатньо вагомі підстави. Чому – з’ясовував «Комерсант Український».

77 відсотків українців позитивно ставляться до органічних продуктів — такі дані зафіксовано у 2024 році в межах дослідження, проведеного громадською спілкою “Органічна ініціатива” у співпраці з дослідницькою компанією MZ Hub. І хоча у 2020 році позитивно налаштованих споживачів було трохи більше — 81% — позитивна стабільність присутня. І виявляється вона не лише в цих даних.

Цифри й тенденції

Станом на грудень 2024 року в Україні налічувалось 436 органічних операторів (з них 364 — сільськогосподарські виробники). Зросла кількість органічних операторів, сертифікованих відповідно до вимог законодавства України — 260 операторів у 2024 році проти 152 у 2023-му.

Загальний обсяг продажів органічної продукції в Україні торік сягнув 7647 тонн, що більш ніж на 5% перевищує показники 2023 року. У структурі споживання безумовним лідером є молочна продукція — понад 3 тис. тонн. На другому місці — “фреш”-група (овочі, фрукти, ягоди та гриби) — 2 880 тонн, далі – зернові, крупи, борошно та снеки з результатом у понад 1 100 тонн. 

Недавній звіт Єврокомісії щодо імпорту органіки з третіх країн до ЄС зафіксував за Україною почесне 3 місце серед 123 країн за обсягами постачання органічної продукції до Європейського Союзу у 2024 році. Це не найкращий результат – у 2019 році було друге місце, але у 2023 році сталося падіння обсягів експорту. І ось знову український органічний сектор демонструє позитивну динаміку. 

Категорії, що сформували минулого року основу органічного експорту з України:

  • зернові культури (пшениця, кукурудза, ячмінь) — 83 728 тонн — Україна є найбільшим постачальником органічних зернових до ЄС;
  • олійні та білкові культури (соя, соняшник, ріпак) — 78 069 тонн — 3 місце серед постачальників цієї категорії;
  • фрукти та горіхи (в т.ч. заморожені ягоди) — 22 517 тонн — 8 місце серед експортерів.

Попри зростання, як констатує Organicinfo, частка органічної продукції в загальному аграрному експорті України до ЄС залишається дуже низькою — всього 0,03%.  Але в цьому вбачається і позитивний знак: великий потенціал для подальшого розвитку галузі та збільшення експорту, зокрема, продукції з вищою доданою вартістю.

Перевірено і гарантовано 

Перевірка на кожній стадії виробничого процесу — від поля до полиці магазину — саме такою є принципова особливість органічних продуктів. 

Знаком гарантії чи й знаком якості для органічних продуктів завжди є відповідне маркування на упаковці. Державний логотип для української органічної продукції поєднує два кола жовтого (сонце) та блакитного (вода) кольорів, що утворюють зелений листок посередині. Також на органічних продуктах можна побачити, так званий “євролисток” — логотип Європейського Союзу для органічної продукції. Він означає, що виробництво даного продукту відповідає вимогам органічного законодавства ЄС.

Продовжує Олена Дейнеко, голова правління Громадської спілки “Органічна ініціатива”.

Особливість органічного виробництва та ринку полягає в тому, що всі виробничі процеси від самого початку і до клієнта (в експорті) або до полиці магазина повністю контролюється відповідними сертифікуючими органами. І сертифікація, і маркування, які супроводжують кожну упаковку або етикетку органічного продукту, є ідентифікатором цього контролю. Це повністю білий транспарентний ринок і повністю контрольовані процеси. Саме тому органічні продукти, зокрема дорожчі за неорганічні. І споживач платить за органічні складники продукту, і за цю гарантію та контроль сертифікуючого органу. Для розуміння, робота органічного оператора починається з того, що він спочатку звертається до сертифікуючого органу й укладає контракт. І лише після цього відбувається органічна сертифікація поля, ферми або підприємства, — пояснює Олена Дейнеко.

За її словами, сертифікуючі органи, які працюють в Україні, напряму підпорядковується і контролюються сертифікуючим органом тих країн, акредитацію яких вони мають для органічної сертифікації в Україні. Наприклад, “Органік стандарт” контролюється Єврокомісією, коли йдеться про “євролисток”, тобто органічну сертифікацію за стандартом і законодавством ЄС. Або підпорядковується українським відповідним органам, при сертифікації за українським стандартом. Сертифікуючий орган так само проходить інспекції від відповідних інстанцій, які його контролюють. Репутація провідних сертифікуючих компаній в органічному виробництві продуктів в Україні є непохитною.    

Як же контролюється органічні продукція. На це запитання відповідає Сергій Галашевський, директор компанії “Органік Стандарт”.

Кожен оператор органічного виробництва проходить обов’язкову щорічну перевірку, про яку його попереджають заздалегідь. Але це лише базовий рівень. Додатково, щонайменше у 10% операторів проводиться ще одна – позапланова, неанонсована перевірка. Органічне виробництво – це, без перебільшення, одна з найбільш контрольованих сфер у всьому агрофуд-секторі. Крім інспекцій, орган сертифікації щороку відбирає зразки продукції (не менше ніж у 5% випадків) для лабораторних аналізів – насамперед, на залишки пестицидів, а також вміст ГМО для ГМ-ризикованих культур. Це дозволяє оцінити ризики та підтвердити відповідність. Також здійснюються вибіркові інспекції партій під час відвантаження продукції — усе відповідно до оцінки ризиків, — пояснює фахівець. 

Результатом такого багаторівневого контролю, за його словами, є гарантія: кожна партія і кожен продукт, що мають органічне маркування, дійсно відповідають вимогам стандартів. Продовжує Сергій Галашевський.

Оскільки вимоги до органічного рослинництва та тваринництва є досить строгими, більшість проєктів, наприклад, у молочній сфері, мають замкнений цикл. Тобто фермер має власну землю, своїх корів і власне перероблення. Ланцюг прозорий: від поля до пляшки молока. Ми точно знаємо, звідки це молоко, чим годували тварин і як все вироблялося. Я не впевнений, що будь-який великий молокозавод в Україні може сказати те саме – більшість закуповують сировину, не маючи повного контролю над її виробництвом та походженням. А в органічному виробництві контроль і прозорість – це норма. Саме тому органічний статус — це, так би мовити, “вишенька на торті” до вже контрольованого виробництва та якісного і безпечного продукту, — наголошує директор компанії “Органік Стандарт”. 

Олена Дейнеко звертає увагу на ще один важливий складник органічного виробництва — ідейну.

Я тривалий час, понад 10 років, працюю на органічному ринку, знаю багатьох власників і керівників компаній  особисто, відвідувала дуже багато органічних виробництв, бачила як там все побудовано, наскільки це свідомий, позитивний, чіткий і транспарентний прозорий бізнес, і я можу вас запевнити, що всі власники і керівники брендів продуктів, які стоять на полиці, — це не лише підприємці і бізнесмени, а ідейні люди, які щиро віддані своїй справі і піклуються про харчування українців. У цих органічних продуктах на 100% гарантовано відсутні шкідливі чи хімічні речовини, і саме органічне маркування є гарантом, — наголошує голова правління Громадської спілки “Органічна ініціатива”. 


Безпечно і корисно 

Органічні продукти – це корисно і безпечно. Такі асоціації є стійкими та, власне, невипадковими. 

Чистіші та не містять шкідливих складників, покращують здоров’я і корисніші, відзначаються кращою якістю — такими є три головних переваги органічних продуктів, названих учасниками дослідження, проведеного минулого року громадською спілкою “Органічна ініціатива” у співпраці з дослідницькою компанією MZ Hub.   

І, до речі, саме користь для здоров’я та натуральність фігурують в опитаних споживачів — серед головних факторів при виборі харчів. Правда, трохи більш визначальними все ж є оптимальне співвідношення ціни та якості й попередній вдалий досвід, тобто наскільки перевіреним є продукт. 

Видання «Комерсант Український» поцікавилось у співрозмовників їхнім власним подібним досвідом.

Сергій Галашевський, директор компанії “Органік Стандарт”:

Особисто я люблю органічні сніданки, особливо молочну продукцію. Моя дитина, наприклад, часто їсть органічні каші. У нашій родині це звична практика – ми кілька разів на тиждень споживаємо органічний кисломолочний сир з органічною сметаною та органічним медом. На полицях нашого холодильника постійно можна знайти продукти від “Органік Мілк” чи “Старий Порицьк” – зазвичай це сир, сметана, молоко. А мій син обожнює кукурудзяні палички торгової марки “Екород” з полуницею. Вони мають легкий кисло-солодкий присмак. І це, мабуть, один із гарних прикладів, коли дитячі ласощі можуть бути натуральними й смачними для дітей. 

Олена Дейнеко, голова правління Громадської спілки “Органічна ініціатива”: 

Я багато років в агросфері і вивчаю технології вирощування та виробництва і конвенційних, і органічних продуктів. Вважаю органічні продукти – це найкращий вибір для тих, хто харчується свідомо, хоче контролювати і точно знати чим він годує свою родину і своїх дітей. У мене двоє дітей середнього шкільного віку і я особисто купую все що можна органічне. 


Ціна VS якість

Оптимальне співвідношення ціни та якості — саме цей фактор назвали головним при виборі продуктів 55% споживачів, які взяли участь в дослідженні “Обізнаність та сприйняття органічних продуктів в Україні”, проведеному в 2024 році Громадською спілкою “Органічна ініціатива” у співпраці з дослідницькою компанією MZ Hub. Тому запитання: “Чи можна і як, зберігши якість, знизити ціну на органічні продукти”, адресоване фахівцям, причетним до сфери органічного виробництва, можна вважати логічним. 

За словами Олени Дейнеко, голови бізнес-обʼєднання ГС “Органічна ініціатива”, причини високої вартості органічних продуктів є різними.

Якщо ми, наприклад, говоримо про продукцію ягідну чи зернову, то урожайність органічної продукції нижче. Відповідно це напряму впливає на економіку виробництва. Також органічне виробництво звісно вимагає набагато більше ручної праці, що теж суттєво здорожчує собівартість. Приміром, готові продукти — маю на увазі ковбаси, сир снеки тощо — є дорожчими через потребу окремої сертифікації перероблення та дорожчі органічні інгредієнти. Є й інші фактори, які здорожчують продукцію. Тобто справа в системі виробництва, економіці виробництва, — зазначає фахівчиня.

Директор компанії “Органік Стандарт” Сергій Галашевський запропонував тим, хто вважає, що органічна продукція — дорожча, провести такий експеримент.

Я завжди пропоную скептикам зробити простий експеримент: піти в супермаркет із хорошим асортиментом і порівняти ціни. Візьміть, наприклад, молочну продукцію. Ви побачите, що органічні продукти не найдорожчі. Так, іноді є дешевші аналоги, але є й дорожчі неорганічні або крафтові товари. У середньому органічна продукція справді коштує трохи більше, але це – питання вибору. На полицях є все: вітчизняне та імпортне, органічне і неорганічне, крафтове. Тож у підсумку -— це вибір споживача: що він хоче підтримати, що вважає цінністю для себе та своєї родини, — наголошує фахівець.

Справді, вибір є. Виробники органічної продукції, вирішивши займатись цією особливою справою, свій вибір свого часу зробили. І, мабуть, у більшості своїй не пожалкували, зважаючи хоча б на те, що продовжують цим займатись. Свій вибір мають робити і споживачі. Тим більше, що можливість така існує. 

Автор — Сергій Василевич

Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз