«Дірка» у 24 млрд: Кабмін повинен вимагати звіту та переоцінки менеджменту “Укрзалізниці”

30 Жовтня 11:50
ДУМКА

Президент об’єднання «Укрметалургпром» Олександр Каленков у коментарі «Комерсант Український» заявив, що “Укрзалізниця” опинилася у критичному стані через неефективне управління, хронічну корупцію і непрозорість. За його словами, компанія десятиліттями залишається збитковою, а багаторічний незмінний менеджмент так і не зміг реформувати систему.

За його словами, у Кабінету міністрів є всі повноваження для того, щоб навести лад у компанії.

«Головний акціонер компанії «Укрзалізниця» – це держава, і керує нею в особі Кабінету міністрів, і в тому числі профільного міністра. Кабінет міністрів приймає кадрові рішення, основні фінансові рішення, затверджуючи фінплан, наприклад. Тому у Кабінету міністрів є всі повноваження для того, щоб навести лад у компанії», – сказав Каленков.

Він наголошує, що проблеми УЗ – системні і багаторічні.

«Ця ситуація не сьогодні з’явилася… “Укрзалізниця” – така легендарна корупційна компанія, в якій згорають дуже багато грошей. Після 2014 року у всіх були надії, що вона реформується, але за більш ніж 10 років практично нічого не змінилося. “Укрзалізниця”, як була непрозора структура, яка своєю неефективністю спалює гроші, так і залишилася», – зазначив Каленков.

Збиткові пасажирські перевезення “тягнуть на дно”

Каленков наводить шокуючі цифри дисбалансу: пасажирські перевезення приносять близько 7 млрд грн доходів, тоді як витрати на них перевищують 30 млрд грн.

На його думку, у воєнний час держава має дотувати пасажирські перевезення напряму, як це роблять країни ЄС, замість того, щоб перекладати ці витрати на вантажний бізнес.

«Інший напрямок діяльності “Укрзалізниці” – це вантажні перевезення. Вони суперприбуткові, тому що “Укрзалізниця” має змогу десятки мільярдів гривень відправляти на компенсування витрат на пасажирські перевезення, на свою неефективність і таке інше. Але до чого це призвело? Це порушує справедливий підхід до тарифів і впливає на весь бізнес», – каже експерт.

Тарифи вищі, ніж у Східній Європі

Замість скорочення витрат, менеджмент УЗ системно підвищує ціни, наголошує Каленков.

«Тарифи піднімалися з 2022 року – спочатку з 1 січня, потім ще влітку на 70%. Уже зараз тарифи “Укрзалізниці” вищі, ніж у країнах Східної Європи, де наші підприємства також перевозять свою продукцію», – зазначає він.

Більше того, компанія планує нове підвищення на понад 40% – 26% цього року та 11% наступного.

«Менеджмент вибрав найбільш зрозумілий для себе варіант. Нащо підвищувати ефективність, нащо менше красти – ми просто підемо на ринок і зберемо в півтора рази більше з бізнесу», – емоційно коментує експерт.

“Укрзалізниця” втрачає вантажі

За словами Каленкова, 80–75% витрат компанії – умовно постійні, тобто незалежні від обсягів перевезень.

«“Укрзалізниця” перевозить 300 млн тонн вантажів, як до війни, чи 160 млн тонн, як очікується цього року – більшість витрат вона і так, і так понесе. Чим менше вона перевозить, тим менше заробляє, а витрати залишаються», – пояснює він і додає, що саме тому підвищення тарифів лише поглиблює кризу, бо бізнес скорочує перевезення або йде на автотранспорт»

В “Укрзалізниці” закінчуються гроші

«Зараз ситуація не просто важка – вона критична. В “Укрзалізниці” закінчуються гроші. Якось суттєво підвищити ефективність своєї діяльності вони (менеджмент компанії, – ред.) не в змозі. Якщо “Укрзалізниця” стане у воюючій країні – це підірве не лише економічну, а й фізичну безпеку держави. І треба буде спитати, як менеджмент довів до цієї ситуації», – додає експерт.

Що має зробити держава

Каленков закликає уряд до невідкладних дій:

«Перше, що може зробити держава, – це профінансувати ту дирку, яка складається з пасажирських перевезень. У цьому році це десь 23–24 млрд, наступного – 26 млрд грн».

Також він вимагає оприлюднити фінплан і стратегію компанії, а головне – оцінити ефективність нинішнього менеджменту і Наглядової ради.

«Треба критично поставитися до діяльності того менеджменту, який зараз є. А можливостей для підвищення ефективності дуже багато. На фінансування пасажирських перевезень є дірка у 26 млрд, неефективна інфраструктура вимиває ще 14 млрд. Ці витрати можна зменшити в рази, але цим треба займатися, а не приходити в “Укрзалізницю”, щоб безбідно жити якийсь час», – додає Каленков.

“Наглядова рада роками без результатів”

Каленков наголошує, що Наглядова рада УЗ роками залишається майже незмінною, але не показує жодних покращень.

«Основний показник компанії – це товарообіг. Він падає: цього року – на 15%, минулого теж зменшувався. Треба розібратися, чому це відбувається. Відповідальність несе операційний менеджмент, але Наглядова рада теж бере участь у призначеннях і затвердженні фінпланів», – пояснює експерт.

Окремо він розкритикував голову ради Гепарда Хафера (переобраний на другий термін, – ред.) і її чинних членів.

«Для мене це було настільки безглуздо і непрофесійно, коли Гепард Хафер виступав і критикував бізнес, що йому, мабуть, треба було закрити цими грошима очі. Замість того, щоб говорити про залучення клієнтів і зменшення витрат, він говорить про те, що бізнес не хоче, щоб з нього брали більше грошей», – зазначив Каленков і додав, що не бачив жодних звітів роботи менеджменту чи Наглядової ради УЗ.

«Якщо в них були якісь успіхи, вони б відзвітували, але таких звітів я не пам’ятаю в останні роки. А зараз, замість мобілізуватися під час війни, чиновники просто списують свою неефективність на війну, закривають інформацію і ховаються за риторикою форс-мажору», – підсумував Каленков.

Зрештою експерт підкреслює, що без втручання держави, КМУ, премʼєр-міністра (Юлії Свириденко, – ред.) в цю ситуацію, є ризик втратити «не тільки велику частину бізнесу, який користується “Укрзалізницею”, а й саму компанію також».

Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури

Хто сьогодні керує УЗ

Голова правління: Олександр Перцовський.

Члени правління:

  • Микола Іванінів (фінанси)
  • Лідія Гриценко (персонал)
  • Юзеф Тулей (інфраструктура)
  • Євген Шрамко (ремонти та виробництво) 

Наглядова рада УЗ представлена наступними членами:

  • Ельжбета Єва Беньковська (Польща) — колишня міністерка інфраструктури Польщі та єврокомісарка;
  • Гепард Хафер (Німеччина) — експерт з логістики, працював у “Deutsche Bahn”, обраний головою НР другий раз поспіль.
  • Максим Мокляк — колишній в.о. керівника Державної фіскальної служби у 2015 році;
  • Анатолій Амелін — підприємець, співзасновник “Українського інституту майбутнього”.
  • Давид Ломджарія (Грузія) — голова наглядової ради “Укроборонпрому”;
  • Сергій Лещенко — колишній нардеп, колишній журналіст, обраний заступником голови НР.
  • Олександр Камишін — колишній голова правління “Укрзалізниці”, колишній міністр стратегічних галузей промисловості (в цілому входить до топ-менеджменту УЗ вже 4 роки поспіль).

Як писав «Комерсант Український», фінансовий план УЗ на 2025 і 2026 рр й досі відсутній.

Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури

Дзвенислава Карплюк
Редактор

Читають зараз