Головне управління розвідки та Центр протидії дезінформації започаткували список “Рупорів кремля”
26 Грудня 2024 15:14
На порталі War & Sanctions з’явився новий розділ “Рупори кремля” з переліком російських пропагандистів та медіаменеджерів. Про це повідомили на своїх інформаційних ресурсах ГУР Міноборони та Центр протидії дезінформації, інформує «Комерсант Український».
Як констатують у Головному управлінні розвідки, вепонізація інформації, тобто її використання для атаки на інформаційний суверенітет іншої країни, є частиною російської військової доктрини.
“Сьогодні кремль веде війну не лише ракетами, танками та гарматами. Його інформаційна війна не має чітко окресленої лінії фронту та шириться світом. Вкладаючи в неї значні ресурси, російська влада намагається дестабілізувати Україну та світ, впливати на політичні процеси та формувати громадську думку в різних регіонах планети у власних загарбницьких інтересах. В бюджет на 2025 рік росія заклала $1,42 млрд. на фінансування пропаганди. Ще близько півмільярда доларів на рік росія витрачає на створення пропаганди не пов’язаними з державою структурами”, – повідомили у Головному управлінні розвідки Міноборони.
Там наголошують, що “російська пропаганда має обличчя, які повинен знати весь світ – знати, щоб заблокувати, запровадити санкції, заборонити в’їзд, закрити банківські рахунки, припинити будь-яку співпрацю”.
Саме з цією метою Головне управління розвідки Міноборони України та Центр протидії дезінформації опублікували перший список з 55 осіб. Серед тих, то потрапив до цього переліку “Рупорів кремля”: диригент та особистий друг путіна валерій гергієв, організатор кампаній підтримки путіна володимир табак, ідеолог «русского міра» олександр дугін, російський воєнкор семен пегов, комік михайло галустян, співак та член putin team олександр маршал (міньков) та багато інших.

В ГУР пообіцяли поповнювати розділ новими “рупорами”, щоб жоден з них не залишився поза увагою.
Що ще можна знайти на порталі «War & Sanctions»
На цьому порталі у відкритому доступі публікуються переліки спонсорів та співучасників російської військової агресії. Там є перлік осіб, причетних до депортації українських дітей, та список “Чемпіонів терору” – спортсменів, які стали інструментом російської пропаганди. Функціонує на порталі розділ про іноземні компоненти та обладнання, які росія використовує у своєму виробництві зброї, а у жовтні там з’явились ще три нові добірки: про морські судна, що використовуються росією для перевезення зброї і ресурсів; про осіб, що перебувають під санкціями партнерів України по міжнародній коаліції, а також про викрадену українську культурну спадщину.
Інформаційні атаки росії проти України
Вепонізація – явище, коли інформацію використовують як зброю для атаки на інформаційний суверенітет іншої країни – має свої особливі прояви.

Як зазначається у публікації видання Главком, російська пропагандистська машина регулярно залучає цей інструмент для поширення вигідних росії дезінформаційних меседжів і досягнення політичних цілей. Жертвами вепонізації можуть ставати як держави, наприклад, Україна, яку росія вже понад 8 років називає так званою failed state, тобто державою, яка не відбулася, так і окремі групи людей, іншими словами – спільноти. Наприклад, так росія використовувала задля просування потрібних їй меседжів на європейські й не тільки суспільства інформацію про українських біженців, жінок чи дітей.
Зокрема, російські пропагандисти намагались створювати для українок образ «неблагонадійних», «ні на що не здатних», «лінивих» жінок, які, тікаючи від війни, можуть лише займатися секс-роботою та надсилати «фото оголеного тіла», щоб вижити. У такий спосіб пропагандисти принижували гідність українських жінок і знецінювали їхні досягнення.
російські пропагандисти використовують як зброю й побутові теми. Наприклад, називаючи українських біженців нацистами (у сенсі – радикальними ксенофобами) чи стверджуючи, що ті не готові працювати, щоб забезпечити себе, а лише живуть коштом податків європейців. Агітпроп також намагається виставити українців злочинцями, які буцімто руйнують Європу й доводять її економіку до краху тощо.
Дослідження показують, що росія є глобальною лідеркою в застосуванні дезінформації в інтернеті під час кампаній впливу. Саме росія відповідає за 62% таких втручань у внутрішні справи інших країн. Також є дослідження, що демонструють, як російські дезінформаційні наративи розвиваються, змінюються й швидко адаптуються до мінливого циклу новин. Згідно з дослідженням European Policy Centre, важливі події у світі, зокрема, й так звані міграційні кризи, стають каталізатором поширення дезінформації; дають поле для розпалювання ворожнечі й поширення страхів; змінюють тон і зміст дискурсу.