«єЧерга» для вантажівок: які нові правила перетину кордону запроваджують в Україні
21 Листопада 10:13
В Україні змінюють правила роботи електронної черги для вантажного транспорту «єЧерга». Міністерство розвитку громад та територій оголосило про поетапний запуск оновленої системи. Нові норми, закріплені Наказом № 1028 від 20 червня 2025 року, почнуть діяти з 24 листопада, повідомляє «Комерсант Український»
Мета реформи — зробити черги більш передбачуваними, зменшити хаос та усунути випадки зловживань, коли перевізники «бронюють» місця в черзі без реального наміру перетнути кордон.
У чому суть проблеми?
«єЧерга» мала знизити черги перед пунктами пропуску, але система часто перевантажена. Значна частина водіїв створює записи «про запас» або не прибуває у визначений час. Це призводить до:
- штучного збільшення черги;
- збоїв у графіку пропуску;
- неможливості точно прогнозувати час перетину кордону.
Тільки у жовтні зафіксували понад 25 тисяч скасувань — більшість користувачів створювали нові записи знову.
Що змінюється в роботі «єЧерги»
1. Ліміт на продовження запису
Для однієї вантажівки дозволяється лише одне продовження черги протягом 60 днів.
Як і раніше, перевізник може обрати інтервал продовження:
- 4 години
- 6 годин
- 8 годин
- 10 годин
Це дозволить уникнути нескінченних переносів часу, які руйнували графік руху на кордоні.
2. Введення відповідальності за порушення правил
Якщо система фіксує повторні порушення, для конкретної вантажівки буде заблокована можливість створювати нову чергу на 14 днів.
Це перше системне обмеження, яке має на меті дисциплінувати учасників ринку.
За які порушення накладається 14-денна заборона
Блокування застосовується до автомобіля, якщо:
- двічі поспіль скасовано чергу у статусі «на в’їзд до пункту пропуску»;
- двічі поспіль вантажівка не прибула до пункту пропуску;
- двічі скасовано чергу протягом 30 днів.
Фактично мова про ситуації, коли транспорт не використовує заброньоване місце, попри те, що інші перевізники його очікують.
Проблема набуває масового характеру: лише у жовтні система зафіксувала понад 25 тисяч скасувань, з яких приблизно 22 тисячі зробили самі користувачі.
При цьому значна частина цих водіїв одразу створювала нові записи, знову перевантажуючи чергу.

Яку проблему вирішують нові правила
За даними Мінрозвитку, нині систематично фіксуються такі дії перевізників:
- реєстрація «про всяк випадок» без планів виїжджати;
- багаторазове продовження часу прибуття;
- скасування запису вже у статусі «в’їзд до ПП»;
- неприбуття до пункту пропуску взагалі.
Ці порушення спричиняють:
- штучне збільшення черг;
- різкі коливання швидкості руху черги (особливо у вихідні);
- затримки для всіх учасників;
- погіршення умов для сумлінних перевізників, які намагаються дотримуватися правил.
Оновлені норми створюють чіткі механізми дисципліни, які мають забезпечити стабільність руху та рівні умови для українських і іноземних транспортних компаній.
Що це означає для перевізників?
Потрібно уважніше планувати поїздку та реєстрацію в «єЧерзі».
Не варто створювати запис «про всяк випадок» — тепер це може призвести до блокування.
У разі непередбачених ситуацій продовжити чергу можна тільки один раз.
Дисципліна та планування стануть ключовими.
Сьогодні, 21 листопада, Міністерство розвитку громад та територій проведе окрему зустріч із перевізниками, де детально роз’яснить оновлені правила роботи «єЧерги».
Система вже довела свою ефективність: з моменту запуску за її допомогою відбулося понад 2,5 млн перетинів кордону. Уряд очікує, що нові правила зроблять черги більш керованими й прогнозованими.
Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури