Конфлікт навколо “Укренерго”: хто насправді керує державною енергетикою — КМУ чи іноземці

11 Червня 13:11
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Компанія “Укренерго” уже майже 9 місяців не має керівника. І на фоні процесу призначення нового очільника, постало питання про широкі повноваження Наглядової ради підприємства, визначені Статутом. 19 травня Міненерго змінило Статут “Укренерго”, що викликало бурхливу реакцію низки народних депутатів та навіть погрози збоку ЄБРР зупинити фінансування компанії. чому справа та чи є привід очікувати дефолт стратегічної енергетичної компанії України «Комерсант Український» з’ясовував у членів енергетичного комітету ВРУ, народних депутатів Олексія Кучеренка та Юрія Камельчука.

Так, за словами Кучеренка, проблема криється у самій структурі корпоративного управління, яку він вважає недолугою і такою, що була штучно нав’язана Україні ще у 2016 році під виглядом реформ.

«Укренерго» — це стратегічна компанія, яка перебуває у повній власності держави, а управління цим пакетом акцій здійснює Міністерство енергетики від імені Кабінету Міністрів», – наголосив він.

Народний депутат Олексій Кучеренко

Кучеренко також вважає, що саме держава повинна мати вирішальний голос у призначенні керівництва таких компаній. До внесення змін до Статуту, за його словами, “ситуація була абсурдною”: більшість у наглядовій раді мали іноземці, які могли без згоди державних представників призначати голову компанії. Він переконаний, що міністр енергетики, як акціонер, діяв законно, вимагаючи, щоб хоча б один голос при призначенні керівника належав представнику держави.

«Чотири іноземці в наглядовій раді могли самостійно призначати керівника компанії без жодного впливу держави — власника. Це управлінська нісенітниця», — заявив Кучеренко.

Державна власність повинна мати чітку управлінську відповідальність, наголошує політик. І якщо компанія показала 37 мільярдів збитків за минулий рік, то суспільство має знати, з кого саме за такі наслідки питати.

Коментуючи заяву ЄБРР, який розкритикував зміни до Статуту “Укренерго”, Кучеренко додав, що кредитори не мають права управляти державною інфраструктурою.

«Іноземці, як представники кредиторів, мають повне право контролювати, як рухаються фінанси. Саме контролювати, а не управляти», – підкреслив він.

У свою чергу нардеп Юрій Камельчук з енергетичного Комітету ВР припускає, що активне обговорення змін до статуту “Укренерго” може бути пов’язане з наближенням моменту призначення нового керівника компанії. І додає, що незалежно від позиції міжнародних партнерів, Україна повинна зберігати контроль над управлінням власними активами.

«Я думаю, що нагнітання цієї тематики, звичайно, можуть пов’язані з можливим призначенням голови Укренерго. Щодо обмеження впливу міжнародних донорів, які б там домовленості не були, ми суверенна країна, ми маємо самостійно управляти своїми активами», – поснив він.

Зміни до Статутів

19 травня Міненерго змінило статути ТОВ “ОГТСУ” та “Укренерго” Тобто за главу ОГТСУ має проголосувати чотири з п’яти членів НР (три – незалежні), за главу “Укренерго” – п’ять з сімох (четверо – незалежні).

Міністр енергетики України Герман Галущенко у Верховній Раді, 6 червня, внесення змін до у Статутів пояснив так:

“Я вважаю, що ці зміни насправді спрямовані на інше: максимально забезпечити незалежність наглядової ради і максимально забезпечити можливість працювати відповідних керівників і членів правлінь для того, щоб убезпечити їх більшістю голосів від звільнення чи прийняття інших рішень”, – сказав він.

ЄБРР та погрози дефолтом

Європейський банк реконструкції та розвитку, реагучи на зміни Статутів українських компаній, заявив, що має право зупинити вибірку кредитних коштів та вимагати дострокового погашення вже наданої позики. 

“Ми також зазначаємо право Банку, як це передбачено відповідними Кредитними угодами, зупиняти Вибірки коштів та надсилати необхідні повідомлення щодо дострокового погашення позик, якщо до Статуту було внесено зміни, зупинено, скасовано, відкликано або його дію було скасовано”, – йшлося у повідомленні ЄБРР.

Читають зараз