Квитки за кілометри: як це працюватиме

4 Грудня 16:16
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

«Укрзалізниця» анонсувала запуск програми «3 000 кілометрів по Україні» з 3 грудня. На днях уряд ухвалив відповідну постанову, а в «Укрзалізниці» вирішили розповісти, як саме відбуватиметься придбання квитків і на які потяги. Що пропонує «УЗ» за цією програмою – дізнався «Комерсант Український».

Він сказав: «Поїхали!» і махнув рукою

Фокус програми на цьому етапі, як повідомляє голова правління АТ «Укрзалізниця» Олександр Перцовський, зосереджений на прифронтових громадах та соціальному сегменті. Тобто, можна розраховувати на квитки в плацкарті, дитячих купе, окремих купейних вагонах, регіональних потягах і лише 2-й клас Інтерсіті – без преміум-сегменту.

«Використовуватимуться місця в непікові періоди, які інакше залишалися б вільними, щоб трохи розвантажити пік і дати більшій кількості людей можливість подорожувати потягами», – підкреслює голова «УЗ».

Щоб скористатися програмою, потрібно буде встановити або оновити додаток «Укрзалізниці» та оформляти в ньому квитки за кілометри вже з 3 грудня. Можна буде отримати до чотирьох поїздок сукупно на 3000 км, а відправитися в подорож – починаючи з п’ятниці, 5 грудня.

«Рейси для пілотного етапу було обрано в результаті аналізу вільних місць у потягах і з фокусом саме на підтримку мешканців прифронтових територій. Надалі, у періоди поза гарячого сезону, УЗ пропонуватиме близько 250 000 місць на місяць, щоб стимулювати подорожі саме тих українців, для яких визначальним фактором є доступна ціна, а не час поїздки, а також щоб трохи розвантажити пікові періоди», – повідомив голова відомства.

Як зазначив головний менеджер УЗ, для цієї програми не потрібно виділяти додаткові кошти з держбюджету. Рішення Уряду передбачає компенсатори, щоб «Укрзалізниця» отримала і додатковий дохід, зокрема за рахунок динамічного ціноутворення в преміум-сегменті.

За першу годину старту понад 30 тисяч українців активували програму 3000 км. Перша тисяча квитків з прифронтових областей вже розлетілася — рейси з Запоріжжя та Харкова в топі, повідомили в УЗ.

Як оформити квиток за кілометри

Крок 1. Завантажте або оновіть додаток. Ваш акаунт має бути верифікований за допомогою «Дія.Підпис».

Крок 2. Знайдіть позначку «3000» і натисніть «Прийняти участь» – і ви отримаєте 3000 км, які можна використати на 4 поїздки.

Крок 3. Виберіть потрібний потяг з поміткою «3000». При бронюванні будуть використані кілометри – вони автоматично списуватимуться з бонусного рахунку.

Важливо знати:

Квиток можна оформити лише на себе і на свою дитину. Оформити на дорослих родичів чи друзів неможливо (функціонал буде дороблятися).

Діти від 5 років також отримують свої власні 3000 км. Для цього вони мають бути додані до вашого акаунту в «Дії» (додайте свідоцтво про народження дитини).

За програмою доступні місця в плацкарті, купе, регіональних потягах і 2 класі Інтерсіті.

Програма покриває лише вартість проїзду. Постіль, чай, перевезення тварин, багажу та інші додаткові сервіси оплачуються окремо.

При поверненні квитка мають повернутися і кілометри, якими можна буде скористатися іншим разом.

3000 км не обов’язково використовувати в грудні 2025 року – найбільшу кількість місць Укрзалізниця пропонуватиме насамперед у низький сезон (січень, лютий, жовтень, листопад).

Кілометри не можна монетизувати, вони діють лише для подорожей. Але невитрачений залишок з 3000 км по Україні згодом можна буде конвертувати в бонусні «обіймашки» в програмі лояльності Укрзалізниці «Залізні друзі». Цей функціонал з’явиться в додатку УЗ у 2026 році.

На яких потягах можна прокататися

На першому етапі програми квитки доступні на такі поїзди:

1. №101/102 Миколаїв – Барвінкове (Краматорськ),

2. №103/104 (Краматорськ) Барвінкове – Львів,

3. №109/110 Львів – Миколаїв,

4. №115/116 Суми – Київ,

5. №121/122 Миколаїв – Київ,

6. №127/128 Львів – Запоріжжя,

7. №141/142  Івано-Франківськ – Чернігів,

8. №143/144 Суми – Рахів,

9. №39/40 Солотвино – Запоріжжя,

10. №45/44 Харків – Ужгород,

11. №47/48 Запоріжжя – Мукачево,

12. №51/52 Одеса – Запоріжжя,

13. №53/54 Дніпро – Одеса,

14. №61/62 Дніпро – Івано-Франківськ,

15. №773/774 Київ – Конотоп, 

16. №87/88 Ковель – Запоріжжя,

17. № 886/888 Фастів – Чернігів,

18. №895/896 Конотоп – Фастів.

Доступними також є місця в дитячих купе на рейсах таких поїздів:

№15/16 Харків – Ясіня,

№17/18 Харків – Ужгород,

№41/42 Дніпро – Трускавець.

А також місця 2 класу в Інтерсіті+:

№719/720 Харків – Київ,

№723/722 Харків – Київ,

№731/732 Запоріжжя – Київ.

Нюанси програми

Ось начебто і хороший почин, але чомусь не продуманий. По-перше, якщо брати найбільш незахищені верстви – пенсіонерів, то не в усіх є можливість купити квиток, встановивши на телефон додаток і скориставшись «Дія.Підпис» через відсутність смартфона, інтернету, особливо в прифронтових регіонах. Для цієї категорії варто було б продумати продаж квитків у касах.

По-друге, без ID паспорта оформити квиток неможливо. В УЗ рекомендують не втрачаючи часу отримати пластиковий документ, який сьогодні можна придбати за 900-1100 грн.

По-третє, як цій категорії купити квиток на нижню полицю, якщо наразі, навіть не на найпопулярніші маршрути, саме нижня полиця – дефіцит. А старим людям та інвалідам складно залізти на другу, верхню. І це не єдине, що незрозуміло, як розрулити.

По-четверте, оформити квиток на родича неможливо, тобто, купити його своїм літнім батькам ніхто не зможе. Але, ще один цікавий момент: щоб сім’ї потрапити в одне купе в плацкарті чи ж взяти місця поруч в електричці, потрібно дуже постаратися і одночасно з різних телефонів бронювати місця та викуповувати їх. Тобто, знову ж таки виникають незручності.

І, як попереджають співробітники УЗ, не завжди можна буде взяти квитки на бажаний рейс, оскільки їх будуть викидати в невеликій кількості.

«Обсяг місць, які можуть бути доступні в межах програми, залежить від конкретного рейсу та дати. Спершу у продаж надходять квитки для всіх пасажирів у звичайному режимі. Далі система вже визначає, які нерозпродані місця можуть бути виділені під програму — щоб уникнути профіциту та забезпечити раціональне використання посадкової місткості поїзда» , – повідомляє прес-служба УЗ.

Тому відсоток може відрізнятися від рейсу до рейсу і від дати до дати. Якщо місця доступні — вони з’являються у застосунку автоматично.

«Створюється враження, що скористатися цією програмою зможуть далеко не всі бажаючі. Наприклад, з прифронтових регіонів є потяг з Миколаєва, а ось з Херсона немає. Як і з Житомира нікуди поїхати не вдасться. І це кілька прикладів. На мою думку, все робиться, щоб відсікти більшу частину потенційних пасажирів, саме соціально незахищених, адже не планується продаж квитків через каси УЗ», – зазначає в коментарі «Комерсант Український» колишній співробітник УЗ Володимир Сіроштан.

Як зазначив колишній залізничник, якщо ця програма розрахована на те, щоб пасажирські потяги не ходили порожняком, то достатньо було б у низькі сезони знижувати вартість проїзду, і тоді б не довелося за гранти роздавати 3000 км.

Автор: Алла Дуніна

Анна Ткаченко
Редактор

Читають зараз