Можливість буде, а рішення — навряд: чи зростатимуть найближчим часом тарифи на газ та електроенергію

6 Серпня 14:46
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

“В наступному році в Україні зростуть ціни на газ, електрику й опалення”. Подібні заголовки в недавніх новинах змусили, мабуть, напружитись багатьох українців. Принаймні, тих, хто звик занадто емоційно реагувати саме на заголовки. Оскільки з тексту новин вже було зрозуміло, що йдеться всього лише про чергові прогнози. То що ж може відбутись з тарифами та головне — коли саме — з’ясовував «Комерсант Український».

Прогнозом про те, що у 2026 році можливе підвищення енергетичних тарифів, з українцями поділився Національний банк у липневому Інфляційному звіті. Дозволимо собі процитувати ключовий фрагмент.

“Очікується, що в поточному році чинні тарифи на газ, опалення і постачання гарячої води не переглядатимуться. Проте складний стан в енергетиці та фіскальна консолідація, імовірно, зумовлять поступове коригування цих тарифів у наступних роках. Зокрема, припускається початок поступового приведення їх до економічно обґрунтованих рівнів з 2026 року. Проте невизначеність із термінами та величиною коригування енергетичних тарифів є суттєвим ризиком для прогнозу інфляції. Подальше відтермінування рішень щодо їх підвищення зумовить нижчу інфляцію, але накопичуватиме квазіфіскальні дисбаланси й погіршуватиме фінансовий стан державних енергокомпаній. Водночас зростатимуть ризики нестабільності на енергоринку, погіршуватиметься інвестиційний потенціал галузі, а ціновий тиск лише відкладатиметься на майбутнє. Натомість достатньо швидке та суттєве підвищення вартості енергоносіїв для усунення дисбалансів у енергетичному секторі посилить інфляційний тиск у відповідному періоді та зумовить потребу в збільшенні субсидій для населення”, – зазначається в Інфляційному звіті.

Тобто можна зробити два очевидних висновки. По-перше, йдеться не стільки про тарифи, скільки про вплив рішень щодо них на інфляцію. І, по-друге, жодної категоричності та однозначності. Лише очікування, припущення і прогнози.

І ще… Для того, аби відчути точність подібних прогнозів, процитуємо Інфляційний звіт за липень 2024 року: “Очікується, що з 2025 року розпочнеться поступове приведення тарифів до їх економічно обґрунтованих рівнів”.

Тарифи та їх обґрунтованість

Навіть не терміни можливого перегляду тарифів, а багатозначна фраза про приведення тарифів до “економічно обґрунтованих рівнів” насамперед викликала запитання у деяких експертів. Що ж це таке “економічно обґрунтовані рівні”? Пояснює Володимир Омельченко, директор енергетичних програм центру імені Разумкова.

“Формула про те, щоб довести тарифи до рівня економічно обґрунтованих, вона ніякого сенсу не несе. Тому що економічно обґрунтованих цін в ринковій економіці не існує. Що значить економічно обґрунтовані ціни на нафту на світових біржах? Кожен споживач вважає одну ціну обґрунтованою, виробник енергоресурсів іншу ціну обґрунтованою. Уряд може третю ціну обґрунтованою рахувати. Залежно від інтересів гравців, кожен має свою обґрунтовану ціну. Тобто в ринкові економіці є ринкова ціна”, – зазначає експерт.

Тарифи на електроенергію: опція для перегляду — жовтень 2025-го

В Інфляційному звіті НБУ тарифи на електроенергію, до речі, не потрапили до переліку тих, які в цьому році залишатимуться без змін. У звіті зазначається: “Очікується, що в поточному році чинні тарифи на газ, опалення і постачання гарячої води не переглядатимуться”. Тобто без згадки про тарифи на електроенергію. Чи дає це підстави вважати, що існує ризик їх перегляду вже в цьому році? На запитання відповідає аналітик ринку електроенергії агенції ExPro Дар’я Орлова.

“Не думаю, що будуть переглядатися тарифи на електроенергію цього року. Можливо, НБУ виклав це таким чином, бо тарифи на газ зафіксовано до травня наступного року, мораторій на житлово-комунальні тарифи діє, якщо не помиляюсь до кінця воєнного стану. А чинний тариф на електроенергію для населення чинний до кінця жовтня 2025 року. Тобто, до кінця жовтня він точно не зміниться. Але далі опція його переглянути буде. Хоча я сумніваюся, що буде підвищено цей тариф”, – вважає фахівець.

Нагадаємо, Уряд наприкінці квітня цього року ухвалив постанову про продовження дії положення щодо покладання спеціальних обов’язків (ПСО) на учасників ринку електричної енергії, якою передбачено, що до кінця жовтня 2025 року громадяни продовжать оплачувати електроенергію за незмінним тарифом – 4,32 грн за кВт-год. Наскільки цей тариф відрізняється від ринкової ціни — пояснює Дар’я Орлова.

“Ринкова ціна сягає 7-8 гривень — зараз вона може трохи підвищитися. Різниця з чинним тарифом для населення досить велика. Але «Укргідроенерго» та «Енергоатом» можуть компенсувати цей тариф для населення через механізм ПСО. Цим двом компаніям на рік це коштує близько 150 мільярдів гривень. Тобто наче значна сума, але вони можуть її компенсувати. І не виникає заборгованості на ринку через цей тариф для населення. Тут я б ще окремо згадала і політичний фактор. Опція підвищення тарифу вона виникне безпосередньо перед опалювальним сезоном, а у нас, як правило, в такі періоди, керуючись політичними моментами, намагаються не підвищувати тарифи. Тобто, якщо підвищення і буде, то це можливо після закінчення опалювального сезону. До ринкової цифри ми точно не прийдемо з наступним підвищенням. Це може бути якесь поступове підвищення”, – вважає Дар’я Орлова.

Тарифи на газ: опція для перегляду — квітень 2026-го

7,96 грн за кубометр — такою є ціна газу для населення. І так вже не один рік. Як відомо, недавно уряд продовжив дію цього фіксованого тарифу на газ для населення ще на рік, до 30 квітня 2026 року включно. Чи є підстави для подальшого перегляду цього тарифу? Точка зору Володимира Омельченка, директора енергетичних програм Центру імені Разумкова.

“Що стосується газу, там зараз питання перегляду не стоїть, там достатній тариф і він покриває витрати на газ власного видобутку. І там не така вже велика собівартість видобутку разом з інвестиційною складовою, вона не перевищує 5 тисяч гривень разом з усіма витратами на розподіл і магістральні газопроводи. Тобто там ще є запас. Можливо, якщо уряд буде виконувати план МВФ, то поступово якесь підвищення може відбутись протягом 2026-27 років, щоб вийти на ринковий тариф для населення з одночасним застосуванням адресних субсидій населенню. Таке можливо”, – констатує фахівець.

Натомість аналітик агенції ExPro Михайло Свищо нагадує, що з газом власного видобутку зараз, на жаль, не все так очевидно.

“З однієї сторони так і є — населенню постачається газ власного видобутку, але зараз, враховуючи пошкодження, які були завдані російськими атаками на початку року, і враховуючи те, що в нас були малі запаси газу в сховищах на кінець минулого опалювального сезону, ми, по суті, маємо ситуацію, коли газ власного видобутку не покриває потреби країни у природному газі, передусім йдеться про населення та теплопостачальні підприємства. Відповідно, “Нафтогаз” змушений імпортувати природний газ для покриття цих потреб, і потрібно розуміти, що імпорт газу здійснюється за суттєво вищими цінами, ніж він постачається тому ж населенню”, – наголошує Михайло Свищо.

Але, за його словами, це не означає, що найближчим часом тарифи переглядатимуть.

“В цілому тарифи, які зараз є на комунальні послуги, зокрема на опалення та природний газ, вони суттєво нижчі ринкових. Принаймні на опалення вони нижчі того рівня, який має бути, щоб теплокомуненерго могло нормально функціонувати й розраховуватися за природний газ, який вони отримують. Однак, я насправді слабо вірю, що до завершення війни у нас можливе збільшення цін на тепло і на природний газ. На тепло у нас є мораторії на підняття тарифів. На природний газ подібних обмежень немає, але у нас є “Нафтогаз” – державна компанія, яка постачає природний газ більшості побутових споживачів і вона має річні тарифи. Чинний річний тариф 7,96 гривень за кубометр діє до кінця квітня наступного року, тому до цього моменту перегляду тарифу точно не буде”, – наголошує Михайло Свищо.

Він нагадує, що на сьогодні ринкові ціни на газ становлять приблизно 25 гривень за кубометр. Але як українська влада, так і міжнародні партнери в особі того ж МВФ, де відстоюють ринкове ціноутворення на природний газ, розуміють, що в українських побутових споживачів нині немає можливості платити ринкові ціни за природний газ. Хоча в середньостроковій перспективі, як вважає Михайло Свищо, ми повинні прийти до ринкових цін.

“Це може бути не одночасний перехід, а більш поступовий. Тобто кожного року «Нафтогаз» може поступово підвищувати річний свій тариф. Якщо говорити про ціну, яка теоретично може бути, я думаю, що навіть в умовах війни, але не у 2025 році, можливо, у 2026 році, будуть розглядатися варіанти незначного підвищення цін на природний газ до, скажімо, 10 гривень за кубометр. Але таке рішення, якщо ухвалюватиметься, воно буде не ринковим, а політичним”, – констатує експерт.

З втіленням такого економічно-політичного плану також можуть виникнути проблеми. На цьому наголошує Володимир Омельченко, директор енергетичних програм Центру імені Разумкова.

“Великі складнощі полягають в тому, що наступного року можливий політичний процес — йдеться про вибори Верховної Ради, президента, місцевих влад. І це заважатиме в ухваленні планів, які передбачають наближення тарифів для населення до ринкових рівнів. Оскільки це вкрай непопулярно. Тому, думаю, що такий план важко буде реалізувати”, – наголосив експерт.

У підсумку маємо ще один доказ того, що прогнози річ не дуже вдячна. Навіть, якщо вони формулюються Національним банком. І тим більше якщо на реалізацію спрогнозованого впливає чимало ризикових факторів. І не лише фінансово-економічних.

Автор: Сергій Василевич 

Марина Максенко
Редактор

Читають зараз