Нафта в обмін на дизель та електроенергію: якою є ціна “Дружби”
28 Серпня 15:10
РОЗБІР ВІД Після останніх українських атак на нафтопровід “Дружба” словацькі та угорські посадовці почали погрожувати Україні обмеженнями в поставках електроенергії та дизельного пального. Наскільки ці погрози можуть бути реальними, а проблеми – критичними, з’ясовував «Комерсант Український».
На західному економічному фронті неспокійно. Керівництву Словаччини та Угорщини дуже не хочеться втрачати дешеву російську нафту і додаткові прибутки, які обіцяє її переробка. Тим більше, що українські удари по “Дружбі” стали системними.
Остання атака на інфраструктуру нафтопроваоду, датована 22 серпня, була вже третьою. Перед цим був удар по розподільчій станції “Унеча” в Брянській області, потім по нафтоперекачувальній станції “Нікольське” в Тамбовській області. І щоразу постачання нафти зупинялось на кілька днів. Коли це сталось втретє, у Словаччині та Угорщині заговорили фактично мовою економічних погроз.
Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури
Дизель в обмін на нафту
Міністр закордонних справ Словаччини Юрій Бланер заявив, що словацький нафтопереробний завод Словнафт, який працює з російською нафтою, є, до того ж, важливим постачальником дизельного пального для України і забезпечує близько 10% її місячного споживання. Натяк достатньо зрозумілий: не буде нафти, то може не бути і пального.
Наскільки критичним є цей обсяг словацького дизеля для України? Пояснює директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
“Якою може бути залежність, якщо це всього 10%? Ніякою. Це ж не 30%, не 50%. Насправді, за нашими розрахунками, ми можемо спокійно замістити не те, що 10%, ми можемо навіть 40% нашого балансу спокійно замістити через інші напрямки. Це і румунський напрямок, і польський. Це два основних джерела постачання, які в нас є. Тобто, ми можемо наростити просто по цих напрямках імпорт і дуже легко перекрити цей потік зі Словаччини та Угорщини”,
– констатує Сергій Куюн.
Він вважає, що така ситуація з натяками на можливі обмеження більше загрожує самим постачальникам, аніж українським імпортерам пального.
“Наші компанії купують це пальне на ринкових умовах і платять дуже непогану премію за нього. Тому нам не буде проблемою такі ж гроші заплатити комусь іншому. А от чи знайдуть вони такого покупця в подальшому, я в цьому дуже сумніваюсь”,
– каже експерт.
Російська нафта така важлива для Угорщини зі Словаччиною тому, що на неї росіяни пропонують знижку в обмін на вплив у Євросоюзі через керівництво цих держав. До того ж, дві східноєвропейські держави досить непогано на цьому заробляють, стверджує Сергій Куюн.
“Альтернативою для них є постачання неросійської нафти. Приміром, з регіону Адріатики, через море. І вони будуть потребувати ефективного збуту своєї продукції ще більше. Тобто вони зараз ризикують тим, що залишаться, по-перше, з дорогою нафтою, з дорогим своїм дизелем, і без покупця такого, як Україна”,
– наголосив Сергій Куюн.
Елетроенергія в обмін на нафту
Міністр закордонних справ Угорщини Петер Сіярто був більш категоричним, аніж його словацький колега. Після останньої української атаки на нафтопровід він нагадав, що Угорщина забезпечує 30-40% українського імпорту електроенергії і натякнув, що Будапешт може припинити її постачання до України. Як ставитись до таких погроз? Точка зору аналітика ринку електроенергії агенції ExPro Дар’ї Орлової.
“Я думаю, що це виключно політичні маніпуляції, і ніякого припинення поставок електроенергії нам чекати не варто, тому що Угорщина, як і Україна, є частиною Європейської енергосистеми. Тут не можна приймати рішення, що сьогодні ми поставляємо електроенергію, а завтра – не поставляємо. Усі ж, в принципі, працюють за європейськими правилами, і Угорщина в тому числі”,
– зазначила фахівець.
Але все ж, наскільки критичною для України є залежність від угорської електроенергії з огляду на таку частку імпорту у 30-40 відсотків?
“Справді, Угорщина займає близько 40 відсотків у структурі нашого імпорту. Але зараз імпорт використовується не на всю потужність. Тобто, умовно може знизитися постачання з Угорщини, але підвищаться поставки за іншими напрямками – з Румунії, Словаччини чи Польщі. І тут також є й інший момент. Угорські ж компанії заробляють на цьому імпорті. І немалі кошти, тому що цей імпорт відбувається у вечерні години і він достатньо дорогий”,
– наголосила Дар’я Орлова.
27 серпня міністр закордонних справ Угорщини Петер Сіярто після розмови з російським міністром енергетики похвалився, що вдалося знайти технологічне рішення, яке відновить постачання нафти до Угорщини, але спочатку лише у тестовому режимі та меншими обсягами. При цьому, варто пам’ятати, що нафтопровід “Дружба” був і залишається законною військовою ціллю для українського війська.
Тож, експерти сходяться в тому, що, найімовірніше, такі заяви з боку наших сусідів є просто політичним блефом. Адже, навіть якщо відкинути політичні ризики, то Угорщині і Словаччині просто фінансово вигідно продавати електроенергію Україні. А припинення її постачання не віщує Україні особливих проблем, оскільки обсяги такого імпорту не є критичними.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко
Сергій Василевич