Нардепи відтермінували штрафи для АЗС через біоетанол: коли доведеться їх платити

18 Червня 17:33

Верховна Рада відклала до 01 січня 2026 року вступ у дію ЗУ, який передбачав штрафи для мереж АЗС за недодавання 5% біоетанолу у паливо. Про це повідомив 18 червня народний депутат Ярослав Железняк у своєму Telegram-каналі, передає «Комерсант Український»

Парламентар повідомив, що відповідну правку внесли у законопроєкт № 13134, який його колеги сьогодні прийняли в цілому.

Текст правки визначає наступне:

Відповідальність за правопорушення, визначені частинами першою та другою статті 14 цього Закону, вчинені в періоді з дати набрання чинності ЗУ 4467-IX до 1 січня 2026 року не застосовується.


Про що йдеться у законопроєкті 

Документ, до якого парламентарі внесли правки, — це Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу. 

У пояснювальній записці його ініціатори зазначають, що українці мають конституційне право на якісну медичну допомогу. Але на практиці не кожен може дозволити собі дороговартісні ліки, особливо при важких захворюваннях. Щоб змінити ситуацію, держава впровадила механізм закупівлі інноваційних препаратів за спеціальними умовами — так званими договорами керованого доступу (ДКД).

Цей механізм працює так: Державне підприємство “Медичні закупівлі України” домовляється напряму з виробниками ліків (у тому числі з-за кордону) про суттєві знижки. У результаті — важкохворі українці отримують необхідне лікування безплатно, а держава економить бюджетні кошти.

У 2022 році завдяки цьому підходу держава закупила препарат “Еврісді” для дітей зі спінальною м’язовою атрофією — рідкісною, але дуже важкою хворобою. Також укладено договори з іншими виробниками. Загальна економія склала близько 100 млн грн.

Тепер держава хоче зробити ще один крок — дозволити закупівлі за схемою ДКД не тільки з державного бюджету, а й за кошти місцевих бюджетів та медичних закладів. Це дасть змогу закуповувати більше ліків і охопити більше пацієнтів.

Але для цього потрібно змінити Податковий кодекс — щоб у всіх випадках (незалежно від джерела фінансування) не обкладати податками безоплатну передачу ліків. Запропонований законопроєкт саме це і передбачає.

У підсумку: пацієнти зможуть отримувати більше ліків безплатно, держава зекономить кошти, а система стане зрозумілішою й ефективнішою. Законопроєкт також узгоджується з умовами МВФ і підтримує курс України на вступ до ЄС.

Читайте також: Біоетанол у бензині: переваги, ризики та вплив на ціну

Використання рідкого біопалива у транспортній галузі України: що потрібно знати 

Українські парламентарі ухвалили закон, який зобов’язує додавати біопаливо до звичайного бензину. Це стосується всієї транспортної галузі. Мета документа — зменшити залежність від нафтопродуктів, покращити екологію та підтримати виробників біопалива всередині країни.

Згідно з новим законом, вже найближчим часом в Україні стане обов’язковим використовувати бензин, до складу якого входить не менше ніж 5% рідкого біопалива або біокомпонентів. Ідеться, зокрема, про біоетанол — спирт, який виготовляють із сільськогосподарської сировини, наприклад, кукурудзи або цукрового буряка.

Виняток зроблять лише для спеціального пального: наприклад, авіаційного чи того, що використовується в армії. Усе інше пальне, яке продається на українських автозаправках, має відповідати новим вимогам.

Чому це важливо? По-перше, біопаливо — це екологічніший варіант. Воно зменшує викиди вуглекислого газу, а отже, допомагає у боротьбі зі змінами клімату. По-друге, розвиток внутрішнього виробництва біопалива підтримує аграрний сектор і створює нові робочі місця.

Контроль за якістю такого пального і дотриманням частки біокомпонентів покладений на державу. Зокрема, Міністерство енергетики разом із профільними органами має визначати технічні стандарти, контролювати ринок і звітувати про хід виконання норм.

Таким чином, закон має наблизити Україну до європейських стандартів у сфері екології, зменшити залежність від імпорту пального й одночасно підтримати вітчизняну економіку.

Однак зауважимо, що останнім часом через біоетанол у бензині українці масово переходять на А-98/100. У травні 2025 року обсяг імпорту високооктанового бензину марок А-98/100 в Україну перевищив 5 тисяч тонн. Це стало рекордом щомісячного постачання з 2009 року.

Найбільшим імпортером залишилася компанія UPG, яка ввезла 1,5 тис. тонн бензину. З них 90% було поставлено через трейдера Select Energy, а решту — від польського виробника Warter Fuels. На другій позиції опинилась Socar, яка наростила обсяги постачання на 66% порівняно з квітнем — до 780 тонн. Бензин надходив з польської компанії Citronex. Третє місце посіла мережа ОККО, яка імпортувала 570 тонн бензину від PKN Orlen, збільшивши постачання на 21%. Компанія почала продавати бензин марки А-98 у травні.

Загальна кількість компаній, які здійснили імпорт бензину в травні, зросла до 20 проти 15 у квітні.

Основним чинником стрімкого зростання імпорту високооктанового бензину стало набуття чинності з 1 травня закону про обов’язкове додавання біоетанолу до бензину. Втім, ця вимога не поширюється на бензини з октановим числом 98 і вище. Багато споживачів поставилися з пересторогою до бензину з біоетанолом і віддали перевагу високооктановому паливу. Це спричинило ажіотажний попит на марки А-98/100, внаслідок чого бензин тимчасово зник з прилавків навіть у мережі UPG, найбільшого імпортера цього ресурсу.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз