Негулевський: Уряд планує розділити Укрзалізницю на частини – пасажирські перевезення окремо, вантажні – окремо
10 Листопада 12:26
ЕКСКЛЮЗИВ
Влада готує законодавчі зміни, які передбачають структурний поділ «Укрзалізниці» на кілька окремих компаній. Про це в коментарі «Комерсант Український» журналістам повідомив народний депутат, член транспортного комітету Верховної Ради Ігор Негулевський.
«Ми будемо розділяти “Укрзалізницю” на кілька частин. Це буде окремо пасажирські перевезення, окремо вантажні і окрема компанія», — сказав Негулевський.
За його словами, нова модель управління має бути закріплена у майбутньому законі про “Укрзалізницю”. Спочатку ухвалять так званий «малий рамковий» закон, а пізніше — ширший документ, який остаточно визначить структуру компанії.
Фактично, йдеться про підготовку до розмежування активів державного монополіста, що відкриває можливість для подальшої часткової приватизації або залучення приватних операторів до окремих напрямів діяльності.
«Ми хочемо, щоб потім не було питань — а як пасажирка збалансувала фінанси. Це будуть окремі підприємства, щоб розуміти, де дебет, а де кредит», — пояснив депутат.
Він визнав, що нинішній стан компанії залишається складним: війна, руйнування інфраструктури та втрата клієнтів на Сході різко скоротили вантажопотік і доходи залізниці.
«Дуже багато основних клієнтів зі Сходу були, а тепер їх нема. Через війну втратили великий обсяг вантажів», — сказав він.
Негулевський також підтримав ідею про підвищення тарифів на вантажоперевезення до 40% – “аби зробити цей напрямок хоча б рентабельним”.
Водночас бізнес і промисловці переважно критикують такі наміри чинного топ-менеджменту УЗ.
Політик визнає, що так чи інакше, але пасажирські перевезення все одно залишатимуться збитковими і їх матиме фінансувати держава. Мовляв, саме так і відбувається в більшості європейських країн.
«Deutsche Bahn, наприклад, у 2024 році навіть вантажні перевезення фінансувала з бюджету Німеччини. Не кажучи вже про пасажирські», — зазначив він.
Таким чином, за словами депутата, реформа УЗ має перетворити компанію на кілька самостійних структур із прозорою фінансовою звітністю.
Однак на практиці така модель може відкрити шлях до продажу або концесії окремих саме прибуткових напрямів — насамперед вантажного бізнесу, в той час, як нерентабельні пасажирські перевезення, логічно, що цілком лягатимуть на плечі платників податків.
Під час доповіді у Верховній Раді член Наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко наголосив, що усі ресурси «Укрзалізниці» вичерпано, а фінансове становище компанії стає критичним. Якщо ситуація не зміниться, українська залізниця може повністю зупинитися.
Він повідомив, що за дев’ять місяців 2025 року чисті збитки компанії склали 7,19 млрд грн, і без підтримки держави ситуація може стати критичною.
Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури