Олексій  ТРОФІМОВ: “Сьогоднішній спорт – це про індивідуальність. До кожної дитини потрібен свій підхід”

23 Вересня 2024 08:31
СПЕЦПРОЄКТ

Любов до боксу українці сповідують давно. Певно, з того моменту, коли з’явилася відома казка про Котигорошка, який не боявся перешкод на своєму шляху та спритно відправляв кожного нового противника у нокаут. Справжня боксоманія серед українських  підлітків у буремних 90-х настала з першими перемогами братів Кличків  на світових рингах. Тоді чи не кожен хлопчина хотів мати футболку чи плакат із їхнім зображенням.

Насправді, бокс видається яскравим шоу з витривалості та можливостей людського організму лише на перший погляд. Україна за весь період існування професійного боксу дала світові багато відомих боксерів.  Біографія кожного з них зводиться до фактів перемог, а часом поразок. Лише в своїх окремих інтерв’ю українські боксери розповідають, наскільки тяжким є труд над собою у спортзалах, як і шлях на світовий спортивний Олімп. Попри те, маленькі українці все одно продовжують захоплюватися боксом, хоча якісних тренувальних майданчиків (попри велику кількість різних секцій бойових мистецтв) в Україні існує не так багато. Особливо це стосується маленьких містечок. 

У межах спецпроєкту “Дитячий спорт: бізнес, який не можливий без…” «Комерсант Український» поспілкувався з Олексієм Трофімовим, українським професійним боксером, призером чемпіонату світу серед любителів (1999), багаторазовим чемпіоном України, тренером і засновником “Школи боксу Олексія Трофімова”. Ми поговорили про те, чи можуть секції боксу в умовах війни бути успішним бізнесом в Україні, про специфіку підприємництва у цій сфері і чому у цьому бізнесі на всіх етапах велику роль відіграє людський фактор. 

У професійному боксі ви, власне, все життя. І сьогодні продовжуєте свою тренерську кар’єру у власній школі. Це бізнес, який став продовженням хобі та згодом професії. А тому скажіть, будь ласка, до яких незвичних викликів має готуватися колишній спортсмен, коли ухвалює рішення про початок підприємницької діяльності. 

По-перше, ніколи не можна передбачити чи оцінити, що думає інша людина. Є багато різних факторів чому так. Ми шаблонно і стереотипно розуміємо та щось передбачаємо, але враховуємо  точно не всі фактори. Плюс, знову ж таки, імідж заробляється довго: важкою працею, потом і кров’ю, а втрачається в одну хвилину, секунду. Часто не через вас конкретно, а через вчинки людей, які поруч з вами і які можуть вчинити інакше. Це стосується і тренерів. Рішення про такий бізнес – це дуже велика відповідальність.

Тим паче, що сьогодні насправді велика рідкість хороші тренери. Багато хто тренує так, як їх тренували раніше, але це зовсім інший підхід. Більшість спортсменів, які колись добре боксували, навіть не пам’ятають себе в дитинстві. Вони пам’ятають себе вже зрілими спортсменами.

Бренд вашої школи — ваше особисте ім’я. Правила реклами та маркетингу говорять, що це правильний крок, бо клієнт йде до людини. Проте, яку додаткову відповідальність це накладає на вас?

Дитячий спорт – це зовсім інше.  Цей вид спорту необхідно любити, пояснити і роз’яснити таким чином, щоб діти зрозуміли, що це їм під силу, не відштовхне їх, що це не страшно, це цікаво, це багатосторонній розвиток. Багато тренерів проводять тренування дуже нудно або ж просто їх проводять, не звертаючи уваги на недоліки чи особливості молодого спортсмена. Наприклад, у підлітка є особливості розвитку, а його тренують за загальним трафаретом – під один гребінець всіх. Сьогоднішній спорт – це про індивідуальність. До кожного спортсмена, дитини потрібен свій підхід. Це дуже важливо.

Тренери, які звикли тренувати як 10-20 років тому – це вже минуле століття. Нові реалії ставлять зовсім інші завдання. Я дуже ретельно відбираю тренерів. У мене були кілька помилок у цьому сенсі. Через це я втрачав людей, втрачав клієнтів. Доходило до ситуацій, що доводилося закривати коли одну, коли дві групи. Це серйозний удар і по бізнесу, і по іміджу. Ці моменти необхідно враховувати. Вони найскладніші.

У школі ж викладає далеко не один тренер, чи не так?

Я досить багато часу приділяю підготовці тренерів, аби він розумів весь тренувальний процес в цілому – від моменту, коли приходить дитина, як її захопити, як їй допомогти зрозуміти суть боксу та освоїтися. Дитина після першого заняття повинна розуміти, з чим вона зіткнулася, які у нього/неї  є шляхи для визначення якихось певних завдань. Це потрібно доступно пояснити, захопити, допомогти розвинутися фізично, а далі вже на цій базі – духовно, інтелектуально тощо.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

В одному зі своїх інтерв’ю ви говорили, що привід 1 клієнту в клуб коштує приблизно від 2,5 до 10 доларів. Чи змінилися ці цифри?

Ні, нічого не змінилося.  Так само від 2,5 до 10 доларів коштує один клієнт. Це витрати на рекламу на розміщення інформації про проведення заняття, обслуговування сторінки, чат ботів тощо.

Які канали комунікації вважаєте найбільш ефективними для залучення нових вихованців?

У мене, наприклад, добре спрацював Інстаграм. ФБ теж дуже добре, якщо там є достатня кількість підписників, які можуть чути, бачити. Але якщо ми говоримо про ефективність, то я думаю, що найефективнішим є так зване «сарафанне радіо» з вуст в уста. Хороше якісне тренування та підхід завжди залишає якусь емоцію. Інформація передається від одного до іншого, і в цьому сенсі у важкі часи, коли реклама не працює, світла немає, води немає, важкі катаклізми і так далі, саме розповідь з вуст в уста, що там хороший якісний тренінг та підхід, допомагає залучати нових клієнтів та утримати тих, хто вже займається у вас.

Взагалі, якщо ми говоримо про розвиток бізнесу або його початок, то не потрібно «залипати» тільки на одній соцмережі та давати рекламу тільки там. В ідеалі добре мати кілька, щоби правильно проводити аналіз. І ось тут включається контроль, концентрація на бізнесі, контроль за людьми, які на вас працюють, і на рекламі, яка безпосередньо робиться: ті ж сториси, ті ж рекламні банери тощо. Все це дуже важливо. Важливі моменти – дотримуватись законодавства, не спамити і так далі. Тому що багато сторінок, які роблять рекламу у соціальних мережах, ретельно відстежуються, особливо щодо плагіату, і можуть навіть закрити чи забанити сторінку. У результаті у вас місяць, два або навіть пів року може не працювати реклама. Тому всюди має бути адекватний підхід. І найголовніше – необхідно чітко контролювати всі процеси, аналізувати. Це допоможе надалі.

Індивідуальні та групові тренування — це абсолютно різні чеки. Чи є “золота формула” балансування таких тренувань, яка була б оптимальною з погляду бізнесу? Від яких параметрів щодо визначення пріоритетів у кількості та форматах тренувань варто відштовхуватися?

Звичайно, все залежить від того, які цілі ставити безпосередньо організатору бізнесу – або зайняти себе, тому що він нудьгує, і тоді це, звичайно ж, індивідуальні тренування.

Ви тренуєте, припустимо, одну годину, або півтори чи дві одного клієнта і таким чином забиваєте свій восьмигодинний робочий день. Ви можете взяти до 8 клієнтів. З точки зору прибутковості – це різні чеки  і віддача зовсім інша. Ви працюєте з людиною таким чином, що вона постійно на контролі. Ви відчуваєте її динаміку, ви постійно повинні розуміти в якому вона зараз стані, яке витримує навантаження.

Щодо групового тренування – це ідеальний підхід, тому що на груповому тренуванні ви можете працювати не з однією людиною, а з 10, 12, 15. Якщо дозволяє зал – то й 20 осіб. З одного боку, чек персонального тренування великий, але якщо розглянути це в кількості, то я вам скажу, що групове тренування вигідніше. Воно також вигідніше і для спортсменів, які приходять, тому що вони тягнуться один за одним, виходить почуття плеча, командне почуття. Це теж допомагає утримати клієнтів у залі.

Плюс, знову ж таки, ви звертаєте увагу і на лідерів, і на відстаючих та створюєте навантаження таким чином, що відстаючі починають підтягуватися до лідера. Натомість лідер відточує свої навички. А хлопці підтягуються до нього, і створюють йому здорову конкуренцію. Як кажуть вчителі бізнесу, що людина власник і творець бізнесу – це ім’я. Мається на увазі, що він не повинен займатися процесом. Він повинен займатися саме бізнесом і його розвитком, масштабуванням, баченням, планами, його стратегією. А якщо він поринає у процес, то для бізнесу вже просто немає часу. Тому потрібно обирати – або персональні заняття, або групові, хто де себе знайде, і це важливо усвідомити на початковому етапі.

Щоб зробити наш бізнес успішним, треба бути зацікавленим, щоб клієнт був здоровим. Коли він здоровий – він більш мотивований, у нього правильний настрій на заняття спортом. Більш того, ви не відволікаєтеся на те, щоб стежити за людиною, яка має слабке здоров’я. Тому перше – це тренування на покращення кондиції. Подальше – це тренування на покращення координації. Координовані спортсмени набагато швидше засвоюють матеріал, що створює додаткову мотивацію. Третє – це вже технічні дані, тактичні дані, коли спортсмен вже починає аналізувати, що він робить, застосовувати додатково, поєднувати все те, що він вивчив на тренуваннях. Він ці навички починає об’єднувати у певні комбінації, створюється такий певний танець, якщо можна так назвати. Ну і подальше – це вже орієнтир на спорт високих досягнень, на участь у змаганнях. Тут уже важливою є психологічна підготовка. Вона займає спортсменів, напевно, відсотків на 60. Решта – це підтримка навичок, які були до цього.

Будучи тренером із дуже великим досвідом, поділіться правилами мотивації дітей. І чи до кожної дитини можна знайти підхід? Дитячий спортивний бізнес має перспективи в Україні? За яких умов “так” на це запитання буде максимально твердим?

Коли мова заходить про мотивацію, байдуже, – діти, дорослі чи підлітки, – до будь-якого спортсмена, завжди можна знайти підхід. Найкраща мотивація – це інтерес до справи, якою він займається, інтерес до того, як він це робить, інтерес до того, що у нього виходить. Потрібно розвивати інтерес. Найкраща мотивація. Жодні гроші, пряники, подарунки нічого такого не зроблять. А якщо й зроблять, то на дуже короткий і нетривалий час. Найтриваліша мотивація – це інтерес. Приклад з життя – дитина народилася, підросла, навчилася тримати голову, стала повзати. Що її спонукало стати на ноги? Інтерес, цікавість… Вона піднялася на ноги і побачила зовсім інший світ, і вона почала рухатися. Їй дуже складно, важко, незручно. Вона падає, набиває гулі, збиває лікті, коліна, але все одно встає і далі продовжує, бо їй цікаво. Вона зробила крок, два, три – і вона уже може бігти, а це ще цікавіше. Таким чином, інтерес спонукає до подальших дій. Чим цікавіше, чим більше позитивних емоцій, тим сильніша мотивація.

“Дитячий спорт: бізнес, який не можливий без…”: спецпроєкт від “Комерсант український”

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Остафійчук Ярослав
Редактор

Читають зараз