Парламентський комітет ВР викликає керівництво «Укрзалізниці», Наглядову раду та урядовців на звіт. Не виключають створення ТСК
7 Листопада 15:08
ЕКСКЛЮЗИВ
Комітет Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури ухвалив рішення запросити на засідання керівництво «Укрзалізниці», членів Наглядової ради компанії та представників уряду для звіту щодо фінансового стану підприємства. Про це повідомив народний депутат Микола Величкович, член комітету, у коментарі komersant.
За його словами, така ініціатива пов’язана зі значним погіршенням фінансових результатів «Укрзалізниці» та неоднозначними заявами представників Наглядової ради, зокрема її заступника Сергія Лещенка, який під час виступу у парламенті визнав критичний стан державного стратегічного підприємства.
«Комітет прийняв рішення запросити керівництво правління УЗ, членів Наглядової ради та представників міністерства, яке формує політику у сфері транспорту», — зазначив Величкович.
Депутат також не виключив, що за результатами заслуховування може бути ініційовано створення тимчасової слідчої комісії (ТСК) парламенту для розслідування причин доведення компанії до збитковості.
«Спочатку треба заслухати відповідальних осіб, і тоді приймати рішення. Можливо, навіть не ТСК, а правоохоронні органи мають вже дати оцінку», — уточнив він.
Величкович нагадав, що за підсумками 2018 року «Укрзалізниця» була прибутковою — із результатом близько 200 млн грн, тоді як у 2024 році підприємство зафіксувало понад 16 млрд грн збитків.
«Так, є об’єктивні причини, пов’язані з війною, але здебільшого це наслідок непрофесійних дій керівництва і Наглядової ради», — наголосив депутат.
Фінансовий вакуум та управлінський параліч
Народна депутатка Оксана Савчук наголошувала, що проблема починається з елементарного — відсутності фінансового плану.
«Потрібно прийняти фінансовий план УЗ на 2025 і 2026 роки. Бо відсутність фінансового плану породжує неефективність середньої ланки менеджерів, які не можуть вчасно провести перші роботи чи закупівлі», — вказувала політикиня.
Крім того, за її словами, компанія фактично залишилася без стабільного управлінського ядра.
Президент об’єднання “Укрметалургпром” Олександр Каленков оцінює ефективність роботи УЗ ще жорсткіше:
«Скільки ми знаємо “Укрзалізницю” — це така легендарна корупційна компанія, в якій згорає дуже багато грошей. У цьому році очікується, що від пасажирських перевезень “Укрзалізниця” отримає десь 7 мільярдів гривень, а витратить понад 30 мільярдів. Це не бізнес», — зазначив він.
Ситуація критична
«Якщо держава не втрутиться, ми можемо втратити не тільки велику частину бізнесу, який користується УЗ, а й саму “Укрзалізницю” також», — попереджає Каленков.
Він прямо вказує, що головний акціонер компанії — держава в особі Кабінету Міністрів, який приймає кадрові й фінансові рішення та затверджує фінансовий план.
«У нього є всі повноваження, щоб навести лад», — додає експерт.
Про критичну ситуацію в Раді заявив і Сергій Лещенко (залишився заступником голови Наглядової ради УЗ вже на другий термін поспіль, – ред.).
«Рятуйте залізницю — вона ще всім нам знадобиться. Внутрішні резерви для компенсації збитків від пасажирських перевезень вичерпані: або всі разом почнемо діяти, або втратимо компанію», — заявив він.
Хто сьогодні керує «Укрзалізницею»
Голова правління:
Олександр Перцовський
Члени правління:
- Микола Іванінів (фінанси)
- Лідія Гриценко (персонал)
- Юзеф Тулей (інфраструктура)
- Євген Шрамко (ремонти та виробництво)
- Ельжбета Єва Беньковська (Польща) — колишня міністерка інфраструктури Польщі та єврокомісарка;
- Гепард Хафер (Німеччина) — експерт із логістики, працював у “Deutsche Bahn”, обраний головою НР вдруге поспіль;
- Максим Мокляк — колишній в.о. керівника Державної фіскальної служби (2015 р.);
- Анатолій Амелін — підприємець, співзасновник «Українського інституту майбутнього»;
- Давид Ломджарія (Грузія) — голова Наглядової ради «Укроборонпрому»;
- Сергій Лещенко — колишній народний депутат, журналіст, заступник голови НР;
- Олександр Камишін — колишній голова правління «Укрзалізниці», колишній міністр стратегічних галузей промисловості, який загалом входить до управлінської вертикалі УЗ понад чотири роки.
Нагадаємо, ще у вересні минулого року промисловці закликали Уряд провести міжнародний аудит ефективності менеджменту “Укрзалізниці”, який не змінюється вже роками.
Прем’єр-міністр Денис Шмигаль такого рішення тоді не ухвалив.
Чи вимагатиме перевірок та аудиту нова прем’єрка Юлія Свириденко — наразі невідомо.