План виживання «Укрзалізниці»: Лещенко назвав три кроки, які мають врятувати компанію

5 Листопада 13:38

«Укрзалізниця» бачить три основні шляхи для покращення своєї фінансової ситуації. Про це заявив член Наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко під час виступу у Верховній Раді, інформує «Комерсант Український»

Під час доповіді у Верховній Раді він наголосив, що усі ресурси «Укрзалізниці» вичерпано, а фінансове становище компанії стає критичним. Якщо ситуація не зміниться, українська залізниця може повністю зупинитися.

Він повідомив, що за дев’ять місяців 2025 року чисті збитки компанії склали 7,19 млрд грн, і без підтримки держави ситуація може стати критичною.

Вантажі не рятують пасажирські збитки

Раніше збитки від пасажирських перевезень покривалися за рахунок вантажних, однак після початку повномасштабної війни ця модель перестала працювати. Зупинка шахт, металургійних і гірничо-збагачувальних підприємств, особливо на Донеччині, суттєво зменшила обсяги вантажів.

«Ми втратили цілу галузь Донбасу. Остання шахта “Білозерська” зупинилася. Без допомоги держави ми не витримаємо», — додав Лещенко.

Три кроки порятунку УЗ

Член Наглядової ради запропонував три напрями для стабілізації фінансового стану компанії:

  1. Внутрішня оптимізація та продаж брухту

Перший крок — це внутрішня робота самої компанії. Зокрема, йдеться про реалізацію металобрухту, який накопичився на підприємстві внаслідок оновлення рухомого складу та демонтажу старих елементів інфраструктури.

За оцінками, продаж брухту може принести компанії близько 10 мільярдів гривень, що стане важливим джерелом для покриття частини збитків.

  1. Державна компенсація за пасажирські перевезення

Другий напрям — пряме фінансування з державного бюджету. За словами Лещенка, Укрзалізниця розраховує отримати 16 мільярдів гривень компенсацій за збиткові пасажирські перевезення.

Ці кошти мають покрити різницю між фактичною вартістю перевезень і тими тарифами, які залишаються соціально прийнятними для населення.

  1. Поступова індексація вантажних тарифів

Третій інструмент — індексація тарифів на вантажні перевезення.

Керівництво компанії пропонує здійснювати її у два етапи, щоб уникнути різкого навантаження на бізнес:

  • з 1 січня — на 27,5%,
  • з 1 липня — ще на 11%.

За попередніми розрахунками, така зміна може забезпечити додаткові 22 мільярди гривень доходу протягом року.

При цьому Лещенко підкреслив, що рішення ухвалюватиметься з урахуванням стану промисловості, щоб «не створювати шоків для бізнесу».

Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури

Підвищення цін на преміум-квитки

Окремо компанія планує розширити динамічне ціноутворення на пасажирські перевезення.
Мова йде про подорожчання квитків у СВ та першому класі поїздів “Інтерсіті”, де попит традиційно стабільний навіть під час високого сезону.

Такий підхід дозволить УЗ збільшити доходи без підвищення вартості проїзду в економ-сегменті.

Що це означає для пасажирів та бізнесу

Для пасажирів найближчим часом зміни відчутні лише у сегменті преміум-квитків, тоді як соціальні маршрути залишаться без змін.

Для промисловості ж ключовим питанням стане адаптація до нових тарифів, які планують вводити поступово.

Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури

Дзвенислава Карплюк
Редактор

Читають зараз