Податкова для бізнесу – не ворог: керівництво ДПС звітує і слухає підприємців
12 Березня 14:35
Представники 28 бізнес-асоціацій долучились до спілкування з очільниками Державної податкової служби. Про це повідомили в ДПС, інформує «Комерсант Український».
Це вже друга така зустріч нового керівництва податкової з представниками бізнесу. До першої, яка відбулась на початку лютого, долучились представники 23 бізнес-спільнот, торговельних палат та асоціацій.
«Говорили про головне: як підтримати кожного платника податків, бізнес і разом зробити все, щоб податкова не сприймалася автоматично як ворог», – так висловився після тієї зустрічі голова ДПС Руслан Кравченко.
Нову нагоду для зустрічі з представниками бізнесу він використав, аби розповісти про вже зроблене і заплановане.
Про що звітував очільник податкової
Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко повідомив:
– Завдяки зміні підходів ДПС з початку року майже 10 тис. суб’єктів господарювання виключені з переліку ризикових.
– У лютому на 64 % зросла кількість врахованих таблиць даних, а кількість зупинених накладних зменшилася до 0,39 %.
– Є позитивний фідбек відносно ініціативи ДПС щодо змін до механізму зупинення реєстрації податкових накладних.
– Оновлено довідник кодів ризиковості платників податків.
– Розроблено алгоритм дій територіальних органів ДПС під час аналізу відповідності умов контрольованих операцій з експорту сільськогосподарської продукції принципу «витягнутої руки».
– Триває тестування ІКС «Е-аудит» і фахівці ДПС вже отримали доступ до демоверсії. Всім платникам податків надано можливість провести тестування через Електронний кабінет.
Як повідомляє пресслужба ДПС, учасники зустрічі зосередились також на питаннях перевиконання надходжень до бюджету, боротьби з нелегальною торгівлею підакцизними товарами, запровадження Е-акцизу, посилення міжнародної співпраці щодо обміну даними.
«ДПС стала більш відкритою і значно дієвішою. І це вже наш великий здобуток», – наголосив, підсумовуючи зустріч, голова ДПС Руслан Кравченко.
А що представники бізнесу
У Спілці українських підприємців, приміром, належно оцінили послідовну політику ДПС щодо відкритості, зменшення тиску на підприємців, зниження кількості блокувань, виконання судових рішень та оперативного реагування на скарги бізнесу.
Але також звернули увагу і на те, що потребує вирішення. Йдеться, зокрема про відкриття публічних даних, адміністратором яких є податкова служба, а також усунення дублювання паперових запитів у разі використання електронного кабінету.

Як наголошують у Спілці, від початку повномасштабного вторгнення ДПС України обмежила (закрила) доступ практично до всіх публічних даних, розпорядником яких вона є, зокрема фінансової звітності; інформації про суб’єктів господарювання, які мають податковий борг; реєстру платників податку на додану вартість та єдиного податку; всіх видів ліцензій щодо яких ДПС України є органом ліцензування.
З одного боку, податкова вимагає від бізнесу обачності, перевірки своїх контрагентів, карає їх за взаємовідносини з ризиковими, а, з іншого боку, закриває дані, які згідно кодексу та рішень Уряду мали б бути доступними, оскільки відповідна урядова постанова передбачає можливість закриття даних лише на окремих територіях.
Натомість відсутність доступу та можливості здійснення повноцінної перевірки надійності контрагентів шкодить бізнесу та самій державі і Спілка українських підприємців наголошує на необхідності розв’язати це питання найближчим часом.
Представники підприємців також привернули увагу до проблеми дублювання запитів: навіть якщо компанія обрала електронний кабінет для комунікації, Державна податкова служба паралельно надсилає документи поштою.
«ДПС пояснила, що електронний кабінет є допоміжним, а надсилання документів поштою це вимога Податкового кодексу, але пообіцяла розглянути варіанти усунення марного витрачання коштів на поштові відправлення», – зазначили у Спілці українських підприємців.
Там також розповіли, що предметом обговорення став анонсований ДПС проєкт змін до порядку блокування податкових накладних, який опрацьовується спільно з Мінфіном. Як заявили у Спілці українських підприємців, голова ДПС запропонував бізнесу надіслати листи на підтримку цих ініціатив.
Що пропонує ДПС для зменшення блокування податкових накладних
У Державній податковій службі запевняють, що зацікавлені в тому, аби кількість блокувань зменшилася, а процедура реєстрації була спрощена і для цього пропонують:
– Збільшити ліміти для безумовної реєстрації накладних – граничний обсяг постачання має зрости до 1 млн грн, а на одного контрагента – до 100 тис. грн, змінити умови в частині кількості платників, на яких керівник може займати аналогічну посаду (зараз 3, планується 5). Операції з невеликими сумами (до 10 тис. грн) будуть реєструватися без затримок, цей ліміт нині становить 5 тис. грн. Ліміт загального обсягу таких операцій в поточному місяці буде збільшено до 3 млн грн (наразі 500 тис. грн).
– Спростити перевірки податкових накладних для підприємців, які працюють у зонах із потенційною загрозою бойових дій, але де наразі немає активних боїв. Планується також більш швидка обробка накладних з експортними операціями, якщо їхні коди збігаються з кодами в таблиці даних платника податків і він не вважається ризиковим.
– Зменшення бюрократії після виключення платників з переліку ризикових – накладні підлягатимуть автоматичній реєстрації, якщо компанія має позитивну податкову історію та виконуються інші визначені умови.
– Удосконалити механізм автоматичного врахування таблиць даних платника – зниження потреби подавати документи для врахування таблиці.
– Змінити окремі показники позитивної податкової історії – більше підприємств зможуть скористатися такими показниками. Зокрема ліміти обсягу операцій збільшити з 1 млн грн до 3 млн грн, на одного контрагента зі 100 до 500 тисяч, змінити умову в частині кількості платників, на яких керівник може займати аналогічну посаду (зараз 3, планується 5).
– Змінити критерій ризиковості операцій щодо розрахунків коригування податкових зобов’язань при поверненні товару від неплатника ПДВ, а саме не вважати ризиком подання такого розрахунку коригування протягом 90 днів (наразі становить 30). Це має зменшити ймовірність блокування розрахунку коригування при поверненні товару від неплатника.
До речі, народна депутатка Ніна Южаніна, яка постійно відстежує проблеми в роботі ДПС, вже оцінила запропоновані зміни. За її словами, у разі ухвалення ці зміни точно можуть позитивно вплинути на Систему моніторингу критеріїв оцінки ризиків.