Прецедент від АМКУ: як BlaBlaCar змінив політику зборів і що тепер чекає на Rozetka та Bolt

29 Жовтня 21:43

Після майже року перевірок Антимонопольний комітет (АМКУ) домігся від BlaBlaCar чіткіших правил повернення сервісного збору за скасовані поїздки та зниження його максимального ліміту на 13% для коротких маршрутів. Про це повідомляє «Комерсант Український» із посиланням на інформацію від відомства.

Це перший випадок в Україні, коли державний регулятор змусив велику цифрову платформу переписати власні правила.

Що саме знайшов АМКУ

У грудні 2024 року Комітет встановив, що підходи BlaBlaCar до нарахування і повернення сервісного збору були розмитими: в одних кейсах збір повертали, в інших — ні, без прозорих критеріїв. Це кваліфікували як ризик для конкуренції. У березні компанію (ТОВ “І-Тревелс”) оштрафували на 424 500 грн за ненадання даних у 15-денний строк. У BlaBlaCar пояснили затримку внутрішнім збоєм, не умисним ігноруванням.

Що виправили

23 жовтня АМКУ визнав виконання рекомендацій: платформа довела економічну обґрунтованість збору, переписала умови повернення і опублікувала зрозумілий алгоритм на сайті. Додатково з власної ініціативи знизила сервісний збір на короткі поїздки на 13%. Нагадаємо, у 2024-му середній сервісний збір сягав близько 22%, розповів у коментарі Forbes керівник BlaBlaCar у ЦСЄ Ольгерд Шилейко.

Читайте також: BlaBlaCar підозрюють у монополізації ринку використання автомобілів

BlaBlaCar знизив сервісний збір і оновив правила: чому це важливо

Юристи називають кейс маркерним. За словами партнера LCF Сергія Бенедисюка, вперше інтерес АМКУ призвів до зміни правил глобальної платформи в Україні. Партнер Nobles Олександр Алексєєнко додав, що “вибіркові або непрозорі повернення тепер можуть трактуватися не лише як порушення прав споживача, а й як елемент можливого зловживання домінуванням. Інакше кажучи, “сіра зона” раптом стала чорно-білою”.

Куди може рухатись регулювання

АМКУ публічно визначив контроль за цифровими ринками одним із пріоритетів ще у 2024 році. Якщо ця лінія продовжиться, наступний крок — формування українського аналога європейського Digital Markets Act: більше прозорості алгоритмів, правил доступу до даних та взаємодії платформ із бізнес-користувачами. Для великих e-commerce це сигнал завчасно посилювати комплаєнс і довіру користувачів.

BlaBlaCar переписав правила після тиску АМКУ: що це означає для всіх платформ

Forbes Ukraine звернувся до Rozetka, Prom.ua, OLX, Bolt, Uber, Uklon, Glovo та GetmanCar. Частина відповіла:

Uber, Bolt і Glovo, за словами представника Uber Олеся Дмитренка, спільно напрацьовують зрозумілі та рівні правила, готові бути податковими агентами (законопроєкти №14025 та №14026) і обмінюватися даними за директивою DAC7.

Uklon заявив, що постійно оновлює умови користування, спираючись на найкращі практики для прозорості та захисту користувачів.

Rozetka коментувати відмовилася.

Наразі юристи прогнозують: компанії, які проактивно оновлюють політики прозорості без приписів АМКУ, можуть уникнути проваджень і штрафів, як це фактично зробив BlaBlaCar. Якщо ж ринок продовжить “не чути натяків”, регулятор цілком здатен увімкнути жорсткіший режим за європейським зразком.

Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури

Що потрібно знати про BlaBlaCar

BlaBlaCar — одна з найвідоміших і найуспішніших цифрових платформ у світі спільних поїздок. Компанію заснували у 2006 році у Франції, її головний офіс розташований у Парижі. За майже два десятиліття існування сервіс перетворився на глобальну платформу, що об’єднує водіїв і пасажирів у понад двадцяти країнах, зокрема в Україні. Модель роботи проста: водій, який має вільні місця в автомобілі, пропонує маршрут, дату та вартість поїздки, а пасажир бронює місце онлайн. BlaBlaCar не є таксі-сервісом, адже фокусується на міжміських маршрутах і побудована на принципах спільного використання ресурсів.

В Україні BlaBlaCar з’явився у 2014 році, коли компанія придбала український стартап Podorozhnyky. Сьогодні платформа має офіс у Києві й залучає мільйони користувачів, які регулярно подорожують усередині країни та за її межами. Український ринок став одним із найдинамічніших у Східній Європі — не лише через зростання мобільності населення, а й завдяки довірі до сервісу, що забезпечується системою рейтингів, відгуків і перевірки користувачів.

З роками BlaBlaCar суттєво розширила бізнес-модель. Під час пандемії компанія зробила ставку на диверсифікацію й почала пропонувати автобусні перевезення, а у 2021 році придбала українську IT-компанію Octobus, яка розробляє цифрові рішення для автобусних операторів. Таким чином BlaBlaCar перейшла від карпулінгу (спільні поїздки на автомобілі, коли водій і пасажири ділять витрати на пальне та обирають зручний маршрут, — ред.) до повноцінної транспортної екосистеми, що включає автобуси, потяги та цифрові сервіси для операторів перевезень.

У соціальному аспекті компанія не залишилась осторонь війни в Україні. Вже у 2022 році BlaBlaCar офіційно оголосила про зупинку всіх інвестицій у російський бізнес і започаткувала програми підтримки для українських користувачів і працівників — фінансову, логістичну, психологічну допомогу, а також безплатні поїздки для переміщення біженців. Такий крок підкреслив репутацію бренду як відповідального міжнародного гравця.

Серед сильних сторін BlaBlaCar — масштабна глобальна мережа, перевірена бізнес-модель, лояльна спільнота користувачів і здатність швидко адаптуватися до нових ринкових умов. Компанія не лише надає послугу спільних поїздок, а й активно формує культуру спільного споживання, де зменшення витрат поєднується з турботою про довкілля.

Втім, викликів не бракує. BlaBlaCar стикається з конкуренцією з боку інших мобільних сервісів, правовими відмінностями між країнами та необхідністю постійно вдосконалювати прозорість своїх правил. Особливо це актуально для українського ринку після втручання Антимонопольного комітету, який змусив компанію змінити політику повернення сервісного збору. Цей кейс став знаковим: він показав, що цифрові платформи більше не можуть залишатися поза регуляторним полем і повинні працювати за чіткими, публічними стандартами.

Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз