Продовольчий ритейл України: визначено найбільші і найдинамічніші продуктові мережі
28 Квітня 12:56
Майже половина з Топ-10 українських продуктових мереж представлена регіональними гравцями, що динамічно розвиваються. Про це свідчить аналітичне дослідження Retail Association of Ukraine, присвячене розвитку у 2024 році українського продовольчого ритейлу, інформує «Комерсант Український».
У дослідженні систематизовано дані щодо кількості відкриття нових магазинів майже трьома десятками продуктових ритейлерів України, які є членами Асоціації ритейлу України.
Які ж мережі увійшли до топ-10
У 2024 році змінилася вже звична трійка лідерів – АТБ (Дніпро), Fozzy Group (Київ) та VolWest Group (Луцьк). Так, на третьому місці за кількістю магазинів замість VolWest Group опинився інший гравець з Луцька – компанія “Клевер” Сторс, яка розвиває мережу маркетів Сім23 у форматі convenience store та новий бренд зручних маркетів Сімі – працює з кінця 2022 року. За рік мережа ТОВ “Клевер сторс” розширилися на 87 торгових точок – найвищий показник в топ-10. Це дозволило збільшити розмір мереж ритейлера до 315 працюючих об’єктів торгівлі. Всі вони розташовані переважно на заході країни у Львівській, Хмельницькій, Волинській, Рівненській, Івано-Франківській та Тернопільській областях.
Але беззаперечний лідер цього сегменту – мережа АТБ, яка наприкінці 2024 року вже мала 1257 магазинів. Минулого року ритейлер додав 47 нових точок, а ще в 11 об’єктах провів реконструкцію.
На другому місці – Fozzy Group, яка відкрила одразу 84 магазини і закрила 32. В результаті розширення мереж компанії (Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry, Thrash!Траш!) досягло позначки в 826 точок, що вже значно перевищило довоєнні показники (більш ніж на сотню магазинів).
Як уже зазначалося, компанія VolWest Group (Луцьк), що розвиває мережі Наш Край та SPAR по франчайзинговій схемі та є найбільшим ритейлером такого типу, показала приріст на 28 магазинів. Станом на грудень минулого року року мережі Наш Край та SPAR разом налічували 276 торгових точок – лише на 7 більше ніж у 2023-му. Як результат – компанія посіла четверте місце за кількістю магазинів.

В першу п’ятірку входить також один з гравців національного масштабу – мережа магазинів М’ясомаркет, яку розвиває агрохолдинг МХП. Компанія відкрила за рік 32 магазини та майже зрівнялася за розміром з VolWest Group, маючи показник у 273 точки.
В десятку найбільших потрапили й столична мережа магазинів у форматі «коло дому» Коло (246 точок), ритейлер з Кропивницького Файно маркет (198), що активно виходить за межі «рідної» Кіровоградської та суміжних областей. А також дуже динамічний гравець з Вінниці – компанія Альянс Рітейл Груп (184 точки), що має одразу кілька брендів – Домашній маркет, Osnova, Pro – просто продукти та Mаshket.
Найбільш динамічні мережі
Лідером за темпами зростання (плюс 38%) мережі в 2024 році став регіональний гравець – вже згадана мережа магазинів Сім23 та Сімі, що додали одразу 87 магазинів.
Схожі темпи показує мережа магазинів біля дому Mashket, яка обігнала АТБ (плюс 47 точок), Thrash!Траш! (41) і Фора (31) за кількістю нових відкритих торгових точок. За рік у Mashket відкрили 67 нових точок, половина з яких – франчайзингові, а ще 10 – переформатували з мережі Домашній маркет. Нагадаємо, мережа магазинів біля дому Mashket з’явилася як результат трансформації ритейлера Домашній маркет, що сталася наприкінці 2023 року. За 2024 рік мережа розширилася з двох до шести областей. До Київської та Вінницької додали Чернівецьку, Рівненську, Хмельницьку і Житомирську. Магазини працюють у 16 містах, у тому числі два маркети є в Києві.
Ще один активний регіональний гравець – мережа магазинів Файно Маркет. У 2024 році ритейлер відкрив 27 нових магазинів, один з яких повністю реконструювали. В результаті мережа розширила свою присутність у Кіровоградській та Черкаській областях та вийшла в нові регіони – Одеську, Миколаївську та Дніпропетровську області. В грудні 2024 року налічувалося 198 торгових точок Файно Маркет в 69 населених пунктах.

Розширення мереж з акцентом на захід
Якщо проаналізувати географічний розподіл нових локацій продуктових мереж, одразу видно, що більша частина нових магазинів була відкрита на заході України – близько 36,8%. Що обумовлено як фактором відносної безпечності цих регіонів, так і різким збільшенням кількості споживачів за рахунок міграції населення. Зазвичай це магазини невеликого формату, орієнтовані на жителів району навколо торгової точки. Яскравий приклад – магазини Сім23 та Сімі.
Столиця та Київська область – також важливий для ритейлерів регіон з точки зору розширення мережі. Тут відкрилася майже чверть (24%) усіх нових магазинів у 2024 році. Це теж легко пояснюється статусом столиці, де сконцентровані основні грошові потоки та висока щільність населення. Тут відкрилися дві третини нових магазинів Фора та половина маркетів Thrash!Траш!
Центральні регіони також популярні у ритейлерів – тут минулого року відбулося 22% відкриттів. Що певною мірою обумовлено активним розвитком ритейлерів саме з цих регіонів. Наприклад, вінницького Mashket або Файно маркет з Кропивницького.
Північні та південні регіони, що фактично є прифронтовими територіями і регулярно піддаються обстрілам не можуть похизуватися такими ж високими показниками. На північ та південь країни припадає 7,6% та 7,9% відповідно. Й чим далі від лініїї фронту, тим більш жваво відкриваються магазини, як відповідь на запити населення, що там проживає. Так, наприклад, у Житомирській області за рік з’явилося 15 нових точок, а в Сумській – лише одна.
Найгірша ситуація на сході країни, де в 2024 році відкрилося тільки шість нових магазинів з топ-10 мереж. Відповідно їх частка всього 1,7%.