Рада посилила оборонний бюджет: як розподілять додаткові мільярди для ЗСУ
21 Жовтня 16:23
Верховна Рада України 21 жовтня підтримала зміни до держбюджету-2025 та виділили додаткові 325 млрд грн на підтримку оборонної сфери. Про це у своєму Telegram-каналі повідомив народний депутат Ярослав Железняк, передає «Комерсант Український».
Зелену кнопку під час голосування натиснули 297 парламентарів. “Проти” не проголосував жодний народний обранець. Не голосували 16 парламентарів.

Железняк також написав про те, що парламентарі також підтримали доручення Голові ВРУ невідкладно підписати законопроєкт та відправити на підпис президента.
Крім того, парламентар додав, що уранці Міністерство оборони та Мінфін тиснули на Бюджетний комітет Ради аби той терміново підтримав зміни до державного кошторису. Зрештою профільний комітет проголосував за основу та в цілому законопроєкт №14103. Свої голоси “за” віддали 28 його членів.
На що конкретно спрямують додаткові видатки на армію
Міністр оборони Денис Шмигаль у своєму Telegram-каналі зазначив, що:
- понад 156 млрд грн спрямують на грошове забезпечення та додаткову винагороду для військовослужбовців;
- майже 108 млрд грн витратять на матеріально-технічне забезпечення військових частин, на закупівлю зброї та боєприпасів, зокрема дронів, на підтримку ОПК;
- також гроші підуть на виконання соціальних зобов’язань держави перед військовими та їх родинами.
Про що йдеться у законопроєкті та чим він важливий для України
Проєкт закону внесли до парламенту 6 жовтня 2025 року. Ініціаторкою виступила голова Уряду Юлія Свириденко.
Мета змін, за її словами — оперативно забезпечити потреби, пов’язані з відсіччю повномасштабної агресії РФ, і підвищити стійкість оборонної системи.
Для збалансування параметрів кошторису Свириденко запропонувала збільшити доходи бюджету на 20,046 млрд грн і розширити фінансування загального фонду коштом боргових операцій на 294,300 млрд грн. У результаті граничний дефіцит бюджету зросте на 3,5%, а граничний обсяг державного боргу — на 298,224 млрд грн. Джерелом залучення стануть зовнішні запозичення в еквіваленті 6 млрд євро у межах програми виняткової макрофінансової допомоги ЄС. Обслуговування та погашення здійснюватиметься коштом надходжень від знерухомлених російських суверенних активів.
Видатки на національну безпеку та оборону збільшуються на 324,746 млрд грн: загальний фонд — на 310,489 млрд грн, з них для Міністерства оборони — плюс 301,222 млрд грн, а у спеціальний фонд відійде 14,256 млрд грн. Останній формується, зокрема, коштом частини податку на доходи фізичних осіб із грошового забезпечення військовослужбовців, поліціянтів та осіб рядового і начальницького складу.
Кошти розподіляються так:
- 210,9 млрд грн — ЗСУ;
- 99,1 млрд — виробництво і закупівля зброї та боєприпасів для ЗСУ;
- 8,1 млрд грн — Національній гвардії;
- 4,3 млрд грн — для закупівлі дронів, яку здійснює Держспецзв’язку;
- 1,3 млрд грн — для СБУ;
- 918 млн грн — Державній спеціальній службі транспорту;
- 83 млн грн — Державній прикордонній службі;
- 28,8 млн грн — для ГУР МО;
- 8 млн грн — для СЗР.
Документ також передбачає можливість секвестру окремих програм загального фонду та перенаправлення заощаджених коштів Міністерству оборони на потреби Збройних сил України (нова ст. 58). Уже заявлено скорочення видатків загального фонду на 959,7 млн грн за пропозиціями розпорядників, а також врахування економії за програмами обслуговування держборгу (6,450 млрд грн) і виконання державних гарантій (2,990 млрд грн).
Таким чином, видатки зменшують:
- НАБУ — на 320 млн. грн;
- Рахунковій палаті — на 253,5 млн;
- ВАКС — на 50 млн. грн;
- Офісу Генпрокурора — на 55 млн. грн;
- БЕБ — на 49 млн. грн;
- Мінсоцполітики — на 204 млн. грн;
- Мінекономіки — на 11 млн. грн;
- Міністерству молоді та спорту — на 14 млн;
- РНБО — на 10 млн;
- Луганській ОДА — на 0,7 млн;
- Одеській ОДА — на 0,3 млн.
Читайте також: Уряд підвищує оборонні видатки: де візьмуть гроші, як перекроїли бюджет та в чому ризики для України
Правові підстави змін спираються на Бюджетний кодекс, Закон про Державний бюджет на 2025 рік та укази Президента про воєнний стан і терміновий аудит державних фінансів. Відповідно до Регламенту КМУ (§552).
Законопроєкт не потребує додаткового погодження та антикорупційної експертизи. У поясненнях зазначено, що документ не зачіпає зобов’язань у сфері євроінтеграції та не містить дискримінаційних норм.
Очікуваний результат — збільшення фінансового ресурсу на потреби оборони й безпеки для протидії агресії РФ при одночасному збереженні формального балансу бюджету шляхом поєднання додаткових доходів, зовнішніх запозичень і внутрішнього перерозподілу видатків.
Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури
Законопроєкт про збільшення видатків на оборону: чому він наразився на критику
Попри головну мету — забезпечити військовим безперебійні грошові виплати — документ уже наразився на критику.
Народний депутат Ярослав Железняк зазначив, що збільшення видатків на 300 млрд грн у 2025 році означає що у бюджеті на 2026 рік на забезпечення ЗСУ закладуть на сотні мільярдів менше грошей.
Про проблему нестачі грошей уряд знав ще літом. Але тоді промовчав. Уже зараз очевидно, що в наступному році теж ми отримаємо рівно таку саму проблему. Про те, де ж взяти ці 300 млрд мовчу. Сподіваюсь переконали європейців, — зазначив він.
Однак голова Бюджетного комітету Роксолана Підласа заявила, що 294,3 млрд грн у проєкті №14103 — це 6 млрд євро безповоротної допомоги ЄС у форматі ERA loans, які Україна не повинна повертати.
Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури