Регулятор підняв тарифи на транспортування газу: що це значить для держави та споживачів

30 Грудня 2024 15:54

Транспортування газу в Україні з 1 січня 2025 року подорожчає учетверо через нульовий транзит. Таке рішення 30 грудня ухвалила Нацкомісія з регулювання енергетики (НКРЕКП), передає «Комерсант Український».

Тариф на транспортування природного газу збільшується зі 124,16 до 501,97 грн за 1000 куб. м, або майже на 305%. Рішення прийняте у зв’язку із зупинкою транзиту російського газу через Україну.

“У 2024 році 85% доходу — це транспортування газу походженням з Російської Федерації. Тобто 15% — це те, що залишається нам від внутрішніх замовників. Для повної компенсації не вистачає того підняття тарифу, але ми згодні, ми розуміємо, що економіка Україні потребує зважених рішень”, – пояснив гендиректор Оператора ГТС України Дмитро Липпа.

Тим часом Асоціація газовидобувних компаній України, які наступного року будуть основними й найбільшими замовниками послуг з транспортування “блакитного палива”, прогнозує, що таке суттєве підвищення тарифу матиме негативні наслідки як для галузі, так і для економіки країни. Зокрема, безпосередньо вплине на інвестиційну діяльність державних і приватних компаній, що призведе до зменшення обсягів видобутку українського газу.

“Асоціація неодноразово зверталася до Регулятора та ОГТСУ з проханням провести обговорення питання щодо формування тарифів і те, яким чином вони розраховуються. На жаль, жодних консультацій з учасниками ринку проведено не було, що абсолютно не відповідає європейським стандартам”,- йдеться у дописі Асоціації на сторінці у Facebook.

Своєю чергою віцепрезидент з питань енергетики Українського національного комітету Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine) Олександр Трохимець стверджує, що таке різке зростання тарифу має низку необгрунтованих ознак.

По-перше, регулятор закладає норму прибутку Оператора ГТС на рівні 3%.

По-друге, відсутня програма оптимізації роботи ГТС (виведення з експлуатації потужностей, що не використовуються, або використання яких недоцільне; оптимізація роботи, схем). Тобто, на думку Трохимця, регулятор підтримує позицію Оператора ГТС витрачати кошти без економічного сенсу.

По-третє, відсутні опубліковані статті витрат.

“Регулятор посилається на те, що це нібито конфіденційна інформація, і її розголошення може спричинити загрозу в умовах воєнного стану. Але, на мою думку, це слабкий аргумент. Бо, якщо Регулятор застосовує положення режиму воєнного стану, то вся економіка має бути переведена на воєнний стан. А якщо в країні збереглися ринкові відносини й прозорість тарифоутворення — тоді треба публікувати всі статті витрат природного монополіста, яким є Оператор ГТС”, – пояснює віцепрезидент з питань енергетики Українського національного комітету Міжнародної торгової палати.

За словами Олександра Трохимця, збільшення тарифу на транспортування газу призведе до додаткових витрат споживачів у розмірі 1,6 млрд, що в умовах падіння виробництва та прибутків під час війни, може, своєю чергою призвести до зростання боргів на ринку газу та банкрутства виробничих підприємств.

Зауважимо, що різке зростання тарифів на транспортування “блакитного палива” сталося й у 2019 році. Причиною стало те, що росія на той час без попередження скоротила обсяг транзиту газу.

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз