Шахрайство з платіжними картками у 2024 році: менше випадків, але більше збитків

12 Травня 20:07
ІНФОГРАФІКА

У 2024 році український ринок безготівкових розрахунків зіткнувся з парадоксальним явищем: кількість шахрайських операцій із платіжними картками дещо зменшилася, але загальна сума збитків, яких завдали ці дії, суттєво зросла. Про це свідчать оновлені дані Національного банку України, передає «Комерсант Український».

Згідно зі статистикою, кількість шахрайських транзакцій зменшилася на 1% – з 272 тис. у 2023 році до 270 тис. у 2024 році. Проте загальна сума збитків від цих операцій зросла на 37% і становила 1,1 млрд грн. Такий стрибок пояснюється підвищенням середньої суми однієї шахрайської операції – з 3 065 грн у 2023 році до 4 247 грн у 2024 році (+39%).

У перерахунку на мільйон видаткових операцій із картками припадало 31 шахрайська транзакція, а на кожен мільйон гривень, витрачених безготівково, – 176 грн збитків. Це свідчить про помірне зростання відносного рівня втрат — на 28%, попри те що загальна сума витрат за допомогою карток зросла на 8%.

Найбільш вразливою сферою залишаються онлайн-операції, які становлять 83% усіх випадків шахрайства. Основним інструментом зловмисників, як і раніше, є соціальна інженерія — методи впливу, за яких користувачі самостійно надають шахраям свої персональні та банківські дані. У 2024 році 84% збитків припадає саме на цей тип шахрайства, що перевищує показник 2023 року (80%).

Зокрема, шахраї все активніше використовують фішингові сайти, фейкові акаунти банків у соцмережах, а також месенджери, де під виглядом працівників фінансових установ збирають конфіденційну інформацію. Частими стали схеми з підробленими SMS-повідомленнями та дзвінками з псевдономерами банківських контакт-центрів.

Показники збитків від шахрайства за 2024 рік демонструють, що в більшості випадків люди стають жертвами шахраїв через недотримання основних правил платіжної безпеки, — прокоментував заступник голови НБУ Олексій Шабан.

За його словами, у 2025 році НБУ планує продовжити інформаційну кампанію #ШахрайГудбай, спрямовану на підвищення обізнаності населення про безпечне користування платіжними картками та онлайн-банкінгом.

Для фінансових установ і державних органів це означає необхідність інвестувати в цифрову грамотність, кіберзахист та удосконалення технологій автентифікації користувачів. Для самих користувачів — бути обачнішими та не ділитися даними, які можуть стати ключем до їхніх грошей.

Читайте також: Інтернет-схеми домінують серед шахрайських операцій з платіжними картками

Як безпечно користуватися банківськими картками: поради українцям від Нацбанку

Національний банк вкотре наголошує: важливо знати та дотримуватися правил безпечного використання платіжних карток.

У жодному разі не слід надавати реквізитів платіжних карток [номер картки, термін дії, три цифри на звороті картки (CVV-код)], коди підтвердження з смс-повідомлення, логін та пароль для входу до інтернет-банкінгу тощо та не здійснювати будь-яких операцій, якщо вам:

  • надійшов дзвінок чи смс-повідомлення щодо нібито отримання допомоги;
  • телефонують від імені банку (чи навіть Національного банку) та просять надати реквізити платіжної картки, коди підтвердження з смс-повідомлення, логін та пароль для входу до інтернет-банкінгу;
  • від імені родичів, друзів, знайомих просять допомогти, здійснивши переказ коштів на зазначений номер картки;
  • надіслали посилання, де потрібно зазначити повні реквізити картки (номер картки, термін дії, CVV-код) або в інший спосіб вимагають надати повні реквізити картки для здійснення вам переказу коштів, наприклад, за товари та послуги, які ви продаєте через онлайн-платформи, маркетплейси тощо. Для здійснення безпечних продажів рекомендуємо використовувати сервіси, що пропонує відповідна торгівельна онлайн-платформа.

У таких випадках краще перетелефонувати в банк для уточнення, чи дійсно здійснювалися такі дзвінки, чи надається подібна допомога, або родичу, знайомому, другу – для уточнення, чи справді потрібна допомога.

Користувачам також потрібно бути пильними та не переходити за посиланнями, що надходять у месенджери, смс, e-mail з метою викрадення персональних даних, реквізитів платіжних карток, кодів підтвердження входу в платіжний застосунок / інтернет-банкінг, підтвердження платіжних операцій тощо.

У разі втрати чи крадіжки платіжної картки та/або пристрою з фінансовим номером телефону, розголошення реквізитів платіжної картки, кодів підтвердження з смс-повідомлення або отримання смс-повідомлень про несанкціоновані проведення платіжних операцій, або вхід до інтернет-банкінгу рекомендуємо негайно заблокувати картку та доступ до інтернет-банкінгу, звернувшись до служби підтримки надавача платіжних послуг. Водночас користувачу також потрібно звернутися до правоохоронних органів, зокрема до Кіберполіції, для проведення відповідних розслідувань.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз