Shell пішов з українського ринку: що зʼявилося на місці  відомих заправок 

21 Жовтня 11:05
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

АТ “Укрнафта” та Shell Overseas Investments BV остаточно завершили угоду, за якою державна компанія стала власником 51% акцій ТОВ “Альянс Холдинг” — власника мережі з 118 автозаправних станцій Shell. Про це повідомила пресслужба “Укрнафти”, інформує «Комерсант Український»

Тепер ТОВ “Альянс Холдинг” повністю належить державі, оскільки решта 49% акцій уже перебуває у власності Фонду держмайна.

В.о. директора “Укрнафти” Юрій Ткачук повідомив, що мережа Shell після завершення процесу ребрендингу, який триває впродовж цього року, розшириться до 663 заправок.

У компанії зазначили, що процес зміни бренду вже розпочався, і частина автозаправних комплексів уже працює під брендом “Укрнафта”.

Угоду про купівлю заправок Shell було укладено ще у 2024 році, а в січні 2025 року Антимонопольний комітет дав офіційний дозвіл на придбання британської мережі компанією “Укрнафта”.

Конфіскація активів російських олігархів торкнулася і Shell

Процес конфіскації майна російських олігархів зачепив і активи британської компанії Shell в Україні, які вже змінили власника. У лютому 2024 року Вищий антикорупційний суд ухвалив рішення про вилучення 100% частки підсанкційного російського бізнесмена Едуарда Худайнатова в компанії “Нафтова компанія “Альянс-Україна”, яка через ланцюг власності контролювала частину ТОВ “Альянс Холдинг”.

Апеляційна палата ВАКС постановила передати державі 49% акцій “Альянс Холдинг”, що належали Худайнатову, який перебуває під санкціями США. Представники Shell намагалися заперечити це рішення, посилаючись на висновок Апеляційного суду Амстердама, згідно з яким Shell володіє понад 97% акцій власної роздрібної мережі. Проте ці аргументи не були враховані судом.

На яких АЗС краще не заправлятися в Україні

Водіям не варто заправлятися на автономних або маловідомих автозаправках, якщо вони хочуть, аби їхнє авто служило довго та без проблем. Таку думку в інтерв’ю УНІАН висловив Дмитро Льоушкін, засновник групи компаній Prime.

За його словами, на більшості таких АЗС — приблизно у 85% випадків — реалізується неякісне пальне, яке в професійних колах називають “бодягою”. Йдеться про паливо, виготовлене на міні-НПЗ із додаванням 30–40% спирту для здешевлення виробництва. Ціна такого бензину — 30–40 грн/л, тоді як якісний продукт коштує близько 52 грн/л. Формально обидва варіанти вважаються бензином і можуть офіційно продаватися, зазначив експерт.

Він попередив, що використання дешевого неякісного пального значно скорочує ресурс двигуна. За словами Льоушкіна, у такому паливі часто міститься надлишок сірки, яка, вступаючи в хімічну реакцію, перетворюється на сірчану кислоту. А вона, у свою чергу, руйнує вихлопну систему, каталізатори та поступово виводить з ладу двигун і поршневу групу. Процес цей не миттєвий, але через 1–2 роки проблем не уникнути.

Також Льоушкін не рекомендує платити більше за преміальне пальне — мовляв, економії на витратах пального воно не дає. Єдина відмінність — це додавання миючих присадок, які нібито очищають двигун. Але, за словами експерта, ніхто точно не знає, наскільки ці добавки ефективні:

 “Їх додають у пропорції типу відро на бензовоз, але що вони насправді миють — ніхто не бачив”.

На скільки зросте вартість бензину та коли 

Із початку наступного року ціни на бензин в Україні зростуть орієнтовно на 1–1,5 грн/л. Про це повідомив директор консалтингової групи «А-95» та експерт паливного ринку Сергій Куюн.

За його словами, основна причина подорожчання — чергове збільшення акцизного податку на пальне, заплановане з 1 січня.

«Підвищення залежатиме від типу пального і становитиме від однієї до півтори гривні за літр. Це класичний податок, який у підсумку сплачує кінцевий споживач, тому він прямо вплине на роздрібну ціну. Якщо до моменту підвищення акцизу світові ціни на нафту залишаться стабільними, вартість пального зросте пропорційно розміру податку», — пояснив Куюн під час телемарафону.

Отже, український паливний ринок переживає значні трансформації: вихід Shell з країни, передача її АЗС у державну власність і подальший ребрендинг у мережу “Укрнафта” свідчать про посилення ролі держави у цій сфері.

Водночас ситуація ускладнюється ризиками, пов’язаними з якістю пального на немережевих АЗС, де, за словами експертів, часто продається небезпечне для двигуна пальне. До цього додається очікуване зростання цін із січня через підвищення акцизу.

В таких умовах українським водіям варто бути особливо уважними до якості пального та обирати перевірені заправки, аби уникнути зайвих витрат на ремонт авто та неякісний бензин.

Читають зараз