Шведські винищувачі під сумнівом: чи отримає Україна довгоочікувані Gripen
30 Вересня 18:50
Вперше Україна отримає шведські винищувачі Gripen, які приєднаються до очікуваних поставок американських F-16 та французьких Mirage. Про це повідомив заступник міністра оборони України, генерал-лейтенант Іван Гаврилюк в інтерв’ю для української служби BBC.
Поки що конкретні дати прибуття літаків не відомі. За словами Гаврилюка, українці дізнаються про їх появу лише тоді, коли побачать ці літаки в небі над країною:
«Тільки коли вони почнуть літати над Україною, можна буде сказати, що вони вже тут».
Він підкреслив, що посилення систем протиповітряної оборони України є важливим вкладом у безпеку всієї Європи.
Раніше Швеція не виключала можливість передати Україні винищувачі Gripen, проте міністр оборони Пел Йонсон наголошував, що продаж таких літаків може відбутися лише після завершення війни.
Що кажуть у Швеції
Шведські ЗМІ звернулися до Міністерства оборони за коментарем щодо можливих поставок винищувачів Gripen Україні. Прессекретар відомства Йохан Єльмстранд повідомив, що між Україною та Швецією тривають переговори з цього питання, проте наразі немає жодних нових деталей.
Він охарактеризував процес як «хороший і глибокий діалог».
Офіційна позиція Міністерства оборони Швеції свідчить про бажання вести відкриті та конструктивні переговори щодо подальшої оборонної співпраці та можливого постачання винищувачів, проте на сьогодні конкретних домовленостей не оприлюднено.
Підсилення авіації — поступово й невпинно
Спікер Української добровольчої армії Сергій Братчук в ексклюзивному коментарі для «Комерсант Український» розповів про зміни в авіаційному парку ЗСУ та про роль західної техніки у нинішній фазі війни. За його словами, співвідношення між радянськими та західними літаками поступово змінюється на користь останніх, що дає суттєве підсилення українській авіації.
«Такими темпами, я думаю, що парк радянських літаків зменшуватиметься в пропорції в порівнянні з західними зразками зброї, що, звичайно, є для нас підсиленням, суттєвим підсиленням», — сказав Братчук.
Він наголосив, що зараз авіація працює як ударний кулак,— виконуючи завдання з ураження прифронтових позицій супротивника,— і висловив надію, що згодом завдання розширяться, хоча їх поки що не варто афішувати.
Сергій Братчук підкреслив, що точну кількість потрібної техніки назвати складно через бойові втрати з обох боків і необхідність поповнення парку.
«Абсолютну цифру навряд чи хтось вам скаже, тому що літаки, на жаль, вони в боях і є втрати… тому треба поповнювати авіаційний парк. Як кажуть, багато точно їх не буде», — зазначив він.
Він також наголосив на важливості логістики: літак — це «пускова установка», але йому потрібні боєприпаси. Нагадав про паралель з Tomahawk : сам боєприпас — потрібен, але потрібні й пускові засоби.
На питання про строки та подробиці постачань техніки Братчук відповів, що про такі речі заздалегідь не інформують — це питання безпеки.
«Про це точно ніхто повідомляти не буде… ворог не має знати, що у нас з’являється і яким чином це все з’явиться», — пояснив спікер УДА.
Він також процитував аналогію з появою F-16 в небі: коли техніка вже на боєвому чергуванні, громадськість це побачить сама.
«Просто побачимо літаки. Я думаю, що військові льотчики нам, як це було за F-16, на певних локаціях це продемонструють», — сказав Братчук.
Чому змінилася позиція країн-партнерів — «туман війни» та реалії на полі бою
Обговорюючи зміну позицій окремих країн щодо постачання озброєнь (зокрема, приклад Швеції), Братчук нагадав про «туман війни» та вплив інформаційного простору на сприйняття реальності. На його думку, остаточні рішення партнерів формуються під впливом конкретних дій Росії на фронті і за його межами.
«Є ті обставини, які змінюють позицію. Очевидно, що всі побачили, що росія — терорист, росія не збирається зупиняти війну. Україна має в цій війні перемогти, тому що перемога України — це зменшення ризиків для Європи», — підкреслив Братчук.
Він також вказав на інциденти з безпілотниками в небо Скандинавії як на фактор, що спонукав європейські країни діяти рішучіше. Загалом Братчук висловив надію, що навіть невеликі постачання техніки та боєприпасів створять «потік», який допоможе відновити авіаційні спроможності.
«Нарешті, сподіваюся, от такий потік або навіть невеличкий такий джерель, це воно буде подавати нам більше і літаків, і боєприпасів», — резюмував Сергій Братчук.
Технічні характеристики
Шведський багатоцільовий винищувач Saab JAS 39 Gripen (особливо версії E/F) – це сучасний літак з максимальною швидкістю близько 2 Махи, бойовим радіусом до 1500 км, практичною стелею до 15 000 м та можливістю нести до 7,2 тонн озброєння. Він оснащений радаром AESA, комплексом електронної боротьби та може використовувати різноманітні ракети “повітря-повітря” та “повітря-земля”.
Основні технічні характеристики (версія Gripen E/F):
- Екіпаж: 1 особа (версія E) / 2 особи (версія F).
- Максимальна швидкість: до 2 Махи (приблизно 2 470 км/год).
- Практична стеля: приблизно 15 000 метрів.
- Бойовий радіус: до 1 500 км без дозаправки.
- Корисне навантаження (бойове навантаження): до 7,2 тонни.
- Двигун: General Electric F414G, який забезпечує надзвукову крейсерську швидкість без форсажу.
- Кількість точок підвіски: 10.
Озброєння та авіоніка:
- Радар: AESA Raven ES-05.
- Інше обладнання: інтегрована система електронної боротьби, сенсори IRST.
- Озброєння: ракети класу “повітря-повітря” (середньої та великої дальності), ракети класу “повітря-земля”, протикорабельні ракети та керовані бомби.
Додаткові особливості:
- Аеродинамічна схема «качка»: покращує маневрування та злітно-посадкові характеристики.
- Відкрита архітектура: дозволяє легко інтегрувати нові системи озброєння та прилади.
- Модульна авіоніка: полегшує оновлення програмного забезпечення відповідно до нових вимог.