STOP China and Russia: як три законопроєкти Сенату США підвищують ціну агресії РФ проти України
22 Жовтня 22:35
Комітет Сенату із закордонних справ США 22 жовтня схвалив низку важливих для України законопроєктів, які стосуються військової агресії Росії. Про це повідомила посол України у Штатах Ольга Стефанішина у своєму Telegram-каналі, передає «Комерсант Український».
Йдеться про такі проєкти законів:
- S.2805 про оголошення РФ державою-спонсором тероризму у випадку неповернення Росією понад 19 тисяч українських дітей;
- S.2918 про впровадження закону REPO про конфіскацію заморожених активів РФ і передачу їх на потреби України;
- S.2657 STOP China and Russia Act of 2025, який має перешкодити підтримці війни РФ з боку Китаю.
Про що йдеться у документі S.2805
Законопроєкт S.2805 у Сенаті США (119-те скликання) пропонує визнати Російську Федерацію державою-спонсором тероризму.
Документ внесли до Сенату 15 вересня 2025 року Ліндсі Грем, Річард Блюменталь, Кей Брітт і Емі Клобучар. А 16 вересня він пройшов друге читання.
Проєкт, який отримав коротку назву Designating the Russian Federation as a State Sponsor of Terrorism Act, спирається на ряд констатацій Конгресу.
Зокрема, вказується, що російська агресія проти України цілеспрямовано зачіпає мирних жителів, включаючи дітей. Адже за оцінками української влади, з лютого 2022 року росіяни вбили щонайменше 648 і поранили не менше 2047 дітей. Окремо зазначається незаконне переміщення не менше 19 546 українських дітей до РФ, на окуповані території та в інші місця. Вік постраждалих від збройної агресії Москви — від кількох місяців до 17 років.
У тексті також йдеться про русифікацію українських дітей через депортації, “перевиховні табори” та молодіжні воєнізовані структури, що, на думку авторів, підпадає під ознаки міжнародного тероризму в розумінні законодавства США.
Механізм у проєкті двоступеневий. Протягом 60 днів після набрання законом чинності Державний секретар повинен відзвітувати перед Конгресом, підтвердивши два факти:
- що вивезені/викрадені українські діти в безпечних умовах возз’єднані з сім’ями або опікунами;
- що розпочали їх повну реінтеграцію в українське суспільство.
Якщо такі підтвердження надати неможливо, Держдеп зобов’язаний негайно внести РФ до списку держав-спонсорів тероризму на підставі чинних норм (включаючи розділ 40 Закону про експортний контроль озброєнь і розділ 620A Закону про іноземну допомогу).
Зворотна процедура теж прописана: через 45 днів після окремої сертифікації Держдепом про те, що за останні три місяці РФ не підтримувала міжнародний тероризм, дала гарантії відмови від такої підтримки, всі діти повернуті і їх реінтеграція триває, — внесення може бути скасоване.
В обґрунтуванні також згадано епізод червневих переговорів у Стамбулі 2025 року, де українська сторона передала список із 339 дітей для повернення, а російська делегація на чолі з Володимиром Мединським відхилила вимогу, назвавши дії РФ “рятуванням” дітей.
Загальний висновок проєкту закону — у США є інструменти притягнення РФ до відповідальності, і визнання спонсорства тероризму застосують до РФ, якщо вона не змінить ситуацію з українськими дітьми.
Проєкт закону S.2918: що це за документ і на якому він етапі
Законопроєкт передбачає переведення всіх заморожених російських суверенних активів у розмірі приблизно 5 млрд дол. США, що знаходяться під юрисдикцією США, на рахунок з нарахуванням відсотків.
Ініціаторами виступили сенатори Шелдон Вайтгауз, Джим Ріш, Джинн Шагін, Чак Грасслі, Річард Блюменталь та Ліндсі Грем. Документ подали 19 вересня 2025 року. Станом на зараз його вже передали до Комітету із закордонних справ.
Мета — вдосконалити імплементацію чинного REPO Act (Rebuilding Economic Prosperity and Opportunity for Ukrainians Act), який закладає правові підстави для вилучення (репрофілювання) російських суверенних активів на користь України.
Законопроєкт формально відсилає до міжнародного консенсусу: до преамбули REPO Act. Та йдеться про те, що всі члени ЄС, включно з Бельгією, та всі, окрім однієї, держави G7 є учасницями ОБСЄ.
3 липня 2025 року Парламентська асамблея ОБСЄ одноголосно ухвалила Портуську декларацію, яка “закликає держави-учасниці ОБСЄ розблокувати повну вартість близько 300 млрд дол. США російських суверенних активів, репрофілюючи основну суму… для України доти, доки РФ не припинить агресію і не погодиться компенсувати збитки”.
Проєкт закону також змінює статус активів у правовій архітектурі REPO Act. Якщо раніше йшлося насамперед про конфіскацію і зарахування вилучених коштів до спеціального фонду (Ukraine Support Fund), то тепер пропонується дозволити президенту переказувати до цього фонду також активи, які ще не конфісковані, з єдиною метою — розмістити їх на відсотковому рахунку. Це дає можливість почати нарахування доходу на “знерухомлені” кошти ще до остаточних юридичних рішень щодо конфіскації.
Законопроєкт прямо зобов’язує Мінфін США інвестувати вільний залишок фонду в дохідні зобов’язання США або інструменти, гарантовані урядом США за основною сумою та відсотками. Нараховані відсотки й доходи від продажу таких паперів зараховуються назад до фонду, збільшуючи ресурс для України. Президент має забезпечити запуск цього механізму не пізніше ніж за 45 днів від набуття законом чинності.
Щоб кошти “не пролежували”, проєкт вводить квартальні зобов’язання: щонайменше 250 млн доларів кожні 90 днів із фонду має бути спрямовано на допомогу Україні. Якщо залишок у фонді менший за 250 млн доларів Держдеп може перерахувати весь залишок.
Окремим розділ вводить секцію 109 — “Engagement with Foreign Countries”. Він передбачає два звіти президента до Конгресу:
- за 90 днів — по “covered countries” (Австралія, усі члени G7 та ЄС, окрім США): обсяги російських суверенних активів у кожній країні, їхній статус (заморожені/заблоковані/знерухомлені) та чи нараховуються відсотки;
- за 270 днів — аналогічний звіт по інших державах, що не входять до переліку “covered countries”.
Звіти подають у відкритому форматі з можливістю закритого додатка. Паралельно Держдеп (у координації з Мінфіном США) має протягом 30 днів розпочати системні дипломатичні консультації з урядами “covered countries”, наполягаючи, щоб вони щокварталу репрофілювали не менше 5% російських суверенних активів, що перебувають у їхній юрисдикції, на користь України.
У практичній площині S.2918 має три ефекти:
1. Часовий: кошти перестають “стояти” — вони або конфіскуються, або принаймні переводяться в дохідний режим, генеруючи відсотки.
2. Фінансовий: інструмент квартальних перерахувань мінімізує паузи між накопиченням у фонді й фактичним надходженням ресурсів Україні.
3. Міжнародний: США формалізують дипломатичний тиск на партнерів у ЄС, G7 та Австралії щодо системного та регулярного репрофілювання активів. Посилання на Портуську декларацію ПА ОБСЄ додає ваги політичному обґрунтуванню.
Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури
STOP China and Russia Act of 2025: санкції проти підтримки Китаєм “оборонки” РФ
У Сенат США внесли законопроєкт S.2657 Severing Technology Transfer Operations and Partnerships between China and Russia Act of 2025 (STOP China and Russia Act of 2025). Ініціатори — сенаторка Джинн Шагін і сенатор Джон Корнин. Документ зареєстрували 1 серпня 2025 року, він пройшов два читання і направлений до Комітету з міжнародних відносин.
Проєкт офіційно фіксує, що низка китайських компаній і посередників постачають Росії товари й технології, критичні для оборонно-промислової бази (ОПБ) країни, попри попередні санкції США. І саме підтримка КНР дозволяє РФ продовжувати війну проти України. У відповідь Штати панують перекрити фінансування та експорт зброї з Китаю до РФ і скоординувати свої контрзаходи з союзниками.
Через 90 днів після набуття чинності Президент США зобов’язаний запровадити обмеження проти іноземних осіб, які:
- є “особами КНР” або контролюються “особами КНР”;
- свідомо продають, надають або сприяють постачанню товарів чи послуг для Збройних сил РФ або ОПБ РФ.
Перелік чутливих позицій включає:
- верстати ЧПУ і пов’язані сервіси;
- мастильні присадки;
- нітроцелюлозу/деревну целюлозу;
- компоненти для виробництва порохів і вибухових речовин;
- волоконно-оптичні кабелі військового призначення і технології їх виробництва;
- передові сенсори.
Документ передбачає низку обмежень, серед яких:
- блокування активів і заборона будь-яких операцій з майном у юрисдикції США (на підставі IEEPA);
- візові заборони та анулювання чинних віз для причетних іноземців.
Крім того, документ закладає механізми імплементації (регуляції, ліцензії, накази) і штрафи за порушення. Є винятки для розвіддіяльності та правоохоронної діяльності США, міжнародних зобов’язань (угода про штаб-квартиру ООН, Віденська конвенція), а також окрема ремарка: ці санкції самі по собі не поширюються на імпорт товарів до США. Президент може на 90 днів (з продовженням) звільняти окремих осіб від санкцій, якщо це відповідає націнтересам США.
Окремо у проєкті закону йдеться про великі оборонні групи КНР. Не пізніше ніж через 90 днів після ухвалення закону президент має визначити, чи здійснюють такі корпорації КНР діяльність з постачання зброї/компонентів РФ або товарів з “чутливого” переліку.
Це стосується таких компаній:
- China North Industries Group,
- AVIC,
- CETC,
- China South Industries Group,
- CASIC,
- China General Nuclear,
- CNNC,
- China State Shipbuilding.
Якщо результати розслідування підтвердять факт співпраці з РФ у галузі “оборонки”, — проти них введуть блокувальні санкції та візові обмеження.
S.2657 формує жорсткий рамковий режим проти китайських постачань, що підживлюють оборонку РФ: додає обов’язкові персональні санкції за “чутливі” поставки, підводить під обмеження найбільші оборонні корпорації КНР і примушує виконавчу владу США до регулярної координації із союзниками. Ціль — системно підвищити ціну для будь-яких технологічних і фінансових каналів між Китаєм та російською військовою машиною.
Посол України у США Ольга Стефанішина зазначила, що у найближчому майбутньому запланований розгляд усіх трьох законопроєктів у Сенаті відповідно до розкладу, який визначив лідер Республіканської партії Джон Тун.
Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури