Це не про свободу — це про біль: що ховається за романтизацією ескорту
8 Квітня 18:20
РОЗБІР ВІД Зникнення української моделі в Дубаї оголило глибшу суспільну проблему — попкультурну нормалізацію проституції під гаслами свободи, краси та успіху. Історія 20-річної українки Марії Ковальчук, яку знайшли у лікарні Дубаю зі зламаними кістками та втраченим голосом після 10 днів зникнення, вийшла далеко за межі особистої драми. Вона відкрила двері до болючого запитання: чому сьогодні дедалі більше молодих жінок сприймають ескорт не як небезпеку, а як шлях до “успішного життя”?
Марія — уродженка Львова, модель, яка зникла в Дубаї після вечірки 9 березня. Її знайшли лише 19 березня в лікарні, у вкрай важкому стані: без телефона, документів, зі численними переломами. Вона перенесла три складні операції та досі не може говорити. Поліція розслідує справу як можливу торгівлю людьми — провадження відкрито за ст. 149 Кримінального кодексу України.
Що відомо про інцидент з моделлю в Дубаї?
Що сталося з Марією Ковальчук між цими датами — досі невідомо. Є версія про падіння з будівельного майданчика, яку озвучила поліція Дубаю. Втім, близькі дівчини вірять в інше — що Марія стала жертвою жорстокого поводження, а можливо — сексуального рабства.
Подруга моделі розповіла росЗМІ, що 9 березня Марія відвідала вечірку і познайомилася з двома чоловіками, які назвалися представниками модельного бізнесу. Наступного дня вона повідомила матері, що залишиться у них на ніч. 11 березня Марія мала вилітати до Таїланду, але зв’язок із нею зник. 19 березня дівчину знайшли в лікарні у важкому стані – без телефона та особистих речей. За словами її матері, у Марії численні переломи, вона перенесла три операції та не може говорити.
Пізніше у справі української моделі Марії Ковальчук з’явилися нові тривожні подробиці. Анонімний очевидець, який, за його словами, перебував у медзакладі під час госпіталізації дівчини, стверджує, що стан дівчини свідчив не лише про падіння, а й про можливе жорстоке поводження. Про це пише пише OBOZ.UA. Цю інформацію наразі неможливо підтвердити. Коментар був наданий анонімно російським медіа. За словами “інсайдера”, тіло Ковальчук було вкрите забоями, які не характерні для падіння з висоти. Тож версію, що 20-річну дівчину, можливо, били та принижували протягом тривалого часу – відкидати не варто.
“Поліція замітає сліди. Мій друг, який працює у тій самій лікарні, де лежить Ковальчук, бачив на власні очі, що коли її привезли, у неї рот був у дубайському шоколаді, а зуби складені, як це висловитися, у її “Біркін” (сумка бренду Hermès. – Ред.)”, – заявив “інсайдер”.
Водночас мати потерпілої відмовлялася давати будь-які коментарі до закінчення слідства.
“Є назва готелю, де її бачили. І є передостаннє місце проживання – теж готель. Є припущення, що вона ходила на вечірку. Але промоутер, який організовував ці вечірки, її не бачив. Сьогодні Машу знайшли в лікарні у важкому стані. Вона без документів, без телефону, без нічого. Три операції вона перенесла. І вона не може говорити”, – розповідала раніше жінка.
Востаннє Марію бачили 9 березня на вечірці з двома чоловіками, які нібито представляли модельне агентство. У МЗС повідомляють, що слідство триває, а представники консульства підтримують зв’язок із родиною дівчини.
Що відомо про життя Марії Ковальчук?
Марія Ковальчук позиціонує себе моделлю, однак у її соцмережах можна знайти фотографії еротичного характеру. Вона веде діяльність на платформі, популярній серед зірок порноіндустрії, OnlyFans. У 2023 році дівчина стала відома українській аудиторії через скандал, що розгорівся навколо її найкращої подруги – росіянки Ангеліни Дорошенкової. Вона потрапила у заголовки медіа, адже хотіла приїхати до Львова.
Втім, інцидент — привід глибше замислитися: чому дівчата, які демонструють відверті фото та говорять відкрито про секс, автоматично потрапляють у зону ризику? Безперечно, жоден характер публікацій не виправдовує можливі злочини. І жодна модель не повинна зникати безвісти, а потім з’являтися у лікарні.
Питання, яке ми маємо ставити собі: чому такі історії повторюються? Чому платформи, де молоді жінки шукають спосіб заробітку, стають потенційними пастками? І чи готове суспільство не лише споживати красиву картинку, але й захищати тих, хто за нею стоїть?
«Гламур проституції — це ілюзія»: психологиня про те, чому дівчата романтизують ескорт
Психологиня, тренерка, викладачка, членкиня “Української психологічної асоціації” та “Української спілки психотерапевтів” Ольга Рудяка-Петриченко трактує романтизацію проституції та ескорту, як складне соціально-психологічне явище, яке виникає на перетині декількох важливих процесів: викривленої самооцінки, пошуку безпеки та визнання, впливу соціальних наративів, а також адаптації до травматичного досвіду. Та відповідає на низку важливих запитань в ексклюзивному бліц-інтерв’ю для «Комерсант Український».
- Чому дівчата можуть це сприймати як щось привабливе?
У молодому віці ідентичність ще не є стабільною, а потреба у швидкому визнанні, фінансовій незалежності чи навіть елементарному захищеному просторі може переважати над раціональною оцінкою ризиків. Сучасна культура часто транслює спрощений або “гламуризований” образ жінки, яка “контролює” ситуацію, “використовує свої ресурси” та нібито залишається незалежною.
У психології це можна розглядати як когнітивне спотворення (звичка мислити в певному ключі, іноді – далекому від логіки), коли позитивні моменти (гроші, подорожі, подарунки) гіперболізуються, а негативні (об’єктивація, втрата особистих кордонів, психологічна травматизація) – витісняються, наголошує психологиня.
- Що саме романтизується?
Часто романтизується не сам процес проституції, а ілюзія “легкого життя”, зовнішнього блиску, уваги, інтимної влади над чоловіками. У психологічному вимірі це може бути пов’язано з незадоволеними афективними, або іншими потребами: потребою у любові, прийнятті, стабільності, яку особа намагається компенсувати через комерціалізацію інтимних стосунків.
- Чому це небезпечно?
З психологічного погляду, об’єктивація власного тіла — коли особа починає сприймати себе лише як
засіб задоволення інших — знижує самоцінність, викликає хронічне емоційне напруження, тривожність тощо, а згодом, під гнітом накопиченого негативного досвіду — можливі депресія, психічні розлади тощо, наголошує Ольга Рудяка-Петриченко
- Чому саме зараз це поширено?
Значну роль відіграє вплив соцмереж і трендів, у яких ескорт-діяльність часто подається як “успішний кейс”. Також присутнє соціальне нормування через повторювані образи та історії, де відсутні критичні наслідки, що призводить до зниження настороженості.
- Що може допомогти?
Попередження романтизації проституції та ескорту потребує глибокої освітньої та психотерапевтичної роботи:
- розмов про емоційні кордони, самоцінність, травму;
- підтримки безпечного середовища для молодих жінок, де вони можуть реалізувати свої потреби у визнанні й самоповазі в інший спосіб;
- розвінчання міфів через особисті історії, які чесно описують наслідки такого досвіду.
У підсумку, романтизація проституції — це не прояв “вільного вибору”, а часто реакція на психологічні травми, брак ресурсів і соціальні викривлення, які маскуються під зовнішню привабливість, резюмує психологиня. Завдання суспільства та, звичайно, психологів — не засуджувати, а розуміти механізми й допомагати знайти альтернативні шляхи до самореалізації, які не травмують і не знецінюють особистість.