У Росії насувається криза з авіапаливом
4 Листопада 15:27
Слідом за кризою на ринку бензину, де після ударів по нафтозаводах виник дефіцит, а оптові ціни з початку року злетіли на 40-50%, проблеми в Росії можуть виникнути на ринку авіапалива. Про це заявив Максим Дьяченко, керуючий партнер і член правління компанії “Пролеум” – найбільшого приватного постачальника нафтопродуктів у Росії, передає «Комерсант Український» з псиланням на російскі пропагандистські ЗМІ.
Щоб розв’язати кризу з виробництвом нафтопродуктів, уряд РФ пом’якшив вимоги до НПЗ. Зокрема, зимове дизпаливо тепер можна виробляти, змішуючи літнє дизпаливо з гасом. А це створює ризик різкого зростання ціни на авіапаливо, що, у свою чергу, несе ризики для авіації, попереджає Дьяченко.
Загрозу ринку бачать в уряді. На нараді у віце-прем’єра Олександра Новака, за словами джерела ЗМІ, обговорювалася можливість директивно обмежити зростання цін на авіагас на біржі. Наразі такі обмеження введені для бензину: заявку на його покупку не можна виставляти за ціною вищою, ніж на 0,01% від поточних ринкових котирувань.
На відміну від бензину, оптові ціни на авіагас зараз нижчі, ніж на початку року – 79650 тисяч рублів за тонну проти 82412 рублів. Втім, з вересня авіапаливо дорожчає – на 11% за 2 місяці, або 8 тисяч рублів за тонну.
Ціни на бензин Аі-92 з січня до кінця жовтня злетіли на 42%, а на Аі-95 — на 49%. Проте минулого тижня котирування несподівано впали більш ніж на 10%. 1 листопада бензин Аі-92 коштував на біржі 65,2 тисяч рублів за тонну, а Аі-95 – 72,96 тисяч рублів.
На піку бензинової кризи різниця між ціною палива в наявності та біржовою ціною досягала 40%, що збільшило попит на біржові партії до аномальних значень, розповідає Дяченко.
«Ключовий та головне джерело зростання цін — дефіцит товару», — наголошує він. Після нальотів безпілотників на НПЗ, які торкнулися щонайменше 30 заводів по всій країні, обсяги нафтопереробки в Росії впали на 10%, до 4,86 млн барелів на добу, за оцінкою аналітиків OilX. Порівняно з довоєнним 2021 роком, нафтокомпанії втратили 14% виробництва, обсяги якого стали найнижчими принаймні за останні 6 років.