Удари дронів і дефіцитний бюджет рф: чому в “ЛНР” немає бензину

10 Вересня 13:02
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Паливна криза, що спалахнула в росії після атак дронів на найбільші нафтопереробні заводи, зачіпає окуповані регіони України. У так званій «Луганській народній республіці» на АЗС зафіксовано тимчасову відсутність бензину марок АІ-92 та АІ-95. Про це ще 31 серпня повідомило місцеве «Мінтопенерго», інформує «Комерсант Український».

У відомстві пояснили зникнення пального «перебоями в постачаннях», зменшенням запасів у постачальників ГСМ та «підвищеним попитом», який спостерігався протягом останніх тижнів.

З нестачею бензину зіткнулися також Забайкалля та Крим, де влада повернулася до радянської практики продажу пального за талонами. Дефіцит з багатогодинними чергами виник у Примор’ї, а на Курильських островах продаж бензину взагалі зупиняли.

За підрахунками Reuters, станом на 26 серпня російські нафтовики втратили 17% потужностей НПЗ через атаки дронів, які зачепили щонайменше 10 заводів і призвели до повної зупинки принаймні п’яти — Новокуйбишевського, Саратовського, Волгоградського, Сизранського та Куйбишевського. Також половину потужностей зупиняв завод «Роснефті» в Рязані, що постачає пальне столичному регіону.

Доля Новошахтинського НПЗ у Ростовській області залишається неясною — він горів п’ять днів після атаки БПЛА. Загальний обсяг простою потужностей НПЗ у серпні встановив історичний рекорд — 6,4 млн тонн, або 23%. Біржові ціни на бензин у серпні переписали рекорди: 72,6 тис. рублів за тонну «Регуляр-92» і 82,2 тис. рублів за тонну «Преміум-95». З початку року вони зросли на 40-50%.

Однак прес-секретар Кремля Дмітрій Пєсков запевняє, що російський паливний ринок «стабільний», перебуває «під контролем» і «повністю забезпечений».

Що саме відбувається в росії з бензином? Чи справді окуповані українські території потерпають від цієї кризи чи не найбільше? «Комерсант Український» попросив оцінити ситуацію вітчизняних експертів.

Криза є, вона системна і повсюдна в росії

Економіст Олег Пендзин підкреслює, що криза охопила практично всю територію росії, за винятком великих міст на кшталт Москви та Санкт-Петербурга.

“А на сході російської федерації, у віддалених суб’єктах, взагалі не продають бензин фізичним особам – тільки по талонах підприємствам ЖКГ і промисловим підприємствам. Так що криза всюди, жахлива криза”,

– коментує він ексклюзивно для .

Таким чином, криза неминуче докотилася й до окупованих українських регіонів, як-от Луганщини, де фіксуються перебої в постачаннях і підвищений попит.

Пендзин прямо пов’язує кризу з атаками і нагадує уже стандартну оцінку у 17% знищеної переробки.

Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури

Причини кризи: удари дронів, бюджетний дефіцит, державне регулювання

Експерт з питань енергетики Володимир Омельченко зауважує, що окрім українських ударів є й інші фактори, які “доклалися” до паливної кризи в рф. І одним з ключових чинників є стандартна російська звичка до державного регулювання цін.

«В росії ціни контролюються державою, регулюються на певній межі, і для нафтових компаній надається компенсація в різниці цін. Це важливий чинник, оскільки зараз державний бюджет росії не здатен підтримувати цей контроль через великий дефіцит»,

– пояснює експерт ексклюзивно для .

В умовах дефіциту бюджету механізм державного відшкодування почав “пробуксовувати”, що зовсім не подобається виробникам.

“Оскільки в росії дефіцит бюджету вже сягнув 6 трильйонів рублів, то у них немає чим компенсувати. Відповідно, нафтовим компаніям вигідніше експортувати нафтопродукти і нафту, ніж реалізовувати їх на внутрішньому ринку. Це важлива причина”,

– переконаний Омельченко.

Специфіка окупованих територій: «третьосортні» райони для росії

Що ж до окупованих росією українських територій, то тут взагалі немає чому дивуватися, переконані експерти. Адже це ті території, про які росія подбає в останню чергу.

“Луганськ, Донецьк, взагалі окуповані регіони для росіян – це третьосортні регіони, там живуть третьосортні люди. Вони по остаточному принципу туди направляють паливо і взагалі інвестиції, інфраструктуру. Тому там проблеми не тільки з нафтопродуктами, але і з водою. Тому що росія розглядає ці території як третьосортні”,

– вважає Володимир Омельченко.

Висновки

Якщо дефіцит пального і талони на бензин будуть в рф “стабільними”, як каже Пєсков, то нас це цілком влаштовує. А економісти та експерти в галузі енергетики одностайні: паливна криза в росії є системною, і торкнулася вона цілої низки контрольованих росією регіонів – від окупованих українських земель до віддалених територій рф.

У підсумку, можна спрогнозувати продовження кризи, якщо не усунути її корінні причини: відновлення потужностей НПЗ, стабілізацію бюджету та перегляд пріоритетів постачань. А ці фактори є занадто системними, щоб з ними швидко впоратися. Заяви російської влади про «контроль» ситуації є безумовно перебільшеними, а реальність — дуже неприємною для багатьох російських і окупованих рф регіонів.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Остафійчук Ярослав
Редактор

Читають зараз