Україна відкриває атомну енергетику для приватного бізнесу: що змінить закон про ММР

10 Жовтня 17:08

В Україні хочуть дозволити приватним компаніям будувати малі атомні станції. Про це повідомляє «Комерсант Український» із посиланням на інформацію від Комітету з питань енергетики та ЖКП. 

Там 9 жовтня відбулася презентація відповідного проєкту закону. На заході були присутні представники Посольства США, Великої Британії,  Франції, Представництва Європейської Комісії, а також представники Міненерго, НКРЕКП, Енергоатому, Держатомрегулювання, Укренерго, ДТЕК, профільних асоціацій та промислових компаній.

Голова профільного підкомітету Анатолій Костюх пояснив: ці проєкти фінансуються коштом американського бюджету, і вони направлені на дві площини. Це може бути пропрацювання впровадження малих модульних реакторів, як на підприємства ТЕС, які працюють зараз на вугіллі в рамках нашої декарбонізації. І другий напрямок цієї роботи – це можливість впровадження малих модульних реакторів на великих підприємствах, енергоємних підприємствах, які споживають багато електричної енергії. 

А запропонований законопроєкт створює базу для розвитку малих модульних реакторів в Україні — як технологічної, так і інвестиційної платформи. Його мета — модернізувати енергосистему, забезпечити енергетичну незалежність і залучити приватний капітал до галузі, що традиційно була монополізована державою.

Що таке малий модульний реактор (ММР): основні характеристики 

  • Поставка у вигляді модулів, заводська збірка.
  • Пасивні системи безпеки.
  • Потужність: 300 – 470 МВт.
  • Маневровість — не менше 20% від номінальної.
  • Термін будівництва — 3 5 років.
  • Вартість ($/kWe) — 6000 – 12000 (або 2000 – 3000 при переобладнанні ТЕС).

Він здатний розв’язати такі проблеми української енергетики як декарбонізація, заміна ТЕС, централізоване теплопостачання, виробництво водню, опріснення води, балансування енергосистеми.

Серед переваг ММР — швидке будівництво та запуск. Модулі виробляються на заводі, доставляються готовими модулями й швидко монтуються на місці. Це скорочує час і витрати на будівництво в порівнянні з великими АЕС.

Крім того, нові модулі можна додавати поступово, як конструктор LEGO. Реактори можливо встановлювати на місці старих ТЕС чи ТЕЦ, а також у віддалених районах із обмеженими електромережами.

ММР також оснащені автоматичними системами захисту, що самостійно зупиняють реактор у разі аварії без участі людини.

Серед інших позитивних характеристик ММР виділили:

  • Екологічність. Виробництво чистої енергії без викидів CO₂ допомагає виконувати міжнародні кліматичні зобов’язання України.
  • Економічну ефективність. Заводське виробництво зменшує витрати, а менші розміри дозволяють використовувати існуючу інфраструктуру.
  • Можливість залучення приватних інвестицій. Прозорі правила створюють умови для участі приватного бізнесу у будівництві та експлуатації ММР.

Читайте також: Галущенко: В Україні можуть з’явитися приватні атомні електростанції

ММР у світовій енергетичній практиці

Варто згадати такі проєкти, як BWRX300. Будівництво перших чотирьох ММР вже розпочалося в Канаді. 

Якщо ми говоримо про Польщу, то про ці технології вже приватна компанія визначила і затвердила сім ділянок для будівництва майбутніх ММР. Загалом, там заплановано побудувати 30 таких реакторів. 

Також потрібно звернути увагу на такі проєкти:

  • Rolls-Royce SMR (Велика Британія): державна підтримка; плани для Чехії й Швеції.
  • NuScale VOYGR (США): Румунія — шість ММР у Doicești; підготовчі роботи.
  • SMR-300 (США): Україна — угода “Енергоатому” з Holtec щодо виробництва компонентів ММР.
  • NUWARD (Франція): Проєкт у списку ЄК для підтримки.
  • Natrium (США): Демонстраційна установка у Вайомінгу, на місці колишньої ТЕС.

Які законодавчі зміни потрібні Україні, аби бізнес міг будувати ММР

Сьогодні передпроєктний девелопмент — тобто пошук і вивчення потенційних майданчиків під будівництво, підготовка техніко-економічних обґрунтувань — потребує ліцензування, що знижує зацікавленість інвесторів.

Також чинне законодавство зобов’язує подавати одразу три альтернативні майданчики для будівництва атомних установок, що не відповідає специфіці ММР.

Запропоновані зміни:

  • Скасування обов’язкового ліцензування передпроєктного девелопменту для ММР.
  • Відміна вимоги подавати три альтернативні ділянки.
  • Спрощення перепрофілювання старих ТЕС і ТЕЦ у ядерні об’єкти — без повторного введення в експлуатацію допоміжних споруд, що залишилися від попередніх об’єктів.
  • Дозволити приватну власність на ядерне паливо, що використовується у ММР.
  • При цьому зберегти державну монополію на зберігання, перероблення та поводження з радіоактивними відходами.

Нові правила гри: приватні інвестори зможуть будувати та керувати малими реакторами

Голова профільного підкомітету Анатолій Костюх під час презентації законопроєкту наголосив на наступному: 

На сьогодні ця сфера (енергетична, — ред.) досить таки зарегульована, і вона, як би так сказати, не прийнятна для приватного інвестора, приватних інвестицій світових, тому це потрібно змінювати. І в нас є шляхи цього вирішення. У цьому законопроєкті ми там пропонуємо  шляхи вирішення, — сказав він. 

Перше рішення — це створити оновлену модель оператора ядерної установки з вільним ринком експлуатаційних організацій. 

Друге — спростити розробку та затвердження проєктів будівництва, врегулювати право приватної власності на паливо для ММР, і при цьому залишити за державою монополію на управління радіоактивними відходами і їх сховищами. 

Коли ми зазначали про оновлення моделі оператора ядерної установки, то які перед нами виклики постали? Тобто нині закон не передбачає вільного вибору операторів установок, — пояснив Костюх.  

У всіх, без виключення випадків, операторів призначає Кабінет міністрів України. Також є обов’язковість власності на ядерну установку, що обмежує коло операторів. По факту, на сьогоднішній день оператором може бути виключно сам власник ядерної установки. Щоб усунути цей суперечливий момент, Костюх пропонує наступне: 

Оновити дефініцію експлуатаційної організації, тобто оператора, ядерної установки, виключивши обов’язковість призначення оператора Кабінету міністрів України. 

Визначити право власників приватних ММР самостійно обирати операторів установок з-поміж ліцензованих гравців, яких буде ліцензувати ДІАР. Для ядерних об’єктів державної власності оператора призначатиме Кабінет міністрів України. Ліцензування діяльності операторів залишається обов’язковим, згідно з всіма нормам і викликам. 

Коли ми говоримо про спрощення розробки та затвердження проєктів будівництва в цьому законопроєкті, то зараз передпроєктний девелопмент, це пошук та вивчення потенційних майданчиків, початково-технічне і економічне обґрунтування вимагає обов’язкового ліцензування, що зменшує зацікавленість на нашу думку інвесторів, — пояснив Костюх.

За його словами, наразі в українській законодавчій базі зберігаються застарілі вимоги, які недоцільні для проєктів з перепрофілювання ТЕС та ТЕЦ на ММР, тобто вимога одночасно приймати в експлуатацію весь комплекс обладнання та споруд на території об’єктів ядерної енергетики, разом із об’єктами виробничого і побутового призначення. 

Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури

Які шляхи вирішення? Скасувати ліцензування передпроєктного девелопменту для ядерних установок з ММР, скасувати обов’язок подавати три альтернативні ділянки для будівництва ядерних установок з ММР, спростити можливість перепрофілювання існуючих майданчиків ТЕЦ у майданчики АЕС з ММР, прибирати необхідність повторно приймати в експлуатацію вже побудовані на майданчику об’єкти, які залишились у спадок від ТЕЦ.

Наступні кроки та запрошення до співпраці

Надалі аби успішно впровадити ММР для задоволення енергетичних потреб України, у профільному комітеті планують почати роботу над уніфікацією нормативно-правової бази та процесів ліцензування ММР. Крім того, планують створити цільові механізми фінансування та залучення інвестицій.

Також найближчим часом необхідно буде створити умови для підготовки висококваліфікованого персоналу для експлуатації ММР та об’єднати зусилля міжнародних партнерів, інвесторів, технологічних компаній та інституцій для співпраці у сфері ММР з метою посилення стійкості енергетичного сектора.

Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз