«Укрзалізниця» готує масштабну оптимізацію: продаж активів, скорочення штату і «роздержавлення» лікарень
7 Листопада 21:56
Державна компанія «Укрзалізниця» планує позбутися непрофільних активів — таких як лікарні, водогони чи зайві депо — у межах масштабної програми оптимізації.
Про це заявив голова правління компанії Олександр Перцовський під час розмови з журналістами, повідомляє hromadske, передає «Комерсант Український».
Мета — досягти економічного ефекту близько 17 млрд грн до 2026 року.
“17 мільярдів гривень — це річний ефект 2026 року. Дуже амбітна ціль… Реалістично, дай Бог, вийти на 80–90%”, — сказав Перцовський.
Що саме планують оптимізувати
За словами керівника УЗ, програма включає кілька напрямів:
- продаж брухту;
- передачу непрофільних активів, зокрема лікарень, комунальних мереж і водогонів;
- скорочення адміністративного персоналу;
- об’єднання регіональних залізниць.
Лікарні передають у систему МОЗ
Відомчі медзаклади “Укрзалізниці” передають новим власникам — у співпраці з Міністерством охорони здоров’я.
За словами Перцовського, ідеться не про закриття, а про збереження медичного профілю та персоналу:
“У Харкові одна лікарня стає Центром серця, інша у Львові вже стала університетською лікарнею. Вони зберігають профіль і персонал, просто переходять до тих, хто має займатися медициною”, — пояснив він.
Комунальні об’єкти — у громади, але не всі хочуть брати
Серед непрофільних активів компанії — водогони та інфраструктура комунального типу.
Їх намагаються передати на баланс місцевих громад, але, за словами Перцовського, часто міста не готові брати ці об’єкти:
“Їх влаштовує, коли залізниця цим займається”, — додав керівник УЗ.
“Укрзалізниця” залишається одним із найбільших боржників серед держкомпаній
Зовнішній борг компанії перевищує 1 мільярд доларів.
Окрім того, влітку компанія оголосила тендер на пошук міжнародного юридичного радника, який має супроводжувати її у «надскладному процесі» врегулювання заборгованості.
Водночас уряд виділив державне фінансування для компенсації збитків від пасажирських перевезень: у 2025 році залізниця отримає 13 мільярдів гривень, а у 2026-му — ще 16 мільярдів.