“Укрзалізниця” на межі: хто і як довів компанію до системної кризи

29 Жовтня 17:23
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

“Укрзалізниця” — стратегічна артерія країни, без якої зупиниться не лише економіка, а й військова логістика. Проте сьогодні компанія стоїть на межі системного колапсу. Відсутність фінансового плану, кадровий хаос, зруйновані ланки управління, неконтрольоване зростання тарифів і хронічна неефективність — усе це створює реальну загрозу не лише бізнесу, а й національній безпеці.

Про кризу в УЗ, її причини та шляхи виходу з неї читайте в матеріалі «Комерсант Український». Своїми оцінками діляться народні депутати, галузеві експерти й представники промисловості.

Бекграунд: від сподівань на реформу до системного паралічу

“Укрзалізниця” після 2014 року мала стати символом очищення державного сектору. Зміна менеджменту, запровадження наглядових рад, прихід незалежних директорів — усе це сприймалося як крок до реформ. Але, як визнають учасники ринку, за десять років компанія так і не позбулася своєї “корупційної легендарності”.

Фінансовий вакуум та управлінський параліч

Народна депутатка Оксана Савчук наголошує: проблема починається з елементарного — відсутності фінансового плану.

Потрібно прийняти фінансовий план УЗ на 2025 і 2026. Бо відсутність фінансового плану породжує неефективність середньої ланки менеджерів, яка не можуть вчасно провести перші роботи чи закупки, — вказує політикиня.

За її словами, компанія фактично залишилася без стабільного управлінського ядра:

Сьогодні із 6 осіб залишилось 3. І то ці фахівці більше по “Укрпошті”, а фахівці-залізничники переведені у статус радників.

Окрім того, Савчук звертає увагу на хибність кадрової політики та короткострокові контракти:

Хороші фахівці не готові йти працювати на контракти терміном від 3-х до 12 місяців. Потрібно запровадити контракти довшого терміну. Хоча б 3 роки, — пропонує нардепка.

І додає: Уряд має перестати робити ставку на “ручних менеджерів”, бо ціна помилок у воєнний час занадто висока:

Голова правління УЗ має бути фахівцем, бо виклики з безпеки надсерйозні. Непрофесійна особа може погіршити й так непросту ситуацію… Вже і так Кабмін затягнув з наглядовою радою, і це вплинуло на відсутність фінансового плану і як результат — на погіршення роботи.


Каленков: “Легендарна корупційна компанія”, що спалює гроші

Президент об’єднання “Укрметалургпром” Олександр Каленков формулює свою оцінку щодо ефективності роботи УЗ ще жорсткіше:

Ця ситуація не сьогодні з’явилася, ця ситуація в “Укрзалізниці” вже протягом кількох років, скільки ми знаємо “Укрзалізницю” — це така легендарна корупційна компанія, в якій згорають дуже багато грошей.

Він нагадує, що після 2014 року всі чекали на реформу, але:

За останні 10 років практично нічого не змінилося… “Укрзалізниця”, як була непрозора структура, яка своєю неефективністю спалює гроші, так і залишилася, — вважає експерт.

Каленков називає ключову структурну проблему – вимушене субсидування пасажирських перевезень коштом вантажних.

У цьому році очікується, що від пасажирських перевезень “Укрзалізниця” отримає десь 7 мільярдів гривень. А витратить понад 30 мільярдів. Це не бізнес, — додає він.

При цьому держава, замість того щоб дотувати збитковий сегмент, просто дозволяє компанії підіймати тарифи на вантажоперевезення, чим фактично карає промисловість:

Тарифи підіймалися з 2022 року, потім ще влітку — на 70%. Уже зараз тарифи УЗ вищі, ніж у країнах Східної Європи. Це робить українську продукцію неконкурентоспроможною… “АрселорМіттал” через політику тарифів УЗ розглядає можливість суттєвого зменшення виробництва. Це 5% всього вантажообігу “Укрзалізниці”. І вона може це втратити, — пояснює експерт.


“Ситуація критична”: попередження для бізнесу

Зараз ситуація не просто важка — ситуація критична. Якщо держава не втрутиться, ми можемо втратити не тільки велику частину бізнесу, який користується УЗ, а й саму Укрзалізницю також, — попереджає Каленков.

Він прямо вказує, хто має відповідати:

Головний акціонер компанії — держава в особі Кабінету міністрів… Кабмін приймає кадрові рішення, фінансові рішення, затверджує фінплан. У нього є всі повноваження, щоб навести лад.

І додає, що саме Кабмін і Міністерство інфраструктури повинні закрити дефіцит пасажирських перевезень (понад 24 млрд грн), публічно розкрити фінплан і дати оцінку діям менеджменту та Наглядової ради компанії (склад якої оновився цьогоріч мінімально, — ред).

“Захмарні зарплати, нуль ефективності” — парламентський контроль без впливу

Член парламентського Комітету з питань транспорту та інфраструктури Микола Величкович підтверджує: криза в “Укрзалізниці” це не наслідок війни, а результат багаторічної бездіяльності.

За його словами, компанія так і не реалізувала жодну з оголошених структурних реформ.

Дуже багато часу було втрачено в пусту в попередні роки, і якихось суттєвих реформ в Укрзалізниці не відбувалося… Було оголошено про роз’єднання УЗ на кілька частин — тяга, пасажирські, вантажні перевезення, інфраструктура. Але жодна реформа не завершена. Почалося — і не закінчилося, — каже політик.

Величкович жорстко критикує роботу Наглядової ради, яка, попри високі зарплати, залишається фактично поза контролем парламенту.

Наш комітет скільки разів намагався зустрітися з Наглядовою радою… Повне ігнорування. Захмарні зарплати членів Наглядової ради, а ефективності — не бачимо, — каже він.

І додає, що “це питання відповідальності безпосередньо Кабінету міністрів. Це їхня відповідальність повністю”.

Експерти та профільні політики переконують, що “Укрзалізниця” більше не може існувати у нинішній управлінській моделі.

Без чіткої фінансової політики, відповідальної Наглядової ради, довгострокових контрактів для менеджменту та прозорої державної підтримки пасажирського сектору система розвалиться.

Усі експерти, з ким говорила редакція, вказують на те, що Кабінет Міністрів — не просто головний акціонер. Він є тим, хто має політичну та юридичну відповідальність за виживання стратегічної компанії, яка досі залишається найбільшою державною монополією країни.

На початку жовтня Кабінет міністрів України затвердив оновлений склад Наглядової ради “Укрзалізниці”.

До неї увійшли четверо незалежних членів:

  • Ельжбета Єва Беньковська (Польща) — колишня міністерка інфраструктури Польщі та єврокомісарка;
  • Гепард Хафер (Німеччина) — експерт з логістики, працював у “Deutsche Bahn”;
  • Максим Мокляк — колишній в.о. керівника Державної фіскальної служби у 2015 році;
  • Анатолій Амелін — підприємець, співзасновник “Українського інституту майбутнього”.

Представниками держави стали:

  • Давид Ломджарія (Грузія) — голова наглядової ради “Укроборонпрому”;
  • Сергій Лещенко — колишній нардеп, колишній журналіст;
  • Олександр Камишін — колишній голова правління “Укрзалізниці”, колишній міністр стратегічних галузей промисловості (продовжує працювати, його призначили у 2024 році).

Тільки 28 жовтня стало відомо також, що Наглядова рада “Укрзалізниці” переобрала своїм головою Гепарда Хафера, а заступником голови наглядової ради — Сергія Лещенка.

Додамо, що премʼєр-міністр України Юлія Свириденко нещодавно повідомила про те, що Уряд виділив додаткові кошти на захист і відновлення енергооб’єктів і “Укрзалізниці”. Вона обіцяла, що будівництво інженерного захисту критичної інфраструктури буде прискорене.

Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури

Мандровська Олександра
Редактор

Читають зараз