“Укрзалізниця” на межі зупинки: Лещенко в Раді попередив про подорожчання квитків

5 Листопада 11:23

Усі ресурси «Укрзалізниці» вичерпано, а фінансове становище компанії стає критичним. Якщо ситуація не зміниться, українська залізниця може повністю зупинитися. Про це заявив член Наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко під час виступу у Верховній Раді, інформує «Комерсант Український»

“Усі ресурси вичерпано — залізниця може зупинитися”

Під час доповіді у Верховній Раді він наголосив, що компанія втратила майже половину вантажних перевезень — 49%.

«Усі ресурси вичерпано. Скоро залізниця може повністю зупинитися. Треба рятувати», — наголосив Лещенко.

Він повідомив, що за дев’ять місяців 2025 року чисті збитки компанії склали 7,19 млрд грн, і без підтримки держави ситуація може стати критичною.

За словами Лещенка, для подальшого функціонування залізниці необхідна державна підтримка за рахунок коштів платників податків.

Державна підтримка і нові підходи до ціноутворення

Лещенко заявив, що цьогоріч уряд планує надати “Укрзалізниці” 13 млрд грн із державного бюджету, а у 2026 році — 16 млрд грн.

Водночас компанія шукає шляхи підвищення власних доходів. Одним із таких рішень стане впровадження динамічного ціноутворення — тобто зміни вартості квитків залежно від попиту.

«Планується, що ціни на квитки СВ і 1-го класу “Інтерсіті” зростатимуть у пікові періоди», — зазначив він.

Що таке програма “УЗ-3000”

Під час свого виступу Лещенко також презентував програму «УЗ-3000», яку розглядають як соціальну ініціативу.

За його словами, вона не потребує бюджетних витрат, а передбачає використання непроданих квитків у непікові сезони для соціальних перевезень.

«Їздити безкоштовно в піковий сезон неможливо. Але в періоди низького попиту частину непроданих місць можна використовувати як соціальну програму», — пояснив Лещенко.

Що відомо про УЗ-3000

Ініціатива, відома як “УЗ-3000”, є частиною ширшої програми “Зимової підтримки”, яку за дорученням президента Володимира Зеленського уряд має підготувати до 15 листопада.

Згідно з ідеєю, українці зможуть безоплатно подорожувати потягами на відстань до трьох тисяч кілометрів.

В “Укрзалізниці” пояснювали, що програма покликана допомогти людям зустрітися з рідними, відвідати військових або провести час із дітьми у відпочинкових таборах.

Водночас ініціатива викликала критичну реакцію і політиків, і експертів.  

Економісти, зокрема, наголошують на тому, що сама УЗ перебуває у критичній фінансовій ситуації. Компанія демонструє приголомшливі цифри дисбалансу: пасажирські перевезення приносять близько 7 млрд грн доходів, тоді як витрати на них перевищують 30 млрд грн.  Відповідно, потреба в дофінансуванні пасажирських перевезень поточного року складе 23–24 млрд, а наступного – 26 млрд грн. 

Як писав «Комерсант Український»Кабмін повинен вимагати звіт та переоцінку менеджменту “Укрзалізниці”.

Дзвенислава Карплюк
Редактор

Читають зараз