«Укрзалізниця» втрачає вантаж і прибуток: на скільки скоротять обсяги перевезень
10 Листопада 17:20
«Укрзалізниця» прогнозує подальше падіння вантажних перевезень у 2025 році — на 7% порівняно з минулим роком. Загальний обсяг скоротиться до 160 млн тонн, тоді як у 2024 році перевізник транспортував 173 млн тонн. Про це пише Інтерфакс-Україна, передає «Комерсант Український».
Згідно з прогнозом компанії, зростання у наступні два роки буде мінімальним — лише до 161–162 млн тонн, що означає стагнацію після кількох років спаду.
Що саме скоротять
Найбільше зниження очікується у ключових категоріях:
- Зерно та борошно — 31 млн тонн (мінус 22,5% від 2024 року).
- Будматеріали — з 35 млн тонн до 30–32 млн тонн.
- Кам’яне вугілля — мінус 17%, з 23 до 19 млн тонн.
- Руда та марганець — стабілізація на рівні 43–44 млн тонн, але з подальшим зниженням до 42 млн тонн у 2027-му.
Частково компенсувати втрати компанія сподівається за рахунок інших видів вантажів, обсяги яких планують збільшувати приблизно на 1 млн тонн щороку.
Що відомо про фінансовий тиск
За даними «Інтерфакс-Україна», у 2021–2025 роках вантажопотік УЗ скоротився на 49% — з 315 млн тонн до 160 млн.
Падіння відбилося і на прибутковості:
- 2024 рік — 20,4 млрд грн прибутку,
- 2026 рік — очікувано 3,2 млрд грн,
- 2027 рік — збитки 4,8 млрд грн.
Компанія пояснює це фіксованими тарифами, які не змінювалися з 2022 року, попри те, що індекс цін виробників зріс на 69%.
Нагадаємо, що під час доповіді у Верховній Раді член Наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко наголосив, що усі ресурси «Укрзалізниці» вичерпано, а фінансове становище компанії стає критичним. Якщо ситуація не зміниться, українська залізниця може повністю зупинитися.
Він повідомив, що за дев’ять місяців 2025 року чисті збитки компанії склали 7,19 млрд грн, і без підтримки держави ситуація може стати критичною.
Паралельно триває масштабна оптимізація активів: скорочення 25% адміністративного персоналу, передача непрофільних лікарень і продаж надлишкового майна.
За словами голови правління Олександра Перцовського, УЗ намагається «втримати систему в русі», але без поступової індексації тарифів і реструктуризації боргів компанія ризикує залишитися збитковою вже у найближчі два роки.
Попри часткове відновлення після перших років повномасштабної війни, залізниця все ще перевозить удвічі менше вантажів, ніж у довоєнному 2021 році.
Також влада готує законодавчі зміни, які передбачають структурний поділ «Укрзалізниці» на кілька окремих компаній.