Ультиматум Трампа спрацював: Панама згортає співпрацю з Китаєм
3 Лютого 09:01
Панама оголосила про важливі зміни у своїх відносинах з Китаєм після зустрічі президента держави Хосе Рауля Муліно з Держсекретарем США Марко Рубіо. Про це повідомляє «Комерсант Український» з посиланням на CNN.
Ключовим результатом зустрічі стало рішення Панами не продовжувати участь у китайській ініціативі “Один пояс, один шлях”. Це особливо значуще рішення, враховуючи що Панама приєдналася до цієї ініціативи у 2017 році, одночасно розірвавши дипломатичні відносини з Тайванем на користь КНР.
У своїй заяві президент Муліно дослівно сказав:
“Я вважаю, що цей візит відкриває двері для побудови нових відносин… і спроби збільшити якомога більше американських інвестицій у Панамі”.
Панамська влада наразі проводить аудит портів біля Панамського каналу, якими керують китайські компанії. Більше того, уряд розглядає можливість дострокового виходу з китайського проєкту, не чекаючи закінчення поточного трирічного терміну угоди.
Це рішення виникло на тлі занепокоєння США щодо китайського впливу на Панамський канал – критично важливий об’єкт світової торгівлі. Держсекретар США Марко Рубіо раніше попередив про можливі заходи з боку США для захисту своїх інтересів, якщо ситуація з китайським контролем над каналом не зміниться.
Президент США Дональд Трамп, як завжди, не підбирав виразів, однак і не був дуже чітким.
“Китай керує Панамським каналом, який не був відданий Китаю, який був переданий Панамі безглуздо. Але вони порушили угоду, і ми збираємося забрати його назад, інакше станеться щось дуже потужне”,
– заявив Трамп напередодні.
Тим не менше, під час зустрічі американська сторона підтвердила визнання суверенітету Панами над каналом, що президент Муліно охарактеризував як частину “сердечної і шанобливої” зустрічі.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Панамський канал
Панамський канал – це стратегічно важливий судноплавний шлях, що з’єднує Тихий та Атлантичний океани через Панамський перешийок. Його довжина становить 81,6 км, з яких 65,2 км проходить сушею. Завдяки каналу морський шлях із Нью-Йорка до Сан-Франциско скоротився з 22,5 тис. км до 9,5 тис. км.
Перша спроба будівництва каналу була здійснена французькою “Загальною компанією міжокеанського каналу” в 1879 році, але закінчилась провалом та корупційним скандалом. У 1904 році до будівництва приступили США, які раніше підтримали відділення Панами від Колумбії в обмін на право побудувати канал. Будівництво тривало до 1920 року в надзвичайно складних умовах – через тропічний клімат, епідемії та обвали загинуло щонайменше 27,5 тисяч робітників із 75 тисяч задіяних у проєкті.
Після відкриття канал контролювався США до 31 грудня 1999 року, коли був переданий під управління уряду Панами. Всупереч початковим побоюванням, ефективність роботи каналу під панамським керівництвом не знизилась, а навпаки – покращилась завдяки модернізації та вдосконаленню операційних процесів.
У 2016 році завершилась масштабна модернізація каналу вартістю $5,25 млрд, що дозволило збільшити його пропускну здатність до 18,8 тис. суден на рік та можливість пропускати більші судна. Сьогодні канал забезпечує проходження близько 5% світової морської торгівлі та приносить Панамі понад 2,5 мільярда доларів щорічного доходу. У 2024 фінансовому році загальний дохід каналу склав майже 5 мільярдів доларів, попри виклики, пов’язані з посухою та обмеженнями судноплавства.
Чи справді Китай контролює Панамський канал?
Адміністрація Дональда Трампа заявляє, що Китай таємно встановив контроль над Панамським каналом і навіть має там військову присутність. Зокрема, Трамп стверджує, що китайські солдати були розміщені поблизу каналу, а панамська влада нібито терміново знімає китайські написи, щоб приховати масштаби китайського впливу. Однак ці звинувачення не підтверджені жодними доказами. Варто зазначити, що так звана “зона” навколо каналу, про яку говорять прихильники цієї теорії, була ліквідована ще в 1979 році, коли США передали контроль над територією Панамі.
Фактично з 2000 року Панамський канал повністю контролюється Панамською адміністрацією каналу, яка діє незалежно від урядів інших країн. Всі судна, що проходять через канал, керуються панамськими лоцманами, а рішення про управління каналом ухвалюються виключно панамською владою. Президент Панами Хосе Рауль Муліно під час пресконференції підкреслив, що США не надали жодних доказів китайської військової присутності в країні чи загроз для суверенітету Панами.
Один із головних аргументів прихильників версії китайського контролю — діяльність компанії Panama Ports, яка управляє портами на обох кінцях каналу. Вона є дочірньою структурою гонконзького холдингу CK Hutchison Holdings. Однак цей холдинг — міжнародна корпорація, що діє у 24 країнах, зокрема в США, Канаді та Великій Британії. Як стверджує CNN, головне, що Hutchison не має жодного контролю над самим каналом — її діяльність обмежується завантаженням і розвантаженням контейнерів, а також постачанням пального для суден. Крім того, окрім Hutchison Ports у Панамі працюють ще три інші портові компанії, які виконують аналогічні функції.
Після заяв Трампа панамська влада ініціювала аудит діяльності Hutchison Ports, аби розвіяти сумніви щодо її впливу на канал. Компанія, у свою чергу, заявила про повну відкритість та запросила держсекретаря США Марко Рубіо відвідати свої термінали. Однак Держдепартамент США не підтвердив, чи Рубіо прийме цю пропозицію.
Таким чином, на сьогодні немає доказів, що Китай контролює Панамський канал або має там військову присутність.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко