В Україні подорожчає пальне: чому зростання штучне і хто за ним стоїть

10 Листопада 14:55
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

На українському ринку пального очікується нове підвищення цін — дизель і бензин можуть подорожчати вже до кінця листопада. Однак аналітики енергетичного ринку попереджають — це спроба штучно розігріти ціни на ринку, де вже зараз існує змова великих гравців. «Комерсант Український» розбирався, наскільки подорожчає бензин і, чи є об’єктивні підстави для зростання цін на пальне.

Ціни на пальне в Україні можуть зрости вже до кінця року

До кінця 2025 року вартість пального в Україні може зрости щонайменше на 4 гривні за літр. Такий прогноз озвучив засновник групи компаній «Прайм» Дмитро Льоушкін в ефірі Lviv.Media.

За його словами, на внутрішній ринок пального впливають одразу кілька чинників — надлишок нафти у світі, дефіцит палива в Європі після ухвалення 19-го пакету санкцій проти росії, а також загальна геополітична напруга.

«Ми очікуємо у найближчий тиждень зростання на одну гривню і до кінця листопада теж буде зростання ще на одну гривню. Тобто, у листопаді я бачу дві гривні. Десь наприкінці грудня ми бачимо ще дві гривні подорожчання», — зазначив експерт.

Крім цього, Льоушкін додав, що додатковим чинником зростання цін стане наближення так званого «низького сезону», коли споживання пального традиційно знижується, а також очікуване підвищення акцизів із січня 2026 року.

Експерт: зростання цін — спланована кампанія для надприбутків

Енергетичний експерт Геннадій Рябцев у коментарі «Комерсант Український» заявив, що українські трейдери навмисно створюють ілюзію дефіциту і готують ґрунт для підняття вартості пального.

“Розповіді про спроби спровокувати підняття цін на ринку нафтопродуктів спостерігалися вже давно. Ці спроби обґрунтовувалися по-різному. То запровадженням якихось санкцій, які насправді мають бути запроваджені лише з наступного року. То припиненням постачання дизельного палива з якогось з портів Чорного моря. То під приводом затримок якихось на митниці. Все це, на мій погляд, є спланованою кампанією по збільшенню прибутків, які отримують зараз на ринку нафтопродуктів так звані системні оператори”, — пояснює експерт.

Рябцев наголошує, що ціни на пальне в Україні вже зараз завищені щонайменше на 5 гривень за літр. Це результат політики великих брендових мереж.

“Завдяки роботі цих мереж, так званих преміальних мереж, ціни на нафтопродукти в Україні вже станом на сьогодні є завищеними щонайменше на 5 гривень на літрі”, — додав експерт.

Нафта дешевшає, а пальне дорожчає

Якщо порівняти поточну вартість сирої нафти на світовому ринку (близько 62 доларів за барель) із роздрібними цінами в Україні, виходить, що українські трейдери закладають у розрахунок ціну, ніби нафта коштує 90 доларів.

“Тобто якщо спробувати, базуючись на роздрібних цінах в Україні, визначити вартість нафти, з якої мають бути вироблені такі нафтопродукти, то відповідно до цього розрахунку нафта має коштувати близько 90 доларів за барель. Тоді як вона коштує 62, якщо я не помиляюсь,” — пояснює Рябцев.

Експерт нагадує, що трейдери ще влітку скористалися інформаційним тлом навколо воєнних подій на Близькому Сході, щоб підняти ціни — і відтоді не поспішають їх знижувати:

“Тобто піднявши ціни влітку, пам’ятаєте, тоді Ізраїль воював з Іраном, там вони обмінювалися ракетними ударами, так от піднявши ціни в той час на цій хвилі немов би очікуваного дефіциту, трейдери так і зупинилися на цьому рівні, і впродовж усього літа і досі ніяким чином не реагували на те, що нафтові котирування знижувалися, і що знижувалася вартість нафтопродуктів на кордоні з Україною.

Маніпуляції “на митниці” — лише привід

Нещодавні розмови про затримки з розмитненням палива у румунському порту Констанца стали черговим приводом для спроб підняти ціни.

“А тепер під приводом того, що щось там хтось не може розмитнити в Констанції, вони намагаються переконати в тому, що від цього має залежати вартість нафтопродуктів по всій Україні” — каже експерт.

На думку експерта, теперішні прогнози про можливе подорожчання пального — не більше ніж спроба виправдати новий виток цінового зростання:

“Тому оці заяви – це спроба якимось чином придумати ще один привід для підвищення ціни, для збільшення надприбутків, які отримують ці компанії. Причому за погодженням з нашими офіційними структурами, тому що мені здається, що на цьому ринку відбувся так зване «захоплення регулятора»”

«Захоплення регулятора»: хто контролює ринок пального

За словами Рябцева, український ринок нафтопродуктів фактично залишився без дієвого регулювання.

“Мені здається, що на цьому ринку відбувся так зване «захоплення регулятора». Тобто ніхто не контролює їхню діяльність, вони встановлюють ціни як захочуть, а оскільки нафтопродукти є інфраструктурний товар, то ніхто не може відмовитися від закупівлі бензину і дизеля, тому вони крутять, вертять зі споживачами як завгодно”, — зазначає фахівець.

Таким чином, великі мережі користуються монопольним становищем і «грають» з цінами, перекладаючи ризики та надприбутки на споживача.

Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури

Дзвенислава Карплюк
Редактор

Читають зараз