Верховна Рада повернула незалежність НАБУ і САП, але залишила контроль СБУ

31 Липня 16:09
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Верховна Рада більшістю голосів (331 «за») ухвалила закон №13533, який повертає незалежність НАБУ і САП після критики з боку Заходу та протестів у низці українських міст. Раніше 263 парламентарі, зокрема 185 із фракції «Слуга народу», підтримали обмеження незалежності антикорупційних органів. Закон вже підписали голова парламенту та президент. Що змінилося у новому законі в роботі НАБУ та САП, які обмеження залишилися — дослідив «Комерсант Український».

Власне, НАБУ і САП тепер можуть зітхнути з певним полегшенням — процесуальна автономія, яку було втрачено, частково відновлена. Новий закон частково повертає процесуальну незалежність САП: відновлюється право прокурорів САП визначати підслідність, керувати групами та не допускати втручання Генпрокурора у справи НАБУ. Проте автономія самого НАБУ залишається частково обмеженою — допускаються перевірки та контроль з боку СБУ, а кадрові питання залишаються нереформованими.

Водночас, якщо попередній закон давав Генпрокурору необмежені повноваження — витребовувати матеріали розслідувань, надавати обов’язкові письмові вказівки детективам НАБУ, змінювати підслідність і передавати справи іншим органам — то за новим законом усе змінилося. Генпрокурор зберігає право витребовувати матеріали не у справах НАБУ, але більше не може втручатися в підслідність і впливати на розслідування НАБУ. Детектив НАБУ тепер виконує лише вказівки прокурора САП. Водночас подібні повноваження формально залишаються щодо інших органів.

Обшуки без рішення суду скасовуються. Відновлюється судовий контроль, і вводиться заборона обшуків без ухвали в антикорупційних справах.

Щодо кадрової політики, залишаються положення закону 12414, які скасували обов’язкові відкриті конкурси під час призначення прокурорів: допускаються призначення і звільнення без конкурсу, зокрема у зв’язку з реорганізацією. Новий закон конкурси не повернув, що залишається порушенням рішення КСУ № 11-р(ІІ)/2024 і європейських стандартів. Також збережена раніше ухвалена норма щодо перенесення розслідування за клопотанням родичів до місця їх проживання.

Новий контроль у новому законі

Але з’явилися і нові пункти, яких не було у 12414:

  • Поліграф і перевірки СБУ: кожні 2 роки — дослідження для працівників з допуском до держтаємниці, перша — масово протягом 6 місяців.
  • Обмеження виїзду співробітників НАБУ за кордон під час воєнного стану (лише службові відрядження).
  • Міжнародний розшук і повернення активів: активна роль НАБУ, ОГП, Мін’юсту та інших органів у процесі екстрадиції та повернення активів у 3-місячний термін.

Ці нові пункти викликають суперечки, адже яким би не був формальний статус, але над НАБУ з’являється контроль з боку СБУ, відзначають юристи. Закон №13533 вводить обов’язкову перевірку співробітників НАБУ і САП, які мають доступ до держтаємниці: поліграф (детектор брехні) — раз на 2 роки, плюс протягом 6 місяців після набрання чинності закону — всі проходять позапланову перевірку. Перевірки з боку СБУ включають вивчення оточення, зв’язків, способу життя.

«Перевірку працівників САП і НАБУ здійснює СБУ, яка не є незалежним органом, вона підпорядковується президентові й має широкі повноваження без достатніх гарантій від зловживань. Раніше СБУ вже була помічена в спробах тиску на НАБУ. Поліграф не визнаний науковим методом, не має стандартизованих процедур, залежить від інтерпретації оператора (схильний до маніпуляцій) і не застосовується як доказ у суді (ні в Україні, ні в ЄС). Поліграф плюс перевірки — це суб’єктивні інструменти впливу. Адже якщо не пройшов поліграф — це вже підстава для усунення, звільнення або блокування кар’єрного росту», — зазначає адвокат Валентин Серков.

Втручання в приватне життя

У цілому положення про поліграф і перевірки СБУ у новому законі потенційно порушують Конституцію (порушення права на приватне життя — ст. 32 та низки інших статей), норми міжнародного права та зобов’язання України перед ЄС, відзначає адвокат. А також створюють ризики тиску на антикорупційні органи та можуть бути використані як інструмент політичного впливу. До речі, за висновками Венеційської комісії антикорупційні органи повинні бути незалежними як структурно, так і кадрово. Втручання інших органів (у тому числі силових) — неприпустиме.

«По суті, потрібно виключити участь СБУ у відборі кадрів і перевірках НАБУ та створити незалежну комісію. Поліграф використовувати лише як допоміжний інструмент, а не як підставу для звільнення. Продумати механізм оскарження дисциплінарних і кадрових рішень на основі “оцінки доброчесності”. Закріпити судовий контроль за втручанням у приватну і службову інформацію», — вважає адвокат.

Але, як підкреслюють юристи, вже нічого не переграти. Законопроєкт підписано і він набирає чинності. Хіба що сподіватися на правки до вже ухваленого закону.

Авторка: Алла Дуніна

Марина Максенко
Редактор

Читають зараз