Верховна Рада вимагає інструментів контролю за наглядовими радами держкомпаній: їхня ефективність не відома

10 Грудня 18:12
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Гучна справа «Мідас», яка сколихнула і суспільство, і владу, оголила критичну прогалину в системі корпоративного управління. На рівні уряду, як зясувлося, відсутні будь-які інструменти моніторингу та контролю за роботою наглядових рад найбільших державних компаній — зокрема «Енергоатома», «Укренерго», «Нафтогазу», «Укрзалізниці», «Укроборонпрому» та «Укрпошти». На це звернули увагу депутати під час засідання Верховної Ради 19 листопада, на якому був присутній віцепрем’єр-міністр Тарас Качка, інформує «Комерсант Український».

Народний депутат Андрій Жупанин заявив, що уряд має розробити чіткий та повноцінний порядок оцінювання роботи наглядових рад держкомпаній.

«Розробіть, будь ласка, на рівні уряду нормальний порядок оцінювання роботи наглядових рад державних компаній. Я читав звіт компанії Ernst & Young про оцінку роботи наглядової ради “Нафтогазу”. Звіт суто формальний – відповідає на запитання про те, чи є наглядова рада, скільки в ній членів, чи відповідають вони вимогам наглядової ради – і все. Жодної аналітики, жодного аналізу, жодного розуміння, наскільки робота наглядової ради впливає на ефективність компанії.

Це робота уряду –  дати правильні параметри для оцінки роботи наглядових рад. Друге питання, чому уряд підходить селективно до реформування наглядових рад енергокомпаній?» – наголосив депутат.

У відповідь віцепрем’єр Тарас Качка визнав, що системного контролю роботи наглядових рад дотепер не існувало.

«Слушне запитання. Уряд, як ви знаєте, схвалив Політику власності – цілісну – досить нещодавно. І восени минулого року ми її представляли й хочемо її дотримуватися. Тому що створення наглядової ради – це лише інструмент. Його треба наповнювати і вміти ним керувати. Ми маємо давати дуже чіткі інструкції, вказівки, оцінки ефективності. Усе, про що ви говорите, є нашим пріоритетом на сьогоднішній день», – сказав Качка, водночас заперечивши «селективний підхід» уряду до реформування наглядових рад.

Вибірковий підхід

Попри це, якщо, після корупційного скандалу «Мідас» було розпущено наглядову раду «Енергоатома», а щодо «Укренерго» та «Нафтогазу» розпочато аудити, то «Укрзалізницю» та «Укроборонпром» реакція прем’єр-міністерки Юлії Свириденко, справді, спочатку оминула. 

За тиждень, аудит «Укроборонпрому», щоправда, таки призначили, і сталося це на фоні доручення Володимира Зеленського щотижнево доповідати йому про перевірки в оборонній сфері. Перевіряти “Укроборонпром”, а до нього ще й Агенцію оборонних закупівель та Державний оператор тилу узявся сам Уряд.

А от “Укрзалізницю”, доведену до критично збиткового стану, поки що ніхто перевіряти ззовні так і не почав. 

Єдине, що на цю тему заявила Юлія Свириденко, так це – про доручення “Укрзалізниці” перевірити саму себе. Точніше мова про те, що Наглядова рада УЗ (механізмів контролю ефективності роботи яких немає, – ред.) має проаудіювати своє ж підприємство. 

“Наглядові ради компаній «Нафтогаз», «Укроборонпром», «Укрзалізниця», «Укргідроенерго» та державних банків мають у межах своїх повноважень здійснити аналіз діяльності виконавчих органів компаній. У разі виявлення порушень — вжити додаткових заходів”, – інформувала Свириденко. 

До теми

Раніше УЗ замовляла зовнішній аудит себе у компанії Ernst & Young – за 55 млн грн. Проте зміст схожого аудиту (від цього ж аудитора по “Нафтогазу”), як зазначив вище депутат Жупанин, не містить “жодного аналізу, жодного розуміння, наскільки робота наглядової ради впливає на ефективність компанії”.

“Результати”  Укрзалізниці

Стан УЗ за останні п’ять років погіршився до рівня глибокої фінансової кризи. Весь 2025 рік компанія працює навіть без фінплану, бо Наглядова рада його не затвердила.

У 2021-2025 роках вантажопотік УЗ скоротився на 49%: з 315 млн тонн до 160 млн, що спричинило спочатку значне падіння прибутків, а згодом і нарощення боргів компанії. У 2027 році прогноз збитків УЗ оцінюється вже на рівні майже 5 млрд грн. 

Шлейф корупційних скандалів за УЗ теж чималий. До найвідоміших із них (за даними НАБУ) належать розкрадання на закупівлях кабелю,  газу, на ремонтах колійних машин, тощо. 

Реакція ВР

Реагуючи на таку ситуацію, парламентський комітет ВР вже  викликав керівництво «Укрзалізниці», членів її наглядової ради та урядовців на публічний звіт. Та дата цього засідання була перенесена.

Водночас у ВР відверто заявляють про те, що члени наглядової ради компанії уникають відповідей на запити про свою роботу, уникають спілкування з парламентарями та й в цілому не пояснюють, за що отримують мільйонні заробітні плати – навіть в умовах війни в країні. 

Хто керує в УЗ 

Склад наглядової ради (НР) УЗ на початку жовтня поточного року було дещо оновлено. Проте – мінімально. Свій багаторічний керівний шлях в компанії продовжує Олександр Камишин (звільнений свого часу з посади голови УЗ), Сергій Лещенко (зайшов в НР на другий термін), Хафер Гепард (зайшов в НР на другий термін),  Давид Ломджарія (зайшов в НР на другий термін та ще паралельно очолює НР “Укроборонпрому”), Анатолій Амелін (зайшов в НР на другий термін).

Віра Захарова
Редактор

Читають зараз