Війна дійшла до Москви: як атака на “Аерофлот” вдарила по середньому класу рф

28 Липня 17:41
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Сьогодні, 28 липня, в авіакомпанії “Аерофлот”, яка є найбільшою в росії, стався масштабний збій, що призвів до масового скасування рейсів. Відповідальність за інцидент взяли на себе хакери, повідомляв «Комерсант Український».

Через збої в роботі систем було скасовано щонайменше 49 авіарейсів із московського аеропорту Шереметьєво. Серед них — рейси до Єкатеринбурга, Челябінська, Ставрополя, Мінеральних Вод, кілька до Санкт-Петербурга, а також до Мінська, Єревана та інших міст.

У терміналах аеропорту спостерігаються великі скупчення пасажирів через затримки.

Не просто збій

“Аерофлот” пояснив ситуацію технічним збоєм в інформаційних системах.

Втім, пізніше стало відомо, що хакерське угруповання Silent Crow у співпраці з білоруськими “Кіберпартизанами BY” взяли на себе відповідальність за кібератаку.

За їхніми словами, вони майже рік працювали над операцією, в результаті якої їм вдалося отримати доступ до внутрішньої мережі компанії. Вони заявили, що знищили ІТ-інфраструктуру “Аерофлоту”. Хакери стверджують, що отримали доступ до баз даних з історією перельотів, систем управління персоналом і записів внутрішніх телефонних розмов. Крім того, за їхніми словами, було знищено близько 7 тисяч фізичних та віртуальних серверів.

Генпрокуратура росії підтвердила, що причиною збою в інформаційній системі «Аерофлоту» стала атака хакерів.

 “За матеріалами прокурорської перевірки порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого частиною 4 статті 272 КК РФ (неправомірний доступ до комп’ютерної інформації)”,

– зазначили у відомстві.

Тим часом у Кремлі назвали ситуацію «тривожною».

“Хакерська загроза – це загроза, яка зберігається для всіх великих компаній, що надають послуги населенню”,

– підкреслив прес-секретар президента рф Дмитро Пєсков.

Нагадування про війну для середнього класу росії

Політолог Володимир Фесенко зазначає, що для більшості росіян війна досі існує «в телевізорі», і лише подібні речі змушують відчути її наслідки особисто.

«Окрім того, що вони не можуть долетіти з російського міста кудись на відпочинок, вплив на економіку є, але не критичний. Це не той фактор, який може зупинити війну»,

— каже Фесенко.

Однак, на його думку, наслідки для повсякденного життя середнього і вищого класу — помітніші.

«Навіть самі російські коментатори визнають, що історія з аеропортами — це чи не найбільший вплив війни на повсякденне життя тих, хто звик подорожувати літаками. Особливо зараз, у літній сезон»,

— додає експерт.

За словами Фесенка, саме авіаційна сфера стала «точкою входу» війни в життя росіян, які раніше були нею ізольовані:

«Для більшості громадян РФ ця війна існує паралельно з їхнім життям. Але історія з аеропортами — це нагадування, що війна реальна».

Фесенко зауважує, що реакція росіян на атаки буває протилежною: від радикалізації до зростання сумнівів щодо доцільності війни.

«У когось зростає агресія до України — вони вважають, що треба бити ще більше. Але в інших, навпаки, виникає думка, що, можливо, треба припиняти війну. За деякими опитуваннями, частка таких повільно, але зростає»,

— наголошує політолог.

За словами Фесенка, щоб змінити ставлення росіян до війни, слід підвищувати її «ціну» у найрізноманітніших сферах — економіці, транспорті, повсякденному житті.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Реальний удар по централізованій росії

Політтехнолог та керуючий партнер Національної антикризової групи Тарас Загородній у розмові з журналістами наголошує, що атаки на авіасистему росії мають не лише символічний, а й практичний ефект — вони вражають життєво важливу інфраструктуру.

«Це дуже гарна новина, особливо коли йдеться про Москву. Росія — централізована країна, і все авіасполучення йде через Москву або Пітер. Якщо воно ламається — починається фрагментація країни»,

— пояснює експерт.

За його словами, це зачіпає не лише пасажирські перевезення, а й стратегічні логістичні операції:

«Уявіть, потрібно терміново завезти запчастину на Ямал, щоб не зупинився видобуток нафти чи газу. Або перекинути війська. І тут — збій. Це вже стратегічна загроза».

Надувні матраци — нова реальність для росіян

Загородній також іронізує над тим, як росіяни змушені адаптуватися до нової реальності:

«Росіяни вже беруть із собою надувні матраци, щоб ночувати в аеропорту в очікуванні рейсу. Гарно відпустка почалася — і, можливо, так само на матраці вона й закінчиться».

Політтехнолог нагадує, що кожен день простою літака коштує авіакомпаніям мільйони:

«Десь два тижні тому була ситуація, коли офіційні збитки авіакомпаній сягнули 250 мільйонів доларів. А літак, який стоїть на землі — це вже збитки. Пілотам треба платити зарплату незалежно від того, літають вони чи ні».

Війна заходить у Москву — і це небезпечно для режиму

Загородній підкреслює: раніше Путін усіма силами захищав Москву від прямих впливів війни. Але ситуація змінюється. На його думку, наслідки можуть бути поступовими, але незворотними:

«Тепер війна доходить і до столиці. Це породжує крамольні думки: а чи виграє Путін цю війну? І це дуже добре. Бо саме в столиці починаються великі злами».

Отже, удари по критичній інфраструктурі — зокрема авіаційній — мають не лише економічний, а й психологічний ефект. Вони поступово змінюють ставлення частини російського суспільства до війни й змушують відчути її наслідки на власному досвіді. Хоча це не призведе до миттєвих змін, накопичувальний ефект може мати значення в довгостроковій перспективі.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Читають зараз