Які наслідки чекають українців, які не сплатили штрафи ТЦК
10 Березня 17:55
Минулого року з виписаних ТЦК штрафів неоплаченими залишилося 52%. Це стало причиною відкриття близько 10 тисяч проваджень. При цьому за 2023 рік було відкрито трохи понад 10 тисяч проваджень, і досі 23% так і не сплатили виписаний їм штраф. Найактивніше штрафи виписують у таких регіонах:
Дніпропетровська область – 1053 проваджень;
Київ – 1003;
Полтавщина – 916.
Найбільше штрафників, які не поспішають платити, у віці 25-35 років, повідомляє Опендатабот. Але далі ситуація може стати лише гіршою, про що розповідає адвокат Роман Симутін.
Штрафи ТЦК нікуди не зникнуть
У середині минулого року повідомлялося, що близько 6 млн громадян не оновили облікові дані й тому залишалися для військового обліку фактично невидимками. Але завдяки різноманітним реєстрам, цифровізації, перевірці документів на вулицях і в інших громадських місцях, кількість не облікованих громадян зменшилась. Їх примусово або заочно, завдяки даним з інших реєстрів, поставили на військовий облік.
А ще ТЦК централізовано розіслали майже мільйон повісток тільки у 2024 році. І це означає, що мільйони громадян отримали або ще отримають штрафи від 17 000 до 25 500 грн за порушення правил військового обліку за статтею 210 КУпАП.
А є й такі, яких ТЦК оштрафував повторно, розповідає адвокат Роман Симутін.
“Варто також пам’ятати, що за законом у разі неоплати штрафу протягом двох тижнів, ТЦК звертається до виконавчої служби про його примусове стягнення і вже в подвійному розмірі. Тобто людину оштрафували на 25 500 грн, а стягують 51 000 грн і 5 000 грн виконавчого збору. Так от, мільйонні штрафи нікуди не подінуться з наступом першого дня мирного життя. І 301-го також немає. Ніхто не скасує ті десятки тисяч давно відкритих виконавчих проваджень за штрафами щодо порушників військового обліку. Все це доведеться штрафникам виплатити”, – зауважує Роман Симутін.
А ще ТЦК має право звернутися до суду, щоб тимчасово обмежити право на керування транспортним засобом, особливо це стосується тієї категорії, у якої повторних штрафів зібралося багато і є дані, що вони водії. І ці обмеження діятимуть до того часу, поки не будуть сплачені всі заборгованості за штрафами.
Як підкреслює адвокат, зі скасуванням воєнного стану не зникне адміністративна відповідальність за порушення правил військового обліку, передбачена статтями 210 та 210-1 Кодексу про адміністративні правопорушення. Але вона знизиться. Розмір штрафу за статтею 210 КУпАП буде в межах від 3400 до 8500 грн, а за ст. 210-1 КУпАП – від 5100 до 11900 грн. Але при цьому у разі неоплати штрафу буде відкрито виконавче провадження, і стягнення подвійної суми штрафу залишиться.
Заблокують угоди купівлі-продажу
А, як підкреслює Роман Симутін, наслідки виконавчих проваджень – це обмеження в продажу нерухомості та перереєстрації транспортних засобів.
- Якщо при оформленні угоди купівлі-продажу нерухомості нотаріус виявить, що на продавця або покупця є виконавчі провадження, зокрема за неоплату накладеного ТЦК адміністративного штрафу, то він відмовить в оформленні угоди купівлі-продажу нерухомості. Для того, щоб укласти угоду, необхідно буде сплатити подвійну суму штрафу, а також виконавчий збір, який складає 10% від суми, що підлягає примусовому стягненню – всього 56 тисяч грн, і після цього закрити виконавче провадження.
- Те ж саме стосується перереєстрації права власності на транспортні засоби. Якщо у громадянина є виконавче провадження за неоплату штрафу за порушення правил військового обліку, то він не зможе перереєструвати транспортний засіб ні онлайн через портал державних послуг “Дія”, ні в Сервісному центрі МВС.
“Ви також можете подумати, що почекаєте кілька років, поки не закриють виконавче провадження і все. Марно, тому що після закриття виконавчого провадження арешт з рахунків не знімають. Тому якщо ви прийдете оформити майно чи авто навіть через 5 років, доведеться йти до виконавчої служби, відновлювати його, платити штраф і закривати повторно”, – пояснює адвокат.
А ще ТЦК має право звернутися до суду, щоб тимчасово обмежити право на керування транспортним засобом, особливо це стосується тієї категорії, у якої повторних штрафів зібралося багато і є дані, що вони водії. І ці обмеження діятимуть до того часу, поки не будуть сплачені всі заборгованості за штрафами.
У боргах, як у шовках
Українці перетворилися на націю боржників. Мало того, що внуки й правнуки ще будуть розраховуватися за міжнародні кредити, так ще всередині країни накопичуються борги, по штрафах, заборгованості за ЖКГ, по обов’язкових платежах і так далі.
За даними Опендатабот, понад 164 тисяч нових боргів накопичили українці з грудня 2024 року по березень 2025 – за час, коли не працював Єдиний реєстр боржників після злому.
Понад 9 млн боргів зараз зафіксовано в ресєтрах. За цей час на 14% збільшились борги у вигляді спецконфіскацій – це стягнення майна за рішенням суду в рамках кримінальних справ. В таких справах компенсація вартості майна не передбачена.
Водночас на 7% збільшилось оплатне вилучення предметів, які стали або знаряддям правопорушення, або об’єктом.
Також у топі з ростом на 9% стягнення майна за виконавчим документом. В цілому найчастіше українці потрапляють до Реєстру за неоплачені штрафи за порушення ПДР – 1,9 млн.
Борги за адміністративні правопорушення: понад 1,8 млн. Замикають трійку стягнення в користь державного бюджету – 1,6 млн.
Найбільше боргів зафіксовано в Дніпропетровській області – 973 185 виробництв.
Наступний Київ з 633 286 боргами (7%) і Харківська область – 620 211 (7%). Значні борги також мають українці в Одеській (525 210) та Донецькій областях (521 062). Майже 75% усіх боргів припадає на чоловіків.
Авторка: Алла Дуніна