Заморозки вдарили по горіховому ринку: що буде з цінами
11 Липня 16:01
Сильні весняні заморозки у Туреччині вже призвели до суттєвих змін на глобальному ринку фундука: у липні 2025 року гуртові ціни на горіх зросли на 30% у порівнянні з квітнем. Про це повідомляє «Комерсант Український» із посиланням на EastFruit.
Туреччина традиційно є найбільшим виробником фундука у світі: на її частку припадає близько 65% глобального обсягу. В умовах скорочення врожаю вплив “турецького фактора “на ринок стає визначальним.
За даними Турецького статистичного інституту (TurkStat), у 2025 році країна очікує зниження врожайності фундука на 27,5%, а волоських горіхів — на 27,7%. У деяких високогірних регіонах, які зазнали найбільших заморозків, фермери втратили від 50% до 100% урожаю. Таким чином, ризики для постачі залишаються високими, особливо в контексті висхідних екологічних і кліматичних викликів для сільського господарства.
На фоні очікуваного дефіциту аналітики попереджають, що альтернативні постачальники — зокрема Італія, США та Чилі — не зможуть повністю компенсувати глобальний попит у разі зниження експорту з Туреччини. Це створює додаткові ризики для великих переробників, зокрема міжнародних корпорацій, що мають високу залежність від турецького фундука.
Зокрема, італійська компанія Ferrero — виробник Nutella, Ferrero Rocher та Kinder — щорічно закуповує близько 25% усього турецького врожаю. У коментарі виданню Turkiyetoday представники компанії підтвердили, що погодні фактори можуть вплинути на обсяг постачання. Водночас у Ferrero зазначили, що завдяки географічно диверсифікованій моделі закупівель компанія має змогу пом’якшити короткострокові ризики.
Ferrero — італійська сімейна компанія, заснована у 1946 році в місті Альба (П’ємонт). Вона є одним із найбільших світових виробників кондитерської продукції. Найвідоміші бренди Ferrero — Nutella, Ferrero Rocher, Kinder, Tic Tac та Mon Chéri. Компанія присутня в понад 170 країнах і володіє десятками виробничих потужностей у Європі, Північній Америці та Азії. Ferrero також є найбільшим у світі споживачем фундука, щорічно закуповуючи до чверті глобального врожаю, зокрема в Туреччині. Компанія відома закритою корпоративною структурою та зосередженістю на контролі якості та вертикальній інтеграції ланцюгів постачання.
Попри зниження врожайності, експортні показники Туреччини за перше півріччя залишаються високими: за шість місяців 2025 року країна експортувала понад 142 тис. тонн фундука на суму майже $1,2 млрд. Проте подальші обсяги експорту напряму залежатимуть від точних втрат урожаю в ключових регіонах Чорноморського узбережжя.
Контекст турецького горіхового сектору вписується у ширший глобальний тренд: ціни на агропродовольчу продукцію стрімко зростають через екстремальні погодні явища. За даними Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (FAO), у червні 2025 року світовий індекс цін на продовольство зріс на 0,5% . Це сталося головним чином через подорожчання м’яса, молочних продуктів, олій, а також ключових товарів,таких як кава, какао та оливкова олія.
Нестабільність кліматичних умов дедалі більше перетворюється на фактор стратегічного ризику для продуктових корпорацій, трейдерів і роздрібних мереж. Глобальний дефіцит окремих культур може призвести до переформатування ланцюгів постачання, перегляду контрактів та зміни фокусів у плануванні закупівель на 2026 рік.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко