Жнива, ракети, зерновий коридор: як аграрії та аналітики оцінюють ситуацію з експортом
29 Липня 14:36
РОЗБІР ВІД Попри війну та постійні загрози з боку росії, Чорноморський зерновий коридор залишається головним логістичним маршрутом для експорту української продукції. Експерти аграрного сектору та аналітики сходяться на думці: маршрут не лише дозволяє забезпечити валютні надходження для економіки, а й є військовою ціллю номер один для рф, яка намагається знищити інфраструктуру цього критично важливого шляху.
В Україні зараз тривають жнива, а отже скоро актуальність пропускних можливостей коридору зросте. Тож «Комерсант Український» запитав у фахівців, чи ефективно працює сьогодні Чорноморський зерновий коридор, а також про те, чи можуть росіяни створити нам зараз якісь проблеми із його функціонуванням.
Коридор працює стабільно та ефективно — аграрії задоволені
Президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко наголошує, що зерновий коридор сьогодні є основним каналом експорту, через який проходить до 85% агропродукції.
«Це наш основний логістичний хаб, по якому рухається не лише сільськогосподарська продукція, а й багато інших продуктів економіки»,
— пояснює Козаченко.
Він зазначає, що залізниця забезпечує лише близько 10% експорту, переважно до країн ЄС, ще менше — автотранспорт (до 3%). Та й загалом експорт до ЄС становить лише близько 10% від усіх обсягів.
«Це непогано, бо зменшились витрати на логістику і виробники змогли отримати більше прибутку»,
— додає він.
Його думку підтверджує Денис Марчук, заступник голови Всеукраїнської аграрної ради. За його словами, з серпня експортна активність лише зростатиме:
«Коридор працює. Вивіз зерна відбувається, і вже зараз почалася більш активна фаза. Пшениця, жито — це те, що зараз масово вивозиться».
Водночас експерти визнають — загроза з боку росії нікуди не зникла. Особливо — для портової інфраструктури Одеси.
«Росіяни, звісно, будуть бити. По Одесі весь час б’ють по інфраструктурі, намагаються завдати шкоди. Це зрозуміло, на жаль. Ясно, що проводяться певні безпекові заходи з боку керівництва морських сил, обласної адміністрації — усе для забезпечення проходження кораблів»,
— говорить Марчук.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко
Зернова кампанія: прогнози на урожай і логістичні виклики
Поточна збиральна кампанія вже дала понад 15 мільйонів тонн зерна, включно з горохом, стверджує Леонід Козаченко. За його словами, очікується до 50 мільйонів тонн врожаю цього року.
Однак ситуація неоднорідна. Схід і південь країни страждають від посухи і весняних заморозків:
«На цих територіях врожайність — 2,5–3 тонни з гектара. У той час як на заході та в центрі в окремих районах перевищує навіть 7 тонн», —
пояснює аграрний експерт.
Загалом, більш ніж половина площ країни дасть цьогоріч нижчу врожайність, каже експерт:
“На 55-56% площ, на жаль, буде суттєво нижча врожайність, тому що холодні кліматичні умови негативно вплинули на цей процес”.
Зерно — це не лише експорт, а й ресурс для війни
Політолог Олег Лісний звертає увагу на глибинні мотиви атак росії на зернову інфраструктуру. Він вважає, що знищення коридору — це частина економічної війни та стратегія послаблення України.
«Полювання за збіжжям — один із елементів геноцидних практик, який рф використовувала й раніше. Зерно — це гроші. А гроші — це підтримка армії. Все дуже просто»,
— пояснює він.
Лісний підкреслює, що вивезення зерна з окупованих територій, яке відбувалося в перші місяці війни, було системною політикою ворога.
«Зараз мова йде не лише про голод. Йдеться про економічну складову — росія хоче обмежити Україну в грошах, які можна витратити на захист»,
— підсумовує він.
Висновок
Історія з українським зерном — це вже не просто експортна логістика, а частина великої геополітичної війни. І у цій війні Чорноморський зерновий коридор функціонує як економічна артерія України. Його ефективність забезпечує валютні надходження та життєздатність агросектору.
Водночас маршрут лишається під постійною загрозою, оскільки для росії він — стратегічна мішень. Немає жодних сумнівів у тому, що росіяни битимуть по відповідній інфраструктурі за першої ж нагоди. Тому тим ціннішим є досягнення Сил оборони, які змогли забезпечити поточну безпеку коридора. Продовження цього вектору, спрямованого на безпеку українського експорту, є одним із важливих завдань усього державного керівництва.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко