Жнива, ракети, зерновий коридор: як аграрії та аналітики оцінюють ситуацію з експортом

29 Липня 14:36
РОЗБІР ВІД «Комерсант Український»

Попри війну та постійні загрози з боку росії, Чорноморський зерновий коридор залишається головним логістичним маршрутом для експорту української продукції. Експерти аграрного сектору та аналітики сходяться на думці: маршрут не лише дозволяє забезпечити валютні надходження для економіки, а й є військовою ціллю номер один для рф, яка намагається знищити інфраструктуру цього критично важливого шляху.

В Україні зараз тривають жнива, а отже скоро актуальність пропускних можливостей коридору зросте. Тож «Комерсант Український» запитав у фахівців, чи ефективно працює сьогодні Чорноморський зерновий коридор, а також про те, чи можуть росіяни створити нам зараз якісь проблеми із його функціонуванням.

Коридор працює стабільно та ефективно — аграрії задоволені

Президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко наголошує, що зерновий коридор сьогодні є основним каналом експорту, через який проходить до 85% агропродукції.

«Це наш основний логістичний хаб, по якому рухається не лише сільськогосподарська продукція, а й багато інших продуктів економіки»,

— пояснює Козаченко.

Він зазначає, що залізниця забезпечує лише близько 10% експорту, переважно до країн ЄС, ще менше — автотранспорт (до 3%). Та й загалом експорт до ЄС становить лише близько 10% від усіх обсягів.

«Це непогано, бо зменшились витрати на логістику і виробники змогли отримати більше прибутку»,

— додає він.

Його думку підтверджує Денис Марчук, заступник голови Всеукраїнської аграрної ради. За його словами, з серпня експортна активність лише зростатиме:

«Коридор працює. Вивіз зерна відбувається, і вже зараз почалася більш активна фаза. Пшениця, жито — це те, що зараз масово вивозиться».

Водночас експерти визнають — загроза з боку росії нікуди не зникла. Особливо — для портової інфраструктури Одеси.

«Росіяни, звісно, будуть бити. По Одесі весь час б’ють по інфраструктурі, намагаються завдати шкоди. Це зрозуміло, на жаль. Ясно, що проводяться певні безпекові заходи з боку керівництва морських сил, обласної адміністрації — усе для забезпечення проходження кораблів»,

— говорить Марчук.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Зернова кампанія: прогнози на урожай і логістичні виклики

Поточна збиральна кампанія вже дала понад 15 мільйонів тонн зерна, включно з горохом, стверджує Леонід Козаченко. За його словами, очікується до 50 мільйонів тонн врожаю цього року.

Однак ситуація неоднорідна. Схід і південь країни страждають від посухи і весняних заморозків:

«На цих територіях врожайність — 2,5–3 тонни з гектара. У той час як на заході та в центрі в окремих районах перевищує навіть 7 тонн», —

пояснює аграрний експерт.

Загалом, більш ніж половина площ країни дасть цьогоріч нижчу врожайність, каже експерт:

“На 55-56% площ, на жаль, буде суттєво нижча врожайність, тому що холодні кліматичні умови негативно вплинули на цей процес”.

Зерно — це не лише експорт, а й ресурс для війни

Політолог Олег Лісний звертає увагу на глибинні мотиви атак росії на зернову інфраструктуру. Він вважає, що знищення коридору — це частина економічної війни та стратегія послаблення України.

«Полювання за збіжжям — один із елементів геноцидних практик, який рф використовувала й раніше. Зерно — це гроші. А гроші — це підтримка армії. Все дуже просто»,

— пояснює він.

Лісний підкреслює, що вивезення зерна з окупованих територій, яке відбувалося в перші місяці війни, було системною політикою ворога.

«Зараз мова йде не лише про голод. Йдеться про економічну складову — росія хоче обмежити Україну в грошах, які можна витратити на захист»,

— підсумовує він.

Висновок

Історія з українським зерном — це вже не просто експортна логістика, а частина великої геополітичної війни. І у цій війні Чорноморський зерновий коридор функціонує як економічна артерія України. Його ефективність забезпечує валютні надходження та життєздатність агросектору.

Водночас маршрут лишається під постійною загрозою, оскільки для росії він — стратегічна мішень. Немає жодних сумнівів у тому, що росіяни битимуть по відповідній інфраструктурі за першої ж нагоди. Тому тим ціннішим є досягнення Сил оборони, які змогли забезпечити поточну безпеку коридора. Продовження цього вектору, спрямованого на безпеку українського експорту, є одним із важливих завдань усього державного керівництва.

Читайте нас у Telegram: головні новини коротко

Остафійчук Ярослав
Редактор

Читають зараз