Бізнес виступив проти диференційованих тарифів Укрзалізниці на перевезення до портів
9 Липня 18:08
Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА) закликала “Укрзалізницю” відмовитися від диференційованих тарифів на вантажні перевезення. Там вважають цю ініціативу загрозою для українського експорту, повідомляє «Комерсант Український» з посиланням на заяву ЄБА.
Асоціація висловила рішуче незадоволення планами «Укрзалізниці» запровадити диференційовані підвищувальні коефіцієнти для розрахунку тарифів на вантажні перевезення у напрямку окремих морських портів. Бізнес-організація вважає цю ініціативу необґрунтованою та такою, що може завдати серйозної шкоди українським експортерам та економіці країни загалом.
Порушення принципів рівного доступу
Основною претензією ЄБА є те, що запропоновані зміни суперечать базовим принципам рівного доступу до інфраструктури та створюють ризики недотримання антимонопольного законодавства.
“Встановлення різних тарифів для перевезень у напрямку окремих портів фактично означатиме втручання у формування собівартості перевезень, що не узгоджується з чинним законодавством”,
– зазначають у заяві представники Комітету з логістики Асоціації.
Експерти ЄБА наголошують, що згідно із Законом України “Про природні монополії”, під час встановлення тарифів мають враховуватись економічно обґрунтовані витрати, амортизація, податки, вартість активів, прибутковість, відстань до споживача, якість товару та державна підтримка. Тобто тарифи повинні формуватися за прозорими та об’єктивними критеріями, а не лише на основі напрямку перевезення.
Крім того, згідно зі Статутом залізниць України, споживачами послуг із перевезення вантажів є вантажовідправники, а не морські порти. Тому тарифна політика має базуватись на принципах рівного доступу для всіх вантажовідправників.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко
Загроза євроінтеграції
ЄБА також попереджає, що запропоновані зміни можуть вповільнити євроінтеграцію транспортної галузі України. У межах євроінтеграційних процесів Україна зобов’язалася узгодити транспортну політику з нормами Європейського Союзу.
А згідно з Директивою 2012/34/ЄС про єдиний залізничний простір ЄС, тарифи мають бути прозорими, економічно обґрунтованими та недискримінаційними. У цьому контексті вибіркове підвищення без достатніх підстав і консультацій з ринком є відхиленням від цих принципів.
Удар по конкурентоспроможності експорту
Особливо болючим для української економіки може стати вплив нових тарифів на конкурентоспроможність експорту, особливо аграрної продукції. В умовах війни експортні компанії ключових секторів економіки вже стикаються з високими витратами на логістику.
“Підвищення тарифів на перевезення до найбільш завантажених морських портів може ще більше ‘вдарити’ по експорту”,
– застерігають у ЄБА.
За оцінками бізнес-асоціації, це може призвести до зростання собівартості української продукції на зовнішніх ринках, зниження конкурентоспроможності України як експортера, скорочення валютних надходжень та падіння прибутковості різних галузей економіки з відповідним зменшенням податкових надходжень.
У довгостроковій перспективі це може спричинити переорієнтацію вантажів на автомобільний транспорт та, відповідно, зниження вантажообігу й доходів самого перевізника.
Такі ініціативи викликають особливе занепокоєння бізнесу з огляду на вже ухвалені рішення щодо формування тарифних відстаней до Одеського та Чорноморського портів. Наразі поїзди спрямовують довшим маршрутом, що вже збільшило вартість залізничних перевезень і підвищило кінцеву ціну експортної продукції.
Альтернативні шляхи підтримки
Експерти ЄБА наголошують, що підтримка річкових або менш завантажених портів має відбуватися через цільові субсидії, інвестиції або розвиток інфраструктури, а не шляхом підвищення тарифів для експортерів.
“Бізнес не підтримує жодних форм регулювання тарифів, які суперечать принципам економічної конкуренції”,
– підкреслюють у заяві.
Асоціація наполягає на збереженні тарифів прозорими, справедливими, економічно обґрунтованими та такими, що відповідають реальним витратам. Крім того, бізнес-спільнота закликає до збереження державного контролю за формуванням тарифів для уникнення конфлікту інтересів.
Європейська Бізнес Асоціація сподівається на впровадження прозорої та передбачуваної тарифної політики, що відповідатиме інтересам держави й сприятиме сталому розвитку залізничного транспорту.
Читайте нас у Telegram: головні новини коротко