Мінрегіон визнав: оцінку ефективності Наглядової ради «Укрзалізниці» за попередні роки не проводили
10 Листопада 08:01
ЕКСКЛЮЗИВ
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України (очолює Олексій Кулеба) не здійснювало оцінку ефективності менеджменту і Наглядової ради АТ «Укрзалізниця» за підсумками 2023–2024 років. Про це йдеться у відповіді міністерства на запит «Комерсант Український» щодо фінансового стану держкомпанії.
У документі зазначається, що Міністерство «не є органом управління товариства» і тому не уповноважене проводити моніторинг діяльності.
Також відомство не здійснювало ані оцінку ефективності УЗ, ані її керівних органів.
«Міністерство не здійснювало оцінку ефективності менеджменту та наглядової ради компанії за результатами 2023–2024 років», — йдеться у відповіді.

Компенсації для пасажирських перевезень?
Мінінфраструктури також підтвердило, що до проєкту Державного бюджету на 2026 рік поки не включено пропозицій щодо виділення коштів на компенсацію збитків АТ «Укрзалізниця» від пасажирських перевезень.
Разом з тим, у серпні 2025 року Мінінфраструктури направило до Міністерства фінансів фінансово-економічні розрахунки щодо необхідності такої компенсації у наступному бюджетному періоді.
У відповіді наголошується, що на 2025 рік урядом уже було виділено 4,349 млрд грн та 8 млрд грн для забезпечення безперебійної роботи залізничного транспорту в умовах воєнного стану, зокрема — на перевезення у прифронтових регіонах.
Фінплану УЗ – немає
Мінінфраструктури підтвердило, що фінансовий план АТ «Укрзалізниця» на 2025 рік перебуває у стадії погодження, а затвердження документа належить до компетенції тільки Наглядової ради самої УЗ.
«Затвердження річного фінансового плану та звіту про його виконання відноситься до повноважень Наглядової ради», — йдеться у документі.
Контекст
За підсумками 2018 року «Укрзалізниця» була прибутковою — із результатом близько 200 млн грн, тоді як у 2024 році підприємство зафіксувало понад 16 млрд грн збитків.
Експерти прогнозують, що у 2025 році ситуація лише погіршиться: очікується, що від пасажирських перевезень компанія отримає близько 7 млрд грн доходу при витратах у понад 30 млрд грн.
«Так, є об’єктивні причини, пов’язані з війною (стосовно такого катастрофічного погіршення фінансових показників компанії), але здебільшого це наслідок непрофесійних дій керівництва і Наглядової ради (УЗ)», — вважають у Верховній раді члени профільного транспортного комітету.
Відповідно, парламентський комітет ВР прийняв рішення про виклик керівництва «Укрзалізниці», членів Наглядової ради та урядовців на звіт з приводу кризи в компанії.
Читайте нас в Telegram: важливі теми – без цензури
Наглядова рада УЗ
4 жовтня Кабінет Міністрів України затвердив новий склад наглядової ради АТ «Укрзалізниця». Водночас більшість її членів залишилися незмінними з попередньої каденції. Нині до складу НР входять:
- Ельжбета Єва Беньковська (Польща) — колишня міністерка інфраструктури Польщі та єврокомісарка;
- Гепард Хафер (Німеччина) — експерт із логістики, працював у “Deutsche Bahn”, обраний головою НР вдруге поспіль;
- Максим Мокляк — колишній в.о. керівника Державної фіскальної служби (2015 р.);
- Анатолій Амелін — підприємець, співзасновник «Українського інституту майбутнього»;
- Давид Ломджарія (Грузія) — голова Наглядової ради «Укроборонпрому»;
- Сергій Лещенко — колишній народний депутат, журналіст, заступник голови НР;
- Олександр Камишін — колишній голова правління «Укрзалізниці», колишній міністр стратегічних галузей промисловості, який загалом входить до управлінської вертикалі УЗ понад чотири роки.
Нагадаємо, ще у вересні минулого року промисловці закликали Уряд провести міжнародний аудит ефективності менеджменту “Укрзалізниці”.
Прем’єр-міністр Денис Шмигаль такого рішення тоді не ухвалив.
Чи вимагатиме перевірок та аудиту нова прем’єрка Юлія Свириденко – на фоні кризового стану компанії – наразі поки невідомо.
Дивіться нас у YouTube: важливі теми – без цензури
Детальніше: “Укрзалізниця на межі: хто і як довів компанію до системної кризи”
Також читайте: “Дірка у 24 млрд: Кабмін повинен вимагати звіту та переоцінки менеджменту Укрзалізниці”